Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Namninsamling, läs och skriv pÃ¥ om du hÃ¥ller med mig.  (läst 16272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #45 skrivet: 04 december 2006, 11:49:35 »
undrar vem som kom på att man kan ta betalt utifrån vad sista kw kostar att producera.
Ett helt befängt sätt att prissätta.

Tänk om alla tillämpade det...

Tex matvaruaffären som är söndagsöppen...   vÃ¥ra priser sätte efter den kostnad vi har pÃ¥ söndagar!!

Eller bagarn... Samma sak vi bakar alltid pÃ¥ söndag (bagarna har 1005 pÃ¥slag ej nÃ¥got lÃ¥gt ob tillägg) sÃ¥ ni ska ha färskt bröd pÃ¥ mÃ¥ndag.... tyvärr mÃ¥ste vi prissätta brödet utifrÃ¥n vad det kostar att tillverka pÃ¥ söndagar....  (tillsammans med nÃ¥gra fÃ¥ oligopolbagerier)

Ni beställer en macka på et hotell, priset sätts efter vad en nattmacka kostar dom....

Påstå inget annat än att det måste till en oligopolmarknad för att få igenom något sånt!!!

Tre vdár har helt enkelt bestämt detta!!!

En hel del elbolag köper inte en enda kw på börsen, utan har överskott som dom säljer svindyrt på börsen. Dessutom kan dom prissätta sin egenproducerade vattenkraftel utifrån samma idiotiskt höga pris!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #46 skrivet: 04 december 2006, 14:13:56 »
Ni glömmer dom stora topparna, Ã¥ dom gÃ¥r inte att kapa, d.v.s när Sveriges storförbrukare av energi gÃ¥r för fullt. SÃ¥ hur än Vi bemödar oss med att spara kommer det alltid att behövas ett produktionsöverskott att kunna ta till. Men sÃ¥nt vill sÃ¥klart inte nuvarande elproducenter höras talas om. Men jag ser det som ett mÃ¥ste, för att ryggraden i vÃ¥r svenska industri, ska kunna planera för framtiden. Dom mÃ¥ste kunna teckna lÃ¥gsiktiga Ã¥ prismässigt bra avtal, annars riskerar Vi att processindustrin hamnar utomlands. Ã… det vore den största katastrof som Sverige kan tänkas rÃ¥ka ut för..., det är vad jag tycker iaf. I Ã¥r klarar Vi oss rätt bra tack vare milt väder. LÃ¥g elförbrukning hos privata, Ã¥ en industri som inte kan köra för fullt, dÃ¥ inte rÃ¥varan (skogen) gÃ¥r att fÃ¥ fram, p.g.a att vägarna inte har frusit till..... Ska bli intressant Ã¥ se vad som händer, när det knäpper till ordentligt Ã¥ alla drar pÃ¥ för fullt, mer eller mindre samtidigt.... Fast nu har jag ju lÃ¥st mitt elpris, sÃ¥ det fÃ¥r gÃ¥ i taket om det vill, det blir bara lite mer pengar som hamnar i nÃ¥n fond jag har  ;D

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #48 skrivet: 04 december 2006, 15:22:57 »
Men industrin är väl inte ett så stort problem när det gäller topparna?
Deras ström förbrukning ligger ju ganska konstat över året.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #49 skrivet: 04 december 2006, 18:51:26 »
Men industrin är väl inte ett så stort problem när det gäller topparna?
Deras ström förbrukning ligger ju ganska konstat över året.


Nja.., det kan svänga kraftigt med konjunkturen, det är alltså inte från dag till dag jag menar. Å i t.ex skogsråvaru-baserade processindustrier svänger det ofta rätt fort, ofta bara på några månader..., eller som nu, då dom är tvingade av vädrets makter, att gå på halvfart. Men fryser det på, då kommer samtliga att dra på för fullt igen, samtidigt som alla hushåll gör det. Blir det då även kallt i övriga Europa, så kommer elpriset tvärsäkert att sätta nya rekord.

