Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mottagen solenergi  (läst 2158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Mottagen solenergi
« skrivet: 20 oktober 2006, 22:39:44 »
Hej,

Alla tabeller och diagram som jag hittar visar mottagen energi för en plan yta i en viss riktning och vinkel. Den projicerade ytan mot solen förändras då både med solens vandring och solhöjden. Men för rör blir det lite anorlunda. Den projicerade ytan varierar på samma sätt som för plana paneler med solhöjden men de påverkas inte på samma sätt i andra ledden. Så länge inte rören skuggar varandra påverkar inte solens riktning den projicerade ytan eftersom rören är runda. Alltså måste alla värde bli högre för rör.
Hur mycket?
Kan man göra ett överslag och bara öka siffrorna med en faktor? Jag antar att det inte är så enkelt eftersom den solbelysta tiden varierar med årstid och väder så förhållandet mellan den tid rören skuggar varandra och den tid de inte gör det varierar oxå.
Finns det tabeller och diagram för rör någonstans?

gano

  • Gäst
gano
SV: Mottagen solenergi
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2006, 23:28:35 »
Hej.

Jag skulle vilja rekommendera SP rapport 2002-20, "Solvärmda kombisystem, en jämförelse mellan vakuumrör och plan solfångare genom mätning och simulering".

Du hittar den på www.sp.se

MVH/Gano

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Mottagen solenergi
« Svar #2 skrivet: 01 november 2006, 15:10:02 »
Jag skulle vilja rekommendera SP rapport 2002-20, "Solvärmda kombisystem, en jämförelse mellan vakuumrör och plan solfångare genom mätning och simulering".
Hej Gano!
Jag gillar dina svar. Rakt pÃ¥ sak och du verkar alltig ha bra koll. Men i det här fallet sÃ¥ var det inte riktigt det jag ville veta. Jag har läst det dokumentet tidigare och jag skummade igenom det nu igen. Man jämför pÃ¥ ett jättebra sätt plansolfÃ¥ngare med vakumrör i praktiken, och det är iof väldigt intressant, men i det här fallet var jag mer intresserad rent teoretiskt. Man borde kunna räkna ut en "medelyta" som solfÃ¥ngaren visar upp mot solen under en dag, med en viss monteringsvinkel, vid en viss tid pÃ¥ Ã¥ret. Om man sedan dessutom viktar in solstrÃ¥larnas dämpning genom atmosfären vid olika solhöjd och solfÃ¥ngarnas teoretiska verkningsgrad vid olika solitensitet och medeltemperatur sÃ¥ borde man fÃ¥ en teoretisk siffra pÃ¥ hur mÃ¥nga kwh man fÃ¥r ut per dag och m2. Kanske egentligen bara är av akademiskt intresse men nÃ¥gon borde väl räknat pÃ¥ det? Det är över min förmÃ¥ga iaf  ???  :)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Mottagen solenergi
« