Hej!
Jag vill börja med att säga att detta är ett jättebra forum, jag har lärt mig mycket! Vi ska installera en avfuktare i krypgrunden på villan och är lite villrådiga. Grunden är på 195 m2 och 1 m höjd, den består av tre delar, se skiss. Fukthalten i somras var ca 95%, nu är den 77%. Vi har lagt plast på marken och tätat ventiler.
Vi har haft Anticimex, Munters och Vått och Torrt som har varit ute och tittat på grunden. Anticimex blir för dyrt, dom lämnade en offert (CTR300TT), men ville sen inte stå för fuktgarantin utan lämnade en ny dyrare offert med en större avfuktare (CTR500TT). Munters Torkteknik AB kan inte sälja större avfuktare till privatpersoner p.g.a. att de inte är EU (ROS) godkända, och tycker att homedry är för liten. Komplett installation blir för dyrt. Munters AB försäljningschef sa (per telefon) att en Munters homedry klarar av vår grund utan problem, utan att ha någon info om hur grunden ser ut.
Vått och torrt offererar en krypgrundsavfuktare GD-240, tillverkas i Danmark av Kode (eller Code?), generalagent i Sverige är Alron saneringsteknik. Avfuktningskapacitet 0,81 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 260 m3/t. Vått och torrt säljer också DST Seibu Giken, men de är tydligen (mycket) dyrare.
Ett annat alternativ är en avfuktare DA-250 från Fuktkontroll.com. Avfuktningskapacitet 1,1 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 290 m3/t.
Ett tredje alternativ är en avfuktare Acetec PD-250. Avfuktningskapacitet 0,55 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 250 m3/t.
Avfuktarna från Fuktkontroll och Alron är rätt likvärdiga, Alron lite mindre och lite billigare. Acetec verkar tilltalande med sin ”nya” teknik som ska dra mindre energi och ett lägre pris, men klarar den av grunden? (Acetec tror det, vi har fått offert).
Jag pratade med en Anticimex (dom säljer tydligen Acetec) representant och han sa att Acetec antagligen klarar av grunden, men att den får gå så mycket att den blir olönsam. Ligger det något i det? En hälften så stor avfuktare borde ju gå dubbelt så länge som en dubbelt så stor avfuktare = samma energiåtgång (bara den mindre avfuktaren klarar av grunden). Ett alternativ om Acetec inte klarar av grunden är att köpa en avfuktare till, det skiljer inte så mycket i pris på 2st Acetec eller en avfuktare från fuktkontroll.
Är det någon som tycker att avfuktaren låter för mycket? Sambon är orolig över att vi kommer att höra avfuktaren upp i huset.
Andra aspekter är säkringar. Vi funderar på att installera värmepump och då kan det bli problem med en stor avfuktare som belastar en fas med 7A => uppsäkring.
Vilken avfuktare ska vi välja?
Hur ska rören dras i grunden?
Övriga råd?
Tack.
/Lars