0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle vilja säga att det är en idealistisk fråga, vill man utnyttja solen för att värma varmvattnet för att man är miljövän så kör på.Med stigande elpriser blir det kanske också ekonomiskt försvarbart att skaffa solpaneler även om man har en väl fungerande bergvärmepump, den dagen skaffar även jag en extra acktank och solpanel. Edit: Jag tror att av mina 5000 kWh VP drift så är max 1500 kWh VV-laddning, en bra solvärmeanläggning kan kanske ersätta 1000 av dessa. Om solpaneler + acktank kostar ca 20 000 kr så måste elpriset upp i 2kr/kWh innan det blir lönsamt för mig.
Har du någon känsla vad en bergvärmepump presterar avseende COP vid varmvattentillverkning ? MVH/Gano
Tag tror att kokpunkten vid 1,5bar är ca 120 grader. Vissa kör med ännu högre tryck men om du skaffar heatpipe med en stagnationstemperatur på över 200 grader så krävs mycket högre tryck (15bar tror jag att jag läste någonstans) för att undvika kokning. Då är det vanligare att man stannar cirkulationen och låter solfångaren gå i kok. När teperaturen sjunker igen så återgår den förångade solfångarvätskan till vätskeform och solfångaren kan återstartas. Solfångarna måste vara utformade så att det kan bildas en gasficka i dem vid kokning och expansionskärlet måste vara stort nog att ta hand om den större volymen. Sök på partiell förångning så hittar du mer.
Intressant , 15 bar tryck i primärkretsen. Använder man standard kopparrör? Det finns väl ingen mer tjockväggig standard så vitt jag vet.
Jag har 15mm rör. 2 st upp och ett st ner. Räcker det om jag skulle byta till vakummrör?