0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, lite knepiga frågor här;Har sedan i sommras flyttat in i ett hus där föregående ägaren, vad jag kan förstå, bytte från olja till EVC240 under 2003. Ett år senare skaffade han en 2010-8 till denna elpanna.Eftersom huset, även om det är litet, drar ordentligt med energi (30-tals funkis), så är jag sugen på att ta ett steg till. Fast är det verkligen lönsamt? Frågade Nibe på villamässan för någon månad sedan och fick rekommendationen att köpa en vvm300 för 25800+moms. Hm, det är ju en hel del kosing. Huset står i stockholmstrakten.Föregående ägare (ett äldre par) förbrukade tot. runt 22 000 kwH per år med denna lösning, misstänker att jag kommer att hamna i samma slängar.Vad jag vet, är att jag har fast kondensering, vilket inte lär vara hundraprocentigt, och för några dagar sedan pajjade 2010:an, inom tvåårs garantiperioden (väntar på att servicekillen ska ha tid för mig). Läste i någon tråd att fast kondensering ev. tär hårdare på kompressorn..Har minimalt med varmvattenberoende, så det är egentligen uppvärmningen jag vill förbättra.SMO10 verkar ju lättast, men är den tillräcklig för att få stil på detta? Eller är det bättre att köra vidare på denna lösning ett tag till, säg, fram till dess att 2010:an rasar om några år igen, och hoppas på att det finns något som är ännu effektivare då?
OK, Nu har servicekillen varit här och konstaterat att det verkligen var kompressorn som är trasig i 2010:an. Det är 2 års garanti, på den och jag verkar ha klarat mig på mållinjen.... När han var här, så passade jag naturligtvis på att pressa ur lite information av honom, SMO10 tex. Han menade att det är inte någon ide att köra mot SMO10, eftersom det bara skulle ge marginell förbättring, utan att man isåfall istället ser över hela lösningen. Ingen ide att smådutta med den befinitliga lösningen. Mao, samma linje som du förespråkar BG!Jag tror dock att jag skall skaffa en luftvärmepump som stöd, och för att snabbt värma upp ett rum i källaren, på det sättet kan jag hålla lite lägre temp i övriga källaren, och bara slå på varmblåset när det behövs. Fast mer för komfort än energibesparing.Hmmm. Nu hoppas jag bara att det milda vädret består tills den nya kompressorn kommer..
Mitt hus är 200m2 1 1/2 plan. 2010 går för huset ner till minus 2-5 beroende på om det blåser eller ej. Sen stöttar elpannan resten.
CiteraCitatMitt hus är 200m2 1 1/2 plan. 2010 går för huset ner till minus 2-5 beroende på om det blåser eller ej. Sen stöttar elpannan resten. Investera till källaren en avfuktare, som både värmer och skapar bättre klimat. 2 flugor i en smäll. kostar från 1200-7000 beroende på typ.
CitatMitt hus är 200m2 1 1/2 plan. 2010 går för huset ner till minus 2-5 beroende på om det blåser eller ej. Sen stöttar elpannan resten.