0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte troligt att mögelpåväxten beror på att fukt diffunderat genom bjälklaget. Mera sannolikt är att fukten kommit uppifrån genom takläckage, eller nedifrån genom att fuktig rumsluft strömmat uppåt genom konvektion. Då har du ingen användning av en vanlig hygrometer. Ej heller av en luftavfuktare./Knut.
Sitter även jag i ett hus byggt -53, dessutom tillbyggt på 70-talet, där jag tänkt tilläggsisolera i första hand den gamla spånbelagda vinden (ca 50m2) med ekofiber. Antar att mitt "tätskikt" består av gamla tidningar som jag kan skymta i nån springa i innertaket. Jag hade nu i dagarna tänkt placera en trådlös hygro/termometer där uppe för att kolla status nu och sedan hålla koll efter isoleringen. Inte något att gå efter vad jag kan förstå av era svar..Hur är det med en sån fuktmätare som man trycker in i träet t ex? Eller kan man kanske bara klättra upp och känna efter lite då och då om råsponten är fuktig på ytan? Vill helst slippa bygga nytt innertak och om det dessutom läcker upp genom mellanväggarna som Bertil skriver känns det ju ganska hopplöst.. Eller?/Mattias