0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med Nisse-Gurra. Av en "slump" har jag två luft/luft. Toppen som spets, snabbt och i stort sett samma COP som l/v (litet bättre enligt data). Skynda bara på att installera, 1/7 2007 blir det olagligt att installera själv!
Är den jordad?Skämt åsido, uppmaningen var till alla som överväger luft/luft.
Humlan!Kan inte du utveckla vad du menar i nedanstående två meningar? :,v("Där håller jag med dig, COP är reklam inte reell verklighet".Vilket COP avser du?Ett COP vid vissa specifika förutsättningar eller ett års COP? "Men dom ska grundas på erfarenheter, inte nån jävla reklam, hämtat från värden i en provmiljö".Var skall man göra tester om inte i en provmiljö där man kan skapa samma förutsättningar hela tiden i syfte att testa alla modeller med just samma förutsättningar? Ser fram emot ett svar
För att köpa en värmepump med hög års-COP så tror jag man skall gå mer på storlek (Längd X Bredd X Höjd) och vikt.Ju större ute och innedel, desto tyngre, och bättre värmeupptagning (utedel) och värmeavgivning (innedel)Det är i alla fall min filosofi, om sedan "COP" är hög också är det naturligtvis en fördel.