Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?  (läst 5229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« skrivet: 30 november 2006, 22:55:04 »
Hej alla glada !

Jag har ställt denna fråga tidigare en gång på detta forum, men fick inte så många svar då. Får se om jag har större tur denna gång.
I de flesta vp brochyrer så tar man upp olika alternativ för olika distributionssytem, och under direktverkade el så brukar de ta upp L/L naturligtvis, men även jord / bergvärme med fläktkonvektorer.

Jag ställer åteigen frågan, är det någon som har konverterat med endast fläktkonvektorer, och i så fall hur många har ni använt, samt hur bra blev det ?

Att det inte var så många som svarade förra gången frågan var uppe, kan bero på att det inte finns sådana konverteringar gjorda.. Men det vore intressant att höra.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2006, 23:20:30 »
Jag har 2 fläktkonvektorer FST 54+1 de betjänar varsit rum på 30 kvadrat de står för de mesta om man ställer dom på 20 ºC pga värmen från radiatorerna i intiigande rum.
Det är skönt om man är lite frusen att vrida på dem så får man snabbt upp tempen i rumet några grader trots samma framledning.
Så det borde funka utmärkt det du kan ju välja så många konvektorer du vill för att få bra täckning trots planlösning.
Men då ska du nog ha en arbetstank.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2006, 19:48:33 »
Jag har 2 fläktkonvektorer FST 54+1 de betjänar varsit rum på 30 kvadrat de står för de mesta om man ställer dom på 20 ºC pga värmen från radiatorerna i intiigande rum.
Det är skönt om man är lite frusen att vrida på dem så får man snabbt upp tempen i rumet några grader trots samma framledning.
Så det borde funka utmärkt det du kan ju välja så många konvektorer du vill för att få bra täckning trots planlösning.
Men då ska du nog ha en arbetstank.

Kan du utveckla det där med arbetstank?

Jag vrider och vänder själv på detta inför kommande konvertering. Jag har visserligen köpt ett gäng med begagnade radiatorer, men är väldigt frestad att underlätta installationsarbetet genom att köra en kombination av dessa och ett par(?) fläktkonvektorer, t.ex. 1 i vardagsrum & matrum (ca 40kvm) och 1 i den inredda källaren & trapphus (ca 30 kvm). Återstår då ca 8 radiatorer för de övriga 8 rummen. Kanske kan man avvakta med rad. i köket och se hur bra värmen från v-rummet sprids. Eftersom det förmodligen blir en flvp (Comfortzone) som källa så borde det bli hyfsad skjuts på spridningen, tycker jag.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2006, 20:10:47 »
Radiatorer har större vatten volym än konvektorer därför måste man öka vatten volymen med en arbetstank/volymförstorare.
Då det krävs en viss vatten volym för at vp ska fungera bra.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2006, 20:23:02 »
Jag vrider och vänder själv på detta inför kommande konvertering. Jag har visserligen köpt ett gäng med begagnade radiatorer, men är väldigt frestad att underlätta installationsarbetet genom att köra en kombination av dessa och ett par(?) fläktkonvektorer, t.ex. 1 i vardagsrum & matrum (ca 40kvm) och 1 i den inredda källaren & trapphus (ca 30 kvm). Återstår då ca 8 radiatorer för de övriga 8 rummen. Kanske kan man avvakta med rad. i köket och se hur bra värmen från v-rummet sprids. Eftersom det förmodligen blir en flvp (Comfortzone) som källa så borde det bli hyfsad skjuts på spridningen, tycker jag.


Jag har en FST i hallen uppe, värmen från den sprider sig rätt bra i angränsande rum (där jag har vanliga radiatorer), jag sänkte framledningskurvan ett snäpp när jag slog på fläkten i FST:n men hittills är det bra med värme i angränsande rum. Testa med din idé, det borde funka OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2006, 00:58:22 »
Jag har 2 fläktkonvektorer FST 54+1 de betjänar varsit rum på 30 kvadrat de står för de mesta om man ställer dom på 20 ºC pga värmen från radiatorerna i intiigande rum.
Det är skönt om man är lite frusen att vrida på dem så får man snabbt upp tempen i rumet några grader trots samma framledning.
Så det borde funka utmärkt det du kan ju välja så många konvektorer du vill för att få bra täckning trots planlösning.
Men då ska du nog ha en arbetstank.

