Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är bra värde?  (läst 3460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är bra värde?
« skrivet: 09 november 2006, 14:26:18 »
Hej

Har mögelpåväxt på råvinden. Tänkte sätta in åtgärder men behöver veta var gränsen för ett bra värde ligger - ned andra ord vad skall hygrometern visa för att man skall känna sig trygger?  Sc:,h
Vad är för övrigt ett bra värde i källaren (endasyt förvaring)?


Tänkta åtgärder:
Steg 1 Installation av ventiler - en på varje gavel
Steg 2 Isolering av vind med lösull (ekofiber) fast det är mer för att få bättre ekonomi än för fukten.
Steg 3 Avfuktare

Fakta
Råvind/Kallvind - ouppvärmd
Dålig isolering utan fuktspärr (huset är byggt -53) 
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Vad är bra värde?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 15:19:41 »
Inge kul alls det där...

Tilläggsisolering av vindan sänker temperaturen det ger större risk för ytterligare tillväxt! Det gör ju att ev fukt snabbare kondenseras. vänta med det ett tag!!

bra ventilation av vindan ska du ha, man bör ha luftspalt i takfoten osså ventiler i gavelspetsarna eller hos dig funkar det väl med ventilerad nock också.

I en fuktig källare är det effektivast att avfukta än att som många gör höja tempen.

Kruxet med fuktmätning är att i luften kan det va ok fuktighet men tex mot yttertaket kan materialet vara kallare då blir det ändå för fuktigt där!! Om du är osäker hur det funkar läs lite om relativ fuktighet.

I äldre hus läcker ofta en massa luft upp från rummen, den kyls av o vips är den för fuktig.
Ofta läcker det i mellanväggarna (om det är ett trähus) det kan va svårt att komma åt!

Jag har även sett ett gäng hus där ventiation från tex badrum helt sonika avslutats på kallvinden, då får man snabbt skador pga av den fuktiga luft man leder dit. Den kyls av osså kondenserar det.  Kolla så du inte har nåt sånt!!

Hos dig har ni nog under långa perioder mycket fuktigt ute också, det är negativt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Vad är bra värde?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 18:30:00 »
Det är inte troligt att mögelpåväxten beror på att fukt diffunderat genom bjälklaget. Mera sannolikt är att fukten kommit uppifrån genom takläckage, eller nedifrån genom att fuktig rumsluft strömmat uppåt genom konvektion. Då har du ingen användning av en vanlig hygrometer. Ej heller av en luftavfuktare.

I hus byggda under 50-talet pappspändes vanligen undertaken. Det blev täta och välfungerande undertak sedan taklisten noga förseglats mot tak och vägg m.hj.a. spackel och måla.

Därefter har ofta, mera sentida boende, förstört tätheten. Insikten om att taklisten egentligen har en långt viktigare funktion än att bara förbättra estetiken, är inte säskilt utbredd.

Otaliga hus har saboterats på grund av brist på denna insikt. Man har utan betänkligheter rivit bort taklisten, spikat upp en profilerad takpanel av furu och sedan satt upp ny snygg taklist. En taklist som läcker luft ohämmat uppåt runt taket.

Jag vet naturligtvis inte om det är just så i ditt hus Lusekoftan. Men fenomenet är så pass vanligt att det förtjänar att nämnas i en sån här tråd. Har sett en rad av sådana exempel.

Skulle beskrivningen stämma på ditt hus, är det bäst att börja med att försöka täta underifrån. Sitter det furupanel under taken, så räcker det inte med att plocka ner taklisten och täta runt väggarna med silikon. Panelen läcker ändå luft via sponten. Då är det bäst att börja om igen, med ett nytt tätskikt som förseglas noga ute mot väggarna.  Därefter nytt undertak.

Men börja med att rota på vinden när det är kallt ute. Har du tur hittar du ett avgränsat läckställe som är lätt att åtgärda med fogskum. Vid svinkyla hittar du vanligen rimfrost i läckplatsens närmaste omgivningar.

