Läskigt är det...det verkar ha kommit en ny generation av sotare som bjuder aggressivt på kontrakten runt om i kommunerna. Här fick vi en utsocknes som knappt presenterade sig innan han hade dömt ut fyra murstockar bara på vår gata. Han är nere och filmar och det är väl inte svårt att hitta sprickor i gamla skorstenar. Dryga pengar tjänar han på detta....
Och missförstå mig inte, jag längtar inte efter sotbränder, men denna sotarn är en förslagen profitör. Släpper man in honom, är det kört. Folk börjar protestera så smått, och det lär väl bli folkstorm om han kör på som hittills.
En annan husägare fick order att sätta om sin kakelugn, och kallade in erfaren kaklugnsmakare. 40 kSEK senare bölev den underkänd av sotarn, och det blir väl tingsrätten för att utröna vem som har rätt.
Man har rätt att anlita egen sotare. Eller sota själv, men brandskyddsinspektioner ska också göras.
Mina 10 kanaler är genomgångna av murare och provtryckta av sotare, men denna nye sotaren skulle nog raskt utfärda eldningsförbud.