Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngare markvärme  (läst 4638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
solfångare markvärme
« skrivet: 12 november 2006, 13:29:29 »
HEJ

Jag kommer att flytta in i på en gård med en NIbe markvärmepump i januari och planerar för solvärme. Det finns separat varmvattenberedare med slingor. Jag planerar att ha en ackumulator till solvärmen som dels skall förvärma tappvarmvatten men även ge ett tillskott till värmesystemet höst och vår. Planen är att växla in värmen från tanken med en 4-vägs bivalent shunt om det finns värme i tanken. För att inte få för dåligt flöde genom värmepumpen funderar jag på en bypasskoppling med en 100 liters volymförstorande tank.

Jag frågar mig nu om det är lönt att växla solfångarna mot markslingan om det finns ett överskott på solvärme eller m temperatren är för låg att värma soltanken. Hur fixa jag ett styrsystem som hanterar detta? Det jag vill är att när systemet väl börjat värma markslingan så blir temperaturen så låg i solfångarna att systemet bara fortsätter ladda och inte går tillbaka till att ladda tanken även om effekten i solfångarna borde räcka till? Förstår ni hur jag menar?

Är det kanske vettigt att bara ladda markslingan då jag får övertemperaturer i systemet tex om tanken är över 80C?

Säg ad ni tycker om mina ideer!

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 18:41:49 »
Jag frågar mig nu om det är lönt att växla solfångarna mot markslingan om det finns ett överskott på solvärme eller m temperatren är för låg att värma soltanken.
Det finns en undersäkning (puplicerad på nätet men hittar inte den just nu) där man kommer fram till att om man återladdar ett borrhål med solvärme så tjänar man troligtvis inte ens in extrakostnaden som det mer komplicerade systemet medför. Kan väl vara samma för markslingor?

Hur fixa jag ett styrsystem som hanterar detta?
Solboxen från eKontroll ska klara det: http://www.ekontroll.com/ekontroll_solbox_prodblad.pdf

Är det kanske vettigt att bara ladda markslingan då jag får övertemperaturer i systemet tex om tanken är över 80C?
Det finns dom som använder den metoden skom skydd mot överhettning och det låter väl vettigt. Man får ju tillbaka en viss del genom förbättrat cop. Men själv jag skulle ha mer nytta av att ta ut lite frikyla men då ska man väl helst ha ett borrhål?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: solfångare markvärme
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 21:25:02 »
har man en bra fungerande VP anläggning är förbrukningen för vv liten, man har en verkningsgrad på pumpen på minst 3.

Om man kompletterar "konventionell" anläggning med solvärme kanske det går ihop.
Men har man redan en VP så tjänar man ju bara 1/3 så mycket.
Det är precis så med vedeldning också. Inte så stor vits om man har en VP. (kan iofs va perfekt om man stöttar vid svinkyla)

Jag är mycket tveksam till om det är nån idé att satsa på.

Jag tittade lite pÃ¥ solpaneler. Jag har tvÃ¥familjshus sÃ¥ jag kan ju fÃ¥ dubbelt bidrag. men hittills har det stannat i lösa funderinger. Jag brände 6600kwh wl för värme o vv. vet inte vad vinsten skulle bli??  Dagsförbrukningen i somras lÃ¥g pÃ¥ ca 5 kwh/dygn för vv.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 22:52:36 »
Det här är en rent teknisk fråga från en fackidiot. Jag kan kalkylera besparingen och det är inte det jag är ute efter. Jag inser att jag troligen får alltför lång pay-off tid. jag ser det mer som ett kul ingenjörsprojekt. ^-^

Så strikt ekonomisk kan det här vara ett dåligt projekt men strikt tekniskt är det ntressant.

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare markvärme
« Svar #4 skrivet: 13 november 2006, 09:09:15 »
Ett varningen finger  Thumbsup till en bra ide

Beroende på vad du har för vätska i ditt system till marken/berget så se upp så att du inte fördärvar dess egenskaper genom att köra för varmt.
Kommer inte ihÃ¥g vad vätskan heter till mark men läste att den dör ej utsättas för mer än 20  ºC just för att den bygger pÃ¥ en alkohol.

