0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag frågar mig nu om det är lönt att växla solfångarna mot markslingan om det finns ett överskott på solvärme eller m temperatren är för låg att värma soltanken.
Hur fixa jag ett styrsystem som hanterar detta?
Är det kanske vettigt att bara ladda markslingan då jag får övertemperaturer i systemet tex om tanken är över 80C?
...(en del "Dignitärer" och andra titlar i forumen häromkring tror felaktigt att hålet återfår sin temperatur av sig själv under sommaren vilket i nästan alla fall är fel och beror på metodfel i temperaturavläsningen)....
Citat från: henrik65 skrivet 30 november 2006, 09:47:06...(en del "Dignitärer" och andra titlar i forumen häromkring tror felaktigt att hålet återfår sin temperatur av sig själv under sommaren vilket i nästan alla fall är fel och beror på metodfel i temperaturavläsningen)....Jag tillhör dessa. Mitt hål ger ca 5 ºC nu precis som förra året vid den här tiden. Men jag vill lära mig mer.Håller mitt hål inte 5 ºC, fast det verkar så? Om det håller 5 ºC, vem tusan har stoppat tillbaka värmen i hålet För det var nollgradigt i början av mars...hur går det till? /Erland