AngÃ¥ende SCA i artiklarna ovan, sÃ¥ har dom tagit saken i egna händer, Ã¥ ska bygga en massa vindsnurror.... Tror dom ska kunna klara 1/3 av deras förbrukning av el. Dom bygger även om sina fabriker till att bli självförsörjande av el. Men till dess allt sÃ¥nt fungerar, kan det bli dyrt för dom. Vad det kommer att betyda för oss smÃ¥ "mjölkkor" har jag ingen teori om, men jag antar att nÃ¥t liknande vare den bästa lösningen för oss Ã¥xÃ¥. En liten "byasnurra" att dansa kring pÃ¥ midsommaren kanske, Ã¥ nÃ¥gra solfÃ¥ngaranläggningar, där "tanterna" kan ligga Ã¥ bli grillade till fin färg  :)

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #50 skrivet: 04 december 2006, 23:25:53 »
humlan57

Men tänk på att om det sätter rekord, så är det ju bara en bråkdel av energin som blir rekorddyr för producenterna. Det som är så sjukt är ju att all el blir skitdyr för konsumenterna! Förklara varför vi ska få det skyhöga priset, när det gäller en bråkdel av produktionen som är dyr att producera!!
Höjningen dom gjorde blir sjukare och sjukare!!  När utspelet gjordes visste dom rätt säkert hur det sÃ¥g ut framÃ¥t, dom har prognoser som vi bara kan drömma om!!!
Apropå SCA som avhändade sin vattenkraft till fortum rätta mig om jag har fel för 10 miljarder, nu är det säkert värt 100 miljarder, hur kan man va så urbota dum!!! Nu får dom lida!


Klippt ur DI idag

Fortsatt sjunkande elpriser2006-12-04: TT Regn och varmt väder har fortsatt att pressa ned elpriset. Dagspriset på el är nu nere på drygt 30 öre per kilowattimme, mer än en halvering sedan i somras.
El för leverans under januari och februari hamnade i gårdagens handel på elbörsen Nord Pool på en bit under 40 öre per kilowattimme (kWh). I början av oktober var motsvarande pris 65 öre per kWh.
Fortsätt    
      
Det som drivit ned elpriset den senaste tiden är framför allt den rikliga nederbörden och det varma vädret som håller tillbaka förbrukningen. Priset på utsläppsrätter till och med 2007 är nu nere på drygt 7 euro efter att ha tidigare ha förefallit stabiliserats på omkring det dubbla.

Regn och snö har gjort att den hydrologiska balansen är på väg mot ett normalläge. Enligt Mats Persson, ansvarig för portföljförvaltningen inom Fortum Markets, är underskottet nu omkring 5 terawattimmar efter att ha varit som mest 30 TWh. Fast osäkerheten i beräkningarna är just nu extra stor:

"Normaliseringen av den hydrologiska balansen ligger framför allt i snömagasinen och de beräkningarna är teoretiska. Dessutom har det redan varit en del snösmältning. Och prognoserna talar om mer blöta och mer värme", säger Persson.

Tillgången på vatten i vattenmagasinen har till och med varit så god att vattenkraftsproducenter tvingats släppa vatten förbi turbinerna i kraftverken.

"De har inte klarat att ta rätt på allt vatten", säger Mats Persson.


Det myckna regnandet har alltså på kort tid radikalt ändrat prisbilden på elmarknaden. El för leverans under årets sista vecka kostar nu 32 öre per kWh och priset för helåret 2007 är nere i 36 öre per kWh. Det är visserligen högt historiskt sett men långt under prisnivåerna när oron inför elpriserna i vinter rasade som värst.

Ser man till kvartalspriserna framöver syns ett litet skift uppåt från första kvartalet 2008. En orsak till det är att priserna på utsläppsrätter från 2008 och framåt ligger på drygt 19 euro, att jämföra med drygt 7 euro till och med 2007.

Bakom det ligger i sin tur att marknaden uppfattat tilldelningen av utsläppsrätter som snävare när den nya handelsperioden börjar 2008.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #51 skrivet: 04 december 2006, 23:38:17 »
Jag kan inte förklara det med nÃ¥t annat än att dom kan/fÃ¥r, därför blir det sÃ¥..., girighet möjligen Ã¥xÃ¥. Eller har jag missuppfattat din frÃ¥ga, Ã¥ svarar alldeles konstigt  :-\
Att SCA gjorde sitt största misstag nånsin är uppenbart, det har t.o.m Sverker Martin-Löf erkänt själv, trots att det var han som såg till att sälja ut deras elkraft..., tror det hette BÅKAB på den tiden. Reserverar mig för att det kan vara nåt fel med mitt minne, så Ni får rätta till det i så fall.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #52 skrivet: 04 december 2006, 23:47:49 »
Jo nog har dom prognoser alltid... Om Vi tar oss privata som exempel, så ser dom exakt vad Vi sparar på elmätaren, å vet även hur Vi skött våra betalningar. Alltså är det hur enkelt som helst att höja till lämplig nivå, baserat på vad Vi sparar å vad Vi har råd med. Nu tror jag ju inte nån skulle gå med på den/min teori hur priserna sätts, men håll med om att ibland kan man ju börja undra...

mvh humlan.

Utloggad Backis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #53 skrivet: 05 december 2006, 00:13:26 »
Vad använder vi för energikällor, vilka sätter prisena och vilka problem finns?
Det är nog tre frågor att börja med.
Sedan kan man fråga sig vad använder vi energin till, vilka är storkonsumenter.

Som jag uppfattar verkligheten så har vi stängt ner kärnkraftverk för att elda kol i Polen/Tyskland.
Om detta är så bra vet jag inte, hur vi än gör lämpar vi över problemen på framtiden. Strålning eller växthseffekt...


Funderingar ang. vattenkraft.
Våra vattenkraftverksdammar är antingen så fulla att de måste släppa ut vatten, med kända konsekvenser, eller så är det brist eller möjligt att det blir brist. Vad beror detta på???
Gör ett litet experiment. Ta en 10 litershink med vatten och häll över allt i en 5 litershink...
Häll sedan tillbaks allt vatten från 5 litershinken till 10 litershinken.
Kan det vara så enkelt att dammarna är för små, dels för mängden vatten som kan rinna till och dels den mängd vatten som skulle behövas för att "producera" den energi som behövs.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #54 skrivet: 05 december 2006, 10:55:32 »
Det ska bli intressant att se vad som händer med spot priset när kylan kommer
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #55 skrivet: 05 december 2006, 11:23:32 »
Det ska bli intressant att se vad som händer med spot priset när kylan kommer

Garanterat sÃ¥ stiger det, elproducenterna verkar alltid hitta en anledning att höja. Snart är väl det nÃ¥t fel pÃ¥ vattnet Ã¥xÃ¥  ;D

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #56 skrivet: 06 december 2006, 08:48:00 »
Det är intressant o läsa era inlägg!

Dock blev det inte speciellt många underskrifter, fast jag har en känsla av att "namninsamling . com" inte riktigt funkar som den ska.
Flera som skrivit på men inte får ett mail tillbaka och då inte hamnar på listan.

Jag postade detta på fler forum o jag tror nog att detta generarat flest påskrifter :)
Dock lär det ju va MÅNGA på detta forum, och alla kanske inte håller med mig (tydligen) men det borde blivit flera påskrifter.

Nån som har en ide´ om varför det inte blev så?

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #57 skrivet: 06 december 2006, 09:29:18 »
Jag hittade inte var jag skulle skriva på, kom till nån startsida och orkade inte leta rätt på din namninsamling.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #58 skrivet: 06 december 2006, 09:32:21 »
http://www.namninsamling.com/Elbolagen

Det är min namninsamling ju :)

Här kommer du direkt till underskriften :)
http://www.namninsamling.com/site/sign.asp?id=1401

Glöm inte bort att ni får ett bekräftande mail som ni ska gå in o aktivera med, annars dyker ni inte upp i listan.
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #59 skrivet: 06 december 2006, 09:42:26 »
Länken till påskriften var inte så lätt att hitta... skulle ha varit mycket tydligare tycker jag.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!