Kan du utveckla det där med arbetstank?

Jag vrider och vänder själv på detta inför kommande konvertering. Jag har visserligen köpt ett gäng med begagnade radiatorer, men är väldigt frestad att underlätta installationsarbetet genom att köra en kombination av dessa och ett par(?) fläktkonvektorer, t.ex. 1 i vardagsrum & matrum (ca 40kvm) och 1 i den inredda källaren & trapphus (ca 30 kvm). Återstår då ca 8 radiatorer för de övriga 8 rummen. Kanske kan man avvakta med rad. i köket och se hur bra värmen från v-rummet sprids. Eftersom det förmodligen blir en flvp (Comfortzone) som källa så borde det bli hyfsad skjuts på spridningen, tycker jag.


Antar att du inte är speciellt nöjd med din satsning på L/L då, eller ? ( ser att du har en panasonic ).
Jag har själv halkat in på 2 L/L pumpar ( har inte fått dem ännu ), men detta med konvertering gnager ändå någonstans bak i huvudet..
Jag kan tillägga att vi fick bra pris på L/L..

CZ är ett intressant alternativ, det verkar dock inte vara någon som har dem här i Sundsvallsområdet..
Nåväl, åter till fläktkonvektorer. Jag antar att man kanske behövver ett antal vanliga radiatorer också, tex i sovrum och på toa osv..
Men det vore intressant att veta ifall det finns någon som kör med bara fläktkonvektorer, eftersom alla vp återförsäljare har med det i sina broschyrer.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2006, 01:08:24 »

Antar att du inte är speciellt nöjd med din satsning på L/L då, eller ? ( ser att du har en panasonic ).
Jag har själv halkat in på 2 L/L pumpar ( har inte fått dem ännu ), men detta med konvertering gnager ändå någonstans bak i huvudet..
Jag kan tillägga att vi fick bra pris på L/L..

CZ är ett intressant alternativ, det verkar dock inte vara någon som har dem här i Sundsvallsområdet..
Nåväl, åter till fläktkonvektorer. Jag antar att man kanske behövver ett antal vanliga radiatorer också, tex i sovrum och på toa osv..
Men det vore intressant att veta ifall det finns någon som kör med bara fläktkonvektorer, eftersom alla vp återförsäljare har med det i sina broschyrer.

L/L:en var en tillfällig lösning som vi satte in direkt efter husköpet. Det har fungerat klart över mina förväntningar. Men, hur var det du sa, "detta med konvertering gnager ändÃ¥ nÃ¥gonstans bak i huvudet".  :) Det känns som en bättre lÃ¥ngsiktig lösning och investering. Dessutom är det med hjälp av dagligt eldande (vilket vi gärna trappar ner pÃ¥) som vi kan hÃ¥lla behaglig temp i hela huset. En till L/L vill vi inte ha. Ytterligare en anledning är att vi har upptäckt att vi har höga radonhalter (därav CZ). Och tappvattenuppvärmningen förstÃ¥s...

Om det räcker med endast fläktkonvektorer beror förstÃ¥s mycket pÃ¥ planlösning, men dessutom hur man vill ha det med öppna/stängda dörrar. Samma princip som för värmespridningen med L/L. För oss har det fungerat bra hittills. Ända rummet som har stängd dörr är vÃ¥rt sovrum (svalt ska det vara), men när barnen växer upp blir det nog ändring pÃ¥ det.  :) Panasonicen behÃ¥ller vi. Den kan fÃ¥ fortsätta kyla oss under kommande tropiska nätter.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2006, 08:53:37 »
När jag konverterade så hade jag först tänkt mig en luft/vattenvärmepump och 3-4 fläktradiatorer, men det visade sig bli lika dyrt som att installera jordvärme och ett riktigt radiatorsystem så jag valde det istället.