Berätta gärna hur det gÃ¥r, har själv tänkt en del pÃ¥ detta med att Ã¥tervärma med överskottet frÃ¥n solen.  *vinkar*
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #5 skrivet: 14 november 2006, 10:13:09 »
Tomas,

Har kan du nog hitta en del intressant: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

Kolla tex kapitel 15

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #6 skrivet: 14 november 2006, 12:26:23 »
Tackar sÃ¥ mycket  :)

Det var en intressant rapport. Det jag kan säga om vissa av lösningarna för att både värma radiatorer, tappvarmvatten och borrhål är att de verkar väl komplicerade. jag vill helst ha en ganska enkel styr annars tror jag inte på det riktigt.

Utloggad henrik65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #7 skrivet: 30 november 2006, 09:47:06 »
Rapporten säger förvisso att det inte lönar sig att värma hålet (om det inte är jättekallt pga dåligt berg/kort hål/annat hål för nära). Hålen blev varmare men energiåtgången till cirkpumparna åt upp verkningsgradsförbättringen (en del "Dignitärer" och andra titlar i forumen häromkring tror felaktigt att hålet återfår sin temperatur av sig själv under sommaren vilket i nästan alla fall är fel och beror på metodfel i temperaturavläsningen).

Däremot: stora delar av våren och hösten (samt sommar) är utetemperaturen högre än borrhålstemperaturen. Då är det dumt att ta värme från hålet, både för avkylningen av hålet och eftersom det ger sämre verkningsgrad än om pumpen hade använt utetemperaturen. Jag ska göra en mer seriös kalkyl men överslagssmässigt bör det löna sig med poolsolfångare (oisolerade) använda som lufttemperaturfångare och en plattväxlare på köldbärare-in.

Investeringen är avstick med backventil, cirkpump kb, plattväxlare, cirkpump solfångare, solfångare samt rör.
Poolsolfångare når inte över 50 grader varför vilka rör som helst duger.
Eventuellt kombinerat med en acctank och ett källarradiatorsystem efterom källaren behöver värme även på sommaren (dålig isolering i källare = marken runt huset värms om källaren värms = viss lagring av värme in på hösten).

Jag har testat poolsolfångare med "förvuxen barnpool" och de har funkar otroligt bra (första testet var kallvatten i en 50l-tunna och jag fick avbryta efter 15 min eftersom jag brände mig på vattnet).

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare markvärme
« Svar #8 skrivet: 03 december 2006, 15:03:21 »
...
(en del "Dignitärer" och andra titlar i forumen häromkring tror felaktigt att hålet återfår sin temperatur av sig själv under sommaren vilket i nästan alla fall är fel och beror på metodfel i temperaturavläsningen).
...
Jag tillhör dessa.  :'(
Mitt hål ger ca 5 ºC nu precis som förra året vid den här tiden.
Men jag vill lära mig mer.
HÃ¥ller mitt hÃ¥l inte 5 ºC, fast det verkar sÃ¥?  :-\
Om det håller 5 ºC, vem tusan har stoppat tillbaka värmen i hålet ???
För det var nollgradigt i början av mars...

hur gÃ¥r det till?  Sc:,h

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: solfångare markvärme
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 21:34:25 »
...
(en del "Dignitärer" och andra titlar i forumen häromkring tror felaktigt att hålet återfår sin temperatur av sig själv under sommaren vilket i nästan alla fall är fel och beror på metodfel i temperaturavläsningen).
...
Jag tillhör dessa.  :'(
Mitt hål ger ca 5 ºC nu precis som förra året vid den här tiden.
Men jag vill lära mig mer.
HÃ¥ller mitt hÃ¥l inte 5 ºC, fast det verkar sÃ¥?  :-\
Om det håller 5 ºC, vem tusan har stoppat tillbaka värmen i hålet ???
För det var nollgradigt i början av mars...

hur gÃ¥r det till?  Sc:,h

/Erland
Ja efter några år så har ju rimligen borrhålet ungefär samma temperatur som samma datum året före. Undantaget är ju nya installationer då temperaturen sjunker från år 1 till år 2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!