Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningsgrad Kallaste dygnet!  (läst 6999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« skrivet: 02 november 2006, 22:28:25 »
Vad har ni för verkningsgrad det kallaste dygnet?
Vad har ni för princip på er VP? L/L, L/V.......
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 10:23:07 »
Hallå!

Om jag säger så här i stället då.
Vad har ni för verkningsgrad det kallaste dygnet hitintills?
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 11:18:24 »
Jag har med bergvärme gissningsvis minst COp 3,5 tex vid -30.

MÃ¥nga luft vatten stannar vid -10 ute!

Alla kroknar vid -20!

Nu kanske det blir reaktion  a:gl
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 11:47:15 »
Nu går jag till ATTACK...hehe....man kanske inte bara skall se verkningsgrad det kallaste dygnet.......man kanske skall se en årsbesparing istället????...eller är jag ute & cyklar??? Om man nu skall jämföra berg med luft till vatten....

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #4 skrivet: 12 november 2006, 12:46:53 »
OK jag förtydligar mig lite till.

Jag önskar fÃ¥ reda pÃ¥ tillverkad energi under ett dygn/förbrukad energi pÃ¥ ett dygn pÃ¥ värmepumpen och dÃ¥ givet vis under samma dygn  ;)

Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #5 skrivet: 12 november 2006, 12:55:14 »
Nu går jag till ATTACK...hehe....man kanske inte bara skall se verkningsgrad det kallaste dygnet.......man kanske skall se en årsbesparing istället????...eller är jag ute & cyklar??? Om man nu skall jämföra berg med luft till vatten....

Jo det är jag mycket medveten om att man skall titta på årsverkningsgraden.
Men nu vill jag titta på hur mycket man kan bli av med sin eleffekttopp.
Detta för att det diskuteras att man kommer att få betala mer för sin topp förbrukning.
Alltså om jag förbrukar upp till 7 kW så betalar man X kr
Om jag förbrukar 9 kW så får jag betala 7*X plus ((2*X) och detta gånger 2)
« Senast ändrad: 12 november 2006, 12:57:37 av Lakeman »
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #6 skrivet: 12 november 2006, 15:49:43 »
Jag har med bergvärme gissningsvis minst COp 3,5 tex vid -30.

MÃ¥nga luft vatten stannar vid -10 ute!

Alla kroknar vid -20!

Nu kanske det blir reaktion  a:gl

Man kan väl bara reagera genom att skratta åt idioterna som kan investera hur mycket som helst för att få ett bra COP utan tillskott vid -40° och som tror att dom utvinner energin gratis ("gratisvärme" är ett ord som bergvärmefundamentalisterna ofta använder).

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #7 skrivet: 12 november 2006, 18:17:18 »
Jag har med bergvärme gissningsvis minst COp 3,5 tex vid -30.

MÃ¥nga luft vatten stannar vid -10 ute!

Alla kroknar vid -20!

Nu kanske det blir reaktion  a:gl

Man kan väl bara reagera genom att skratta åt idioterna som kan investera hur mycket som helst för att få ett bra COP utan tillskott vid -40° och som tror att dom utvinner energin gratis ("gratisvärme" är ett ord som bergvärmefundamentalisterna ofta använder).

Sture




Självklart har copvärdet vid -30 till -40 grader stor betydelse om man tex bor i kiruna där det ofta är kallt -30 grader är inte ovanligt..... men om man bor i tex Borås kanske det inte är lika intressant. Men sen är det ju såklart inte gratis för det men trots allt betydligt billigare än eltillskott på sikt iaf. Skulle jag lägga ut stora pengar på bergvärme så skulle då jag oxå se till att dimensionera uta helvete om det kostar 200tkr eller 260tkr kvittar ju..... ;)



//Krister   *vinkar*
« Senast ändrad: 12 november 2006, 19:34:05 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #8 skrivet: 12 november 2006, 18:18:19 »
Jag hade COP 3,1 i början av Februari under ett dygn dÃ¥ medeltemperaturen var -11C. Jag pÃ¥verkas inte sÃ¥ mycket av utetemperaturen dÃ¥ jag har en frÃ¥nluftsvärmepump (ComfortZone CE50) som alltid har 20-gradig innetemperatur att jobba med, däremot stiger ju framledningstemperaturen när det är kallt och det ger sämre COP. Men jag tycker 3,1 är ganska bra.  :)
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #9 skrivet: 12 november 2006, 18:20:49 »
OK jag förtydligar mig lite till.

Jag önskar fÃ¥ reda pÃ¥ tillverkad energi under ett dygn/förbrukad energi pÃ¥ ett dygn pÃ¥ värmepumpen och dÃ¥ givet vis under samma dygn  ;)

Att efterfråga COP när det är som kallast känns lite som att fråga "hur långt är ett snöre?". Det beror ju helt på vilka förutsättningar som finns. Om du vill kunna göra en jämförelse mellan fabrikat är det nog bättre att titta i deras diagram över COP. Det kan ju vara väldigt stora skillnader mellan olika väremsystem/fastigheter på hur energi behöver tillföras vid olika temperaturer. Ett hus kna ha 30 ºC i framledningstemp vid -10 ºC och ett annat kanske måste ha 40 ºC vid samma utetemp. Det ger naturligtvis stora skillnader i COP.

