0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett tips, centralisera all media till så få skärmar som möjligt. Samt låt datorerna gå ned i energisparläge snabbt förutom servers etc.
Det finns även digitala termostater till golvvärmen som men kan köra olika temperaturprogram under 24 timmar.
Har bytt en del eliminatorer med järnkärna mot switchade. Obs att det finns värdelösa switchade eliminatorer också. Jag köpte ett par på Clas som jag tänkt driva mina routrar med, och de drog mer än de gamla. Jag reklamerade dem.
Jag har trimmat frun att inte acceptera halogenlampor, om det går att undvika. Vi tittade senast igår på en snygg lampa till matbordet, men med 7 stycken 20W halogenlampor gick den bort direkt.
Citat från: tipo874 skrivet 17 november 2006, 12:01:15Har bytt en del eliminatorer med järnkärna mot switchade. Obs att det finns värdelösa switchade eliminatorer också. Jag köpte ett par på Clas som jag tänkt driva mina routrar med, och de drog mer än de gamla. Jag reklamerade dem.Det skall vara primärswitchade aggregat. De som Clas Ohlson säljer är säkert sekundswitchade, dvs de har en vanlig järnkärnetrafo som drar ner spänningen till en viss nivå och sedan switchar den den spänningen för att få de olika spänningarna man kan ställa in med ratten på eliminatorn. Då har du fortfarande de där stora förlusterna i järnkärnetrafon men slipper att värma bort överspänningen om du väljer en låg utspänning på eliminatorn.
Citat från: tipo874 skrivet 17 november 2006, 12:01:15Jag har trimmat frun att inte acceptera halogenlampor, om det går att undvika. Vi tittade senast igår på en snygg lampa till matbordet, men med 7 stycken 20W halogenlampor gick den bort direkt.Även här en transformator som drar rätt mycket i viloläge
Citat från: maha6305 skrivet 17 november 2006, 12:28:57Citat från: tipo874 skrivet 17 november 2006, 12:01:15Jag har trimmat frun att inte acceptera halogenlampor, om det går att undvika. Vi tittade senast igår på en snygg lampa till matbordet, men med 7 stycken 20W halogenlampor gick den bort direkt.Även här en transformator som drar rätt mycket i viloläge Fast oftast sitter väl brytaren på primärsidan, så det blir ingen tomgångsström.
En plasma-TV kommer t ex aldrig in här. Det räcker ju med att känna på överkanten av dem när man kollar i affären, de är ju väldigt varma. Min gamla 3-rörs projektor drar bara 100W Thumbsup fast jag kommer nog att byta ut den mot en större nyare, och den drar uppåt 500W Vi använder dock projen bara för filmer, och speciella "events".
1950 bytte huset ägare och byggdes ut. Ny handstil i noteringshäftet. Med tanke på att det var tre barn i familjen är det lite förvånande att förbrukningen inte ökade mer än till 1400 kWh/år. 1956 hade förbrukningen ökat till 2200 kWh/år. Noteringshäftet tog slut där. När man ser sådana siffror blir man lite undrande. Hade de inte kylskåp? Även ett litet absorptionsskåp drar rätt bra med el. Ett kylskåp som drar 100 W el ger en kyleffekt på 60 W. Även om det bara hade använts delar av året blir det några hundra kWh. Det fanns sådana som drevs med fotogen också och jag undrar om det inte var ett sådant som användes till att börja med.