I vårt hus har vi så pass många dörrar och sånt som begränsar värmens spridning så vi hade behövt 4 fläktradiatorer för att få varmt överallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2006, 19:59:44 »

Antar att du inte är speciellt nöjd med din satsning på L/L då, eller ? ( ser att du har en panasonic ).
Jag har själv halkat in på 2 L/L pumpar ( har inte fått dem ännu ), men detta med konvertering gnager ändå någonstans bak i huvudet..
Jag kan tillägga att vi fick bra pris på L/L..

CZ är ett intressant alternativ, det verkar dock inte vara någon som har dem här i Sundsvallsområdet..
Nåväl, åter till fläktkonvektorer. Jag antar att man kanske behövver ett antal vanliga radiatorer också, tex i sovrum och på toa osv..
Men det vore intressant att veta ifall det finns någon som kör med bara fläktkonvektorer, eftersom alla vp återförsäljare har med det i sina broschyrer.

L/L:en var en tillfällig lösning som vi satte in direkt efter husköpet. Det har fungerat klart över mina förväntningar. Men, hur var det du sa, "detta med konvertering gnager ändÃ¥ nÃ¥gonstans bak i huvudet".  :) Det känns som en bättre lÃ¥ngsiktig lösning och investering. Dessutom är det med hjälp av dagligt eldande (vilket vi gärna trappar ner pÃ¥) som vi kan hÃ¥lla behaglig temp i hela huset. En till L/L vill vi inte ha. Ytterligare en anledning är att vi har upptäckt att vi har höga radonhalter (därav CZ). Och tappvattenuppvärmningen förstÃ¥s...

Om det räcker med endast fläktkonvektorer beror förstÃ¥s mycket pÃ¥ planlösning, men dessutom hur man vill ha det med öppna/stängda dörrar. Samma princip som för värmespridningen med L/L. För oss har det fungerat bra hittills. Ända rummet som har stängd dörr är vÃ¥rt sovrum (svalt ska det vara), men när barnen växer upp blir det nog ändring pÃ¥ det.  :) Panasonicen behÃ¥ller vi. Den kan fÃ¥ fortsätta kyla oss under kommande tropiska nätter.

Ok, det är väl en tillfällig lösning för också, tror jag i allafall. Känns mest som att man får lite tid att andas ut och se nyktert på det här med byte av uppvärmning.

Innan vi köpte huset så gjorde vi en korttidsmätning av radon och då visade det sig att värden låg precis över gränsen. Vi fick då inskrivet i köpekontraktet att en långtidsmätning skall göras och ifall den också visade förhöjda värden så skulle säljaren står för fiolerna att fixa till det. När vi gjort denna långtidsmätning så fick vi ett årsmedelvärde på 50.. :o Men det var tydligen inget konstigt med detta enl. firman som gjorde båda mätningarna.

Fläktkonvektorer: Ja, de är inte billiga direkt och skall man få någon spridning i vårat hus så blir det minst 2, kanske 4, beroende på hur stor effekt de har och hur bra de fungerar(?). Antar att man får räkna på mellan 5000 - 8000:- / st. så det drar också iväg, precis som Rickard skriver.
Saken är den att ifall man tar in en firma för att sätta in en fläktkonvektor så får man ett embryo till ett vattensystem som man sedan kan bygga vidare på själv kanske..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2006, 00:45:42 »
När jag konverterade så hade jag först tänkt mig en luft/vattenvärmepump och 3-4 fläktradiatorer, men det visade sig bli lika dyrt som att installera jordvärme och ett riktigt radiatorsystem så jag valde det istället.

I vårt hus har vi så pass många dörrar och sånt som begränsar värmens spridning så vi hade behövt 4 fläktradiatorer för att få varmt överallt.


