Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strypning med strypdon på ventilhus eller på returen - spelar det någon roll?  (läst 5874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I någon tråd har jag sett en antydning om att strypning på returen mer sannolikt skulle orsaka tjutande radiatorer än om man stryper på ventilhuset. Stämmer detta? Finns det anledning att skaffa specialverktyg för att strypa med strypdonet på ventilhuset eller får jag exakt samma resultat om skruvar åt vid returen? Jag har Thermopanel-radiatorer och i deras dokumentation står det att man ska använda "Handverktyg F". Det framgår inte helt om ventilarrangemanget kommer från MMA, men jag misstänker att så är fallet. Jag hittade något verktyg i en internetbutik som heter "MMA handverktyg fn2 förinställning" som ser rätt likt ut, är det någon som vet om det är samma som "Handverktyg F". Ganska billigt, men varför köpa det om det går precis lika bra med skruvmejslel på returen?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
problem för ett företag att strypa på returen, det måste efterjuseras några ggr. Men för en privat så är det ok...
Vad jag vet så ska det inte bli mera ljud. Men vad vet jag  :-[
Får du ljud så har du för högt pumptryck, då kan du skruva ned cirkpumpen lite...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad blir det för skillnad om jag skruvar på plastratten som sitter på MMA kopplet istället för en termostat? Det stryper ju också flödet genom radiatorn.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Porcupine

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad blir det för skillnad om jag skruvar på plastratten som sitter på MMA kopplet istället för en termostat? Det stryper ju också flödet genom radiatorn.
Plastratten är väl gjord för just strypning, så det borde väl vara en bra idé? När jag beställde mitt system hade jag inte en aning om eller tanke på strypningar och problem med att använda termostater i ett lågtemperatursystem, så jag ifrågasatte inte det minsta att de monterade termostater hos mig. Extra kostnader för negativ nytta?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Vad blir det för skillnad om jag skruvar på plastratten som sitter på MMA kopplet istället för en termostat? Det stryper ju också flödet genom radiatorn.

det blir en fast strypning av flödet, vilket är helt ok om man börjar med systemet ostrypt och sänker värmekurvan så det blir lagomt varmt. Sen kan man strypa om det blir för varmt nånstans och på små radiatorer om dom får för högt flöde. Kan ev va nån som är väldigt nära pumpen som måste strypas.
Det kan va så att hela sytemet måste ha en viss strypning för att alla radiatorer (dom långt bort) ska få tillräckligt med vatten

Men med termostatventiler blir det sålunda vid tex kraftigt solsken... då stryper nästan ALLA ventiler helt då får inte vp nåt vatten att jobba med. Då blir det både väldigt oekonomisk drift (höga temperaturer) och tom risk för stopp i vp (larm) pga av låga flöden
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30681
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad blir det för skillnad om jag skruvar på plastratten som sitter på MMA kopplet istället för en termostat? Det stryper ju också flödet genom radiatorn.

Det funkar bra om man inte har små barn som springer och skruvar på dem...  huvuddunk
Som väl är så har jag danfosskoppel med en ring som jag ställer flödet på, och sen har jag satt dit termostatdelen ovanpå samt spärrat dessa på max.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter K

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo jag har några som skulle behöva strypas då det blir för varmt. tex. på toaletten där hela radden blir jämnvarm. Det konstiga är att radiatorkretsen förgrenar sig direkt efter VPn i 2 stammar varav den ena bra har tre raddar, en i garaget, en v-rum samt en i sovrum ovanför v-rum och ändå är det svårt att få lika varmt i barnens sovrum ovanför v-rumet. Kan det bero på min felkopplade radiator i vardagsrumet? eller kan det finnas några ytterligare strypningar i kretsen under all isollering?
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Porcupine

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu tänkte jag strypa på returen men det kom väldigt, väldigt mycket vatten när jag börjar lossa på täckmuttrarna. Kan det vara så att det inte finns någon strypningsskruv innanför utan bara är hål rakt ut mot muttern?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30681
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu tänkte jag strypa på returen men det kom väldigt, väldigt mycket vatten när jag börjar lossa på täckmuttrarna. Kan det vara så att det inte finns någon strypningsskruv innanför utan bara är hål rakt ut mot muttern?

Jepp, inte helt otroligt, vill du kolla ordentligt så stäng VP:n och ventilerna mot radiatorerna. Stäng även termostaten så borde du kunna lossa på täckmuttern utan att det ska komma ut så mycket vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Carl. Eventuellt går jag väl och köper en nyckel för att strypa på ventilhuset istället.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Nu tänkte jag strypa på returen men det kom väldigt, väldigt mycket vatten när jag börjar lossa på täckmuttrarna. Kan det vara så att det inte finns någon strypningsskruv innanför utan bara är hål rakt ut mot muttern?

Kan va så... jag lyftade på en den var utan strypningsskruv. Trycket är mycket högre än man kan tro!
Tur hade jag det var i badrummet!
Men jag var skakis innan jag fick den att ta gäng igen  :o :o Och blöt!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!