/Knut.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är bra värde?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 22:00:32 »
Sitter även jag i ett hus byggt -53, dessutom tillbyggt på 70-talet, där jag tänkt tilläggsisolera i första hand den gamla spånbelagda vinden (ca 50m2) med ekofiber. Antar att mitt "tätskikt" består av gamla tidningar som jag kan skymta i nån springa i innertaket. Jag hade nu i dagarna tänkt placera en trådlös hygro/termometer där uppe för att kolla status nu och sedan hålla koll efter isoleringen. Inte något att gå efter vad jag kan förstå av era svar..

Hur är det med en sån fuktmätare som man trycker in i träet t ex? Eller kan man kanske bara klättra upp och känna efter lite då och då om råsponten är fuktig på ytan? Vill helst slippa bygga nytt innertak och om det dessutom läcker upp genom mellanväggarna som Bertil skriver känns det ju ganska hopplöst.. Eller?

/Mattias
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är bra värde?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2006, 11:16:34 »
Det är inte troligt att mögelpåväxten beror på att fukt diffunderat genom bjälklaget. Mera sannolikt är att fukten kommit uppifrån genom takläckage, eller nedifrån genom att fuktig rumsluft strömmat uppåt genom konvektion. Då har du ingen användning av en vanlig hygrometer. Ej heller av en luftavfuktare.
/Knut.

Hej

Jag la om hela taket för två år sedan med ny tjärpapp enligt alla konstens regler. Jag är tämligen säker på att fukt kommer inifrån huset på grund av detta. Eller rättare sagt stängs inne än mera än tidigare.

Varför kommer inte förbättrad ventilation på vindssgavlarna och/eller avfuktare att hjälpa?

Varför kommer inte en hygrometer från Claes Ohlson (de har trådlösa dito fö) att vara av något värde?

/Stefan
« Senast ändrad: 13 november 2006, 11:21:38 av Lusekoftan »
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är bra värde?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2006, 11:19:50 »
Sitter även jag i ett hus byggt -53, dessutom tillbyggt på 70-talet, där jag tänkt tilläggsisolera i första hand den gamla spånbelagda vinden (ca 50m2) med ekofiber. Antar att mitt "tätskikt" består av gamla tidningar som jag kan skymta i nån springa i innertaket. Jag hade nu i dagarna tänkt placera en trådlös hygro/termometer där uppe för att kolla status nu och sedan hålla koll efter isoleringen. Inte något att gå efter vad jag kan förstå av era svar..

Hur är det med en sån fuktmätare som man trycker in i träet t ex? Eller kan man kanske bara klättra upp och känna efter lite då och då om råsponten är fuktig på ytan? Vill helst slippa bygga nytt innertak och om det dessutom läcker upp genom mellanväggarna som Bertil skriver känns det ju ganska hopplöst.. Eller?

/Mattias


Jag kan inte mer än att sucka i kör med Mattias. hopplöst är ordet. Om man nu skulle ta och täta hela ovanvåningen mot vinden lär väl problemen bara flyttas till bodelen?
Mina  problem lär inte ha blivit mindre av att jag slutat bränna olja och ersatt med VP. Då värmer ju inte stocken upp vinden längre? Är det någon nytta med att börja värma upp vinden?


/S
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Vad är bra värde?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2006, 20:04:33 »
Förhållandena idag ser man! Okulärbesiktning ger svaret!

Takstolar ev undertak av råspont, är det ljusa färger på det. utan en massa (ev. torkade) fuktfläckar då är det ju ok idag.
Har man dessutom ventilation i takfot och i gavelspetsar, så skulle jag tordas tilläggsisolera.

Men efter en sån åtgärd bör man ha koll på ev fukt på vindan!

ja sa väl tidigare att det skiljer sig också mycket över årstiden och vart i landet man har huset.

Är takstolar och ev råspont mörk då är det fara å färde. det tyder på futkproblem..  Sannolikt största risken för problem har man på hösten vid fuktig väderlek... sjunker sen tempen på kvaällen då blir det dagg ute... kan även bli på vindan.
Under tex takplåt blir det mängder av kondens, därför måste man ha ett underlagstak av något slag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!