För mig är det inte sÃ¥ mycket priset som installationsarbetet som gör att fläktkonvektorer är aktuellt. Jag har nÃ¥gra knöliga borrningar genom betongbjälklag framför mig, med risk för att träffa pÃ¥ en och annan elledning. Visserligen blir det dyrare eftersom jag redan har köpt begagnade radiatorer sÃ¥ att det räcker för hela huset. För f.k. är det bara butiksköp som gäller. Har annars haft tur hittills. Radiatorer hittade jag för hundralappen styck vid en fastighetsrenovering och som stamledning (i krypgrunden) har jag fÃ¥tt tag i överblivna kulvertlängder med 2x22mm kopparrör. Lägger jag 2x3700:- pÃ¥ f.k. sÃ¥ är det fortfarande lysande lÃ¥ga siffror jämfört med ursprungskalkylen.  :)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2006, 10:34:55 »
Min erfarenhet av rördragningen är att det inte är så kinkigt med den.
I förrådsdelen har jag dragit rören i tak och på väggar, rören har alltså höjdpunkter på sig där jag satt avluftningsventiler om problem skulle uppstå.
Inga problem med detta har dock uppstått, det har i princip ingen luft kommit i dessa avluftare när jag öppnat dem.
Praktiskt taget all luft hamnar i manteln till beredaren, där vattnet är som varmast skiljs också luften ut och stannar...

Om man drar 2-3 separata tvårörsslingor är det dock väldigt bra om man kan sätta avstängningsventiler på varje slinga så att man vid uppstarten kan forcera flödet i varje slinga, det gör att all luft hamnar i radiatorerna eller i manteln till beredaren.

Hela rördragningen och monteringen av radiatorerna gick på mindre än 40 timmar, 14 radiatorer, och det var egentligen isoleringen av rören i krypgrunden som var det svåra/besvärliga och tråkiga. Tog dessutom lika lång tid.

Om man tror sig klara av ett system för fläktradiatorer på egen hand så tror jag att man fixar ett komplett radiatorsystem också.

I mitt fall har jag dock dragit rören så att eventuella läckage inte kan resultera i några vattenskador, alla rör är antingen synliga eller i krypgrunden, inga dolda skarvar och där rören är dragna invändigt så har jag bara gjuten platta (garage/förråd) så eventuella dropp där resulterar inte i nåt allvarligt och upptäcks dessutom ganska snart.

Fördelen med att köpa tjänsten av en installatör är att dennes ansvarsförsäkring kan träda in om nåt skulle gå riktigt tokigt.
Men hur ofta hör man denna typ av försäkringar nyttjas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2006, 10:55:27 »
Håller helt med! Konverterade mitt hus själv drog alla rör synliga ovan golvsockeln och lödde med el tång sen om man är osäker så finns ju alltig presskopplingar som gör allt ännu enklare. Vill man dra i grunden så finns ju färdig isolerad pex.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #12 skrivet: 04 december 2006, 14:58:18 »
Hela rördragningen och monteringen av radiatorerna gick på mindre än 40 timmar, 14 radiatorer, och det var egentligen isoleringen av rören i krypgrunden som var det svåra/besvärliga och tråkiga. Tog dessutom lika lång tid.

Om man tror sig klara av ett system för fläktradiatorer på egen hand så tror jag att man fixar ett komplett radiatorsystem också.

Just tidsfaktorn är det som gör att jag vill hÃ¥lla ner antalet radiatorer. 14 st är det som skulle gälla även i mitt hus, men att jag skulle klara det pÃ¥ 40 timmar tvivlar jag starkt pÃ¥!  :D Ok, jag har fullt förtroende för dina rekommendationer. Jag ska ta en lÃ¥ngsam vandring runt i huset och ta en funderare till. Det gÃ¥r mycket tid att tänka och planera, men det är i stort det enda jag kan nu, med lillgrabben i famnen.  :)

Håller helt med! Konverterade mitt hus själv drog alla rör synliga ovan golvsockeln och lödde med el tång sen om man är osäker så finns ju alltig presskopplingar som gör allt ännu enklare. Vill man dra i grunden så finns ju färdig isolerad pex.

Hm, löda med tång har jag också funderat på. Det fungerar bra alltså? Har varit och känt lite på en på gubbdagiset i stan.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #13 skrivet: 04 december 2006, 15:26:36 »
Ja den på classe funkar bra på upp till 15 i alla fall själv lånade jag en profsmaskin brukar finnas att låna/hyra på vvs butiker detsamma gäller presstång.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera dir.el med bara fläktkonvektorer ?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2006, 01:02:18 »
Jag förhandlade mig till att köpa allt material av en lokal VVS-firma (till rinkabyrörpriser typ) och fick då även låna pressverktyget ett par kvällar.
Kan kanske funka för nån fler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!