Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Är DS18s20 åskkänslig?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Är DS18s20 åskkänslig? (läst 2082 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Walo
Kan värmepumpar
Stad/land: Bollnäs
Antal inlägg: 83
Karma +0/-0
Kön:
Walo
Är DS18s20 åskkänslig?
«
skrivet:
26 november 2006, 19:55:41 »
Citera
I sommras så slog åskan ner och förstörde en loggnigsdator i sommarstugan för mig, troligen gick den in via telefonledningen...
Tog fram den gamla loggningsdatorn och har försökt få fart på loggningen igen, men det skiter sig.
Jag har bytt kablaget i huset under sommaren (för att dölja den) och trodde jag kopplat fel,
men det går inget vidare för mig, givarna verkar vara kassa... Så jag undrar om någon mer har råkat ut för samma sak.
Själva interfacet har jag bytt, dock ej hunnit prova det på någon annan dator ännu.
Så nu har jag satt upp en UPS för att skydda den nyagamla datorn samt sagt upp telefonen och kör mobilt i stället
hoppas nu ha löst problemet med åskan till nästa sommar...
Så är den någon med erfarenhet av Dallasgivare och åska - berätta gärna om dina erfarenheter!
Mvh
//Tony
Loggat
Har fjärrvärme installerat i bostaden!
Tittar på en luft/luft värmepump för fritidshuset!
Är väldigt temperaturlogger intresserad! :-)
Min temperatursida
http://tony.web.surftown.se
och sommarstugan
http://franses.walo.se
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
SV: Är DS18s20 åskkänslig?
«
Svar #1 skrivet:
29 november 2006, 16:43:26 »
Citera
2006-07 så sade grannarna att åskan/blixten "dansade" runt vårat hus,(vi var på semester) det mesta gick sönder utom spis/kylskåp. I källaren där jag har ventilationsaggregatet har jag en dator som loggar bl.a vent.agget. 3st. Dallasgivare gick sönder så jag beställde ett nytt kit, datorn i källarn klarade sig. Innan jag köpte det första tempkitet så mätte jag temp i vent.agget med 4st.temp.mätare med inne/ute givare, sedan hade jag 3st utplacerade i huset, alla dessa 4+3 gick sönder, den trådlösa tempmätaren klarade sig. Var det en skaplig EMP eller gick det en spännings spik genom datorn som pajjade tempgivarna? EMP:n förekom nog eftersom 7st.inne/ute tempmätare gick sönder?
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35547
Karma +57/-48
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
29 november 2006, 23:22:53 »
Citera
Rent generellt kan man säga att alla apparater som har fler än en kabel inkopplade tillsig riskerar att gå sönder när åskan går, ta t.ex. trådlösa telefoner, TV-apparater, fax, de har alla både nätspänning och en annan kabel till sig, tele och antennkablar i dessa exempel.
En loggermed långa kablar kan också innebära en risk då en blixt som "slår ned" i närheten kan inducera rätt kraftiga spänningar, inga höga strömmar, men höga spänningar vilket riskerar att leda till överslag.
Min rekomendation vid åskoväder är därför att både dra ur nätspänningen OCH loggern till PC:n för att skydda grejerna.
Du kan om du har ett mätinstrument mäta upp givarna och se vilka som klarat sig, en frisk givare skall ha ca 2 Mohm i ena riktningen och oändligt i andra riktningen.
Har du kortslutning eller oändligt motstånd i båda riktningarna är den kass.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
mape17
Kan värmepumpar
Stad/land: Bålsta
Antal inlägg: 181
Karma +0/-0
Kön:
mape17
«
Svar #3 skrivet:
02 december 2006, 17:22:27 »
Citera
Hej
Drabbades av åska i somras som tog bla dator, router, modem mm samt 3 av 14 givare i mitt tempnät och det hembyggda interfacet.
/mats
Loggat
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i Bålsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Är DS18s20 åskkänslig?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 559
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info