0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jag sågade itu kompressorn! En fjäder sköter i dag det som man tidigare gjorde med centrifugalkraft Denna fjäder rör sig fram och tillbaka i hög hastighet då rotorn snurrar exentriskt , om den inte tröttats så har den blivit rejält kall och därigenom spröd.Fjädern hadde brutits på två ställen.Resultat "vingen" stod fullt öppen och ingen tryckuppbyggnad kunde ske!Det är inte säkert att alla H-16 har kompressorhaveri men mina fjädrar har brustit och när detta har hänt så tappas trycket omedelbart och motorn har rusat när moståndet plötsligt fösvunnit, detta har pajat kortet. Använder man en fjäder så borde den vara utbytbar utifrån.
Pratade igång 6 st E9DKEW i går efter vår första köldnatt såg oxå till att alla blev nollstälda. Maskinerna går fortfarande men efter samtal i dag med de tre största generalagenterna har jag inget större hopp. Dom jobbar för högtryck med provkörningar och förhoppningsvis har vi en lösning innom någon vecka.ang värmekabel Klixon mm så kan jag med säkerhet säga att det inte har med saken att göra då mina felanmälare var både med och utan värmekabel(Hoppas att vi inte får en ny Nordic air historia nu utan att Panasonic är lika snabba med lösning som man var med HE maskinerna förra vintern)
Det är kraftig kyla som gjort fjädern spröd och detta har skett vid avfrostning vid utetemp runt någon -grad temperaturen sänks kraftigt, om vätska stängs in vid fjädern så kokar den till - 25 grader och sen drar pumpen igång.
Men du säger att kompressorn jobbar utan att någon värme kommer, det lär ju vara samma bekymmer som dom jag fått!Eller i annat fall köldmediebrist har du pyst vid nippeln för att kolla om det finns tryck?Samtliga mina inträffade under 3 dagar i följd! det är ju nästan så man börjar tro på troll Hör av dig vad som än händer!