Det du efterfrågar förutsätter egentligen att man har en energimätare monterad på värmebäraren vilket få har utan de svar du får blir nog mer gissningar.

/Johan
« Senast ändrad: 12 november 2006, 18:30:35 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #10 skrivet: 12 november 2006, 18:55:36 »
Sture

Citera
Man kan väl bara reagera genom att skratta åt idioterna som kan investera hur mycket som helst för att få ett bra COP utan tillskott vid -40° och som tror att dom utvinner energin gratis ("gratisvärme" är ett ord som bergvärmefundamentalisterna ofta använder).

Sture

Du va en gullig en, vaknat pÃ¥ fel sida idag... farsdag o allt!  :o Starka ord du använder....

jag har en helt normal installation inget alls speciellt. Huset finns i Jämtland.
Radiatorerna är från 1953, pumpen är som du ser en 7,5 kw Thermia Villa (dom som finns idag är effektivare!!!) som är 7 år gammal nu. Det kostade 103´inget utfördes av mig.
Räknar jag bort vad ett byte av min panna som var kass skulle kostat, så tjänade jag igen pumpen på några få år, 3-4 år.

OssÃ¥ klara den "bara" -20 utan tilksott inte -40  :o, sÃ¥ det var COP exl ev tillksott som jag angav  :-[

Vad har du då?? och vad tycker du jag skulle köpt istället??? till mitt hus med källare och två lägenheter.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #11 skrivet: 12 november 2006, 19:25:37 »
Du va en gullig en, vaknat pÃ¥ fel sida idag... farsdag o allt!  :o Starka ord du använder....

Jag får väl som för några år sedan, när jag kallade dig för bergvärmefundamentalist och Rickard för jordekorre (på den tiden tyckte han att alla liksom han skulle ha jordvärme, men numera är han mera nyanserad i sina förslag), be om ursäkt. Men du har säkert gjort rätt val utifrån dina förutsättningar. Men vad jag reagerar emot är att du så konsekvent rekommenderar alla bergvärme, eftersom energin är "gratis". Men mitt inlägg var inte illa ment, det var väl du som ville spetsa till det i ditt inlägg ...

Ha det så bra däruppe, här nere är allt OK, särskilt efter 4-0 mot AIK.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #12 skrivet: 12 november 2006, 19:57:47 »
Ursäkten godtagen  *vinkar*

Här är minus 9 ute nu! Snabbt sjunkande dessutom, fattar inte jag längtade till vintern förr.
Men nu..... fyy va hemskt  :o

Citera
eftersom energin är "gratis"

Jag är nog otydlig där  :-[ det jag menar är att ta till borran det är ju den som ger "gratisenergin" i en anläggning i likhet med luften vid luft luft som där ger "gratisenergi". Är borran för klen fÃ¥r man sämre besparing!!!

Men som du antyder det kostar ju alltid el  :o, men mindre om man dimensionerar rätt!

Vi har ett avlångt land, vi har nog svårt att sätta oss in i klimatskillnaderna! Det håller jag med om!
Ex en luft luft som stannar vid -10 skulle i värsta fall stå still flera månader här uppe på en vinter. Det vore ingen hit. Men tex Skåningarna har sällan o aldrig så kallt!!
/Bertil
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #13 skrivet: 12 november 2006, 20:12:55 »

Man kan väl bara reagera genom att skratta åt idioterna som kan investera hur mycket som helst för att få ett bra COP utan tillskott vid -40° och som tror att dom utvinner energin gratis ("gratisvärme" är ett ord som bergvärmefundamentalisterna ofta använder).

Sture

Man kan ju välja lite själv vad man vill skratta åt...
Själv skrattar jag åt idioterna som lägger ner hur mycket som helst på aluminiumfälgar, stylingpaket och annat till sina bilar.
Där snackar vi om "negativt COP"   ;)   Men ju mindre penis desto...  ::)

Utloggad Lakeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Kallaste dygnet!
« Svar #14 skrivet: 12 november 2006, 21:57:06 »
Då var debatten stängd och vi återgår nu till själva frågan!

Jag vill veta om COP:n i broschyren stämmer överens med verkligheten och det även den kallaste dagen då elpris diskussionen går kring toppeffekten!
Jag finns i Malmö om jag kan komma ut till någon för att mäta och räkna lite.
Är intressant i båda fallen Luft/Vatten och Vatten/Vatten och gärna att anläggningen varit igång några år.

En annan fråga som dyker upp är:
Växlaren för grundvatten i Skåne Malmö, sätt den igen på 2 till 3 år av kalket och järnet?
eller är det bara säljarsnack?
Sägs kosta 10 - 12 000 kr att byta.
Nu snackar vi COP på flera år
Läser till Energi & Klimatkonsult med inriktning på värme och ventilation.
http://www.techfuturum.se/Utbildning/KY_energiklimat.htm
Om det är någon som har problem så kommer jag gärna ut och tittar, behöver applicera mina kunskaper i praktiken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!