Jag förstår att RF ökar när den varma luften kyls ner i krypgrunden, men utfallet beror väl då på vad man menar med "torr". Alltså AF som Knut säger.
Vi har samma "lösning" som köldmedie funderar på och det har nog varit så sedan 1928, då huset byggdes till med cirka 12 x 8m på torpargrund. Det ursprungliga huset byggt 1908 hade en yta på 12 x 10 m med hel källare. Huset ligger i sluttning på moränjord. Aldrig omdränerat!
Det finns en öppning från källaren in till krypgrunden där det antagligen suttit ett fönster tidigare. Genom öpningen har man access till avlopp och värmerör, men det är för trångt att krypa in nån längre bit.
Temperaturen i källaren ligger runt 18 grader på sommaren och 14-15 på vintern.
Har aldrig mätt fuktigheten. Har däremot inspekterat krypgrunden i alla hörn och noterat att det ser ut som nytt, syll och allt! Ingen påväxt, minimal doft.
Vid två tillfällen har det hänt "olyckor" då rätt mycket vatten runnit ut i krypgrunden. Detta var innan vi hade bytt alla stammar. Jag var då rejält orolig för konsekvenserna, men blev förvånad hur vattnet snabbt försvann utan att det ens kändes särskilt fuktigt i krypgrunden.
Svårt att dra några generella slutsatser utifrån detta eller ge dig nåt råd. Din grundläggning och dränering torde se helt annorlunda ut. Kan bara berätta utifrån vår erfarenhet. Jag har funderat på om hålet borde täppas till vissa tider på året men det får stå öppet tills vidare. Effekten blir egentligen bara att värmeelementet i källaren värmer krypgrunden också.
Jag trodde annars att det var ett modernt sätt att bygga varmgrund att man ledde ner varm luft inifrån huset till grunden?
Kanske skaffa fuktmätare vi med så man kan fatta vetenskapligt (nåja) underbyggda beslut.