Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luftflöden värmepumpar, ventilationsförmåga
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luftflöden värmepumpar, ventilationsförmåga (läst 2148 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
liar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
liar
«
skrivet:
01 december 2006, 22:19:01 »
Citera
Hej!
Håller på och funderar på det här med värmepumpar. Mitt stora dilemma är luftflödena i dessa. Enligt boverkets rekommendationer skall man ha ett luftflöde på minst 0,35 l/s /kvm vilket ger 70 l/s i ett 200 kvm:s hus som jag tänker bygga nytt. Helst skall man kunna dubblera detta värde. Tex i ivt:s 490 är maxflödet 69 l/s och i twin 75 l/s. Dessa har jag hittills fått rekommenderade. Tex comfortzone har maxflöde runt 90 l/s. På Niebes har jag inte sett specifikationer. Om man väljer Ivt så har man en ventilation som går på max hela tiden och har då ingen justeringsmån alls väl? Tänker jag fel?
Är det någon som vet vad det får för konsekvenser om man ligger så här på gränsen? Vad rekommenderas och hur kommer det sig att tillverkarna inte har högre flöden i sina värmepumpar. Det är väl inte så roligt om man köpt en värmepump och så tvingas man genast sätta in extra fläktar och köra värmen rakt ut utan återvinning. Med utgångspunkt från luftflödena verkar väl Comfortzone vara ett bra val. Finns det andra alternativ?
Dessutom kommer jag att ha tilluftssystem, vilket väl gör att jag behöver ha lite bättre justeringsmån?
Har tittat runt på forumet, men ingen verkar fundera på detta...
Tacksam för hjälp.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Luftflöden värmepumpar, ventilationsförmåga
«
Svar #1 skrivet:
02 december 2006, 08:10:24 »
Citera
Enligt fläktdiagrammet i manualen för Nibe 360P så borde den klara 70 l/s. De fläktdiagram jag hittat på IVT 490 och IVT 495 ser mycket lika ut. Jag fattar inte varför de anger olika maxflöden, båda borde klara 70 l/s i alla fall.
Men med tanke på husets storlek så är en CE65:a ett bra val. En sån kan ge upp till 6,5 kW på kompressorn jämfört med 2 kW på IVT 490 eller 3,9 kW på IVT 495.
Det blir mindre eltillskott med en CE65 och bättre driftekonomi.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
orca
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 135
Karma +0/-0
orca
«
Svar #2 skrivet:
03 december 2006, 09:42:26 »
Citera
Då ska du åxå veta att 0,35 l/s är ett lågt flöde , för att få bra ventilation krävs högre flöde än så
. I BBR talar man åxå om att klara av det termiska klimatet ,vilket inte är säkert med så låga flöden. Lycka till !
Loggat
If it's steep and deep i want to ride it
liar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
liar
«
Svar #3 skrivet:
05 december 2006, 17:35:37 »
Citera
Tack för kommentarerna!
Sålunda klarar varken ivt:s eller Niebes frånluftvärmepumpar ventilationen i ett 200 kvm:s hus alltså, om de inte går på max hela tiden och då får man ändå ventilation precis på minimigränsen Varför har de inte gjort frånluftsvärmepumpar med högre flöden, det verkar ju inte så smart...
Mer och mer talar för Comfortzonen, det må jag säga... Det där med termiska klimatet måste jag läsa på, för det låter också viktigt...
Loggat
abbe_
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
abbe_
«
Svar #4 skrivet:
06 december 2006, 11:04:28 »
Citera
Luftflödet beror också på tryckfallet. Jag har inget problem att ventilera mitt hus på 197kvm enligt normerna. Fläkten på ivt490n går på halvfart, skulle kunna skruva upp ventilationen till drygt 80l/s (enligt IVTs tryck/luftströmsdiagram)
IVT anger att 490 behöver ett luftflöde på minst 60l/s för att kunna garantera max uteffekt.
Problemet med IVT490 är snarast att den inte är dimensionerad att värma så stora hus.
Loggat
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05
liar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
liar
«
Svar #5 skrivet:
08 december 2006, 11:15:07 »
Citera
Aaaah intressant! Men om jag bygger nytt och ännu inte har ventilationsritningar... Kan man ändå göra tryckfallsberäkningar? Jag menar så att man får en garanti på att det fungerar...
Eller måste allt vara klart och på plats först och pumpen igång...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1143
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Josth
ghupost
Alva10
kebj76
DonPablo
BiggerDigger
HBerggren
T Ramsmark
Zyberdude
TS Comfort AB
permard@hotmail.com
VictorHus13
Käpp
Eddie1234
Jisse
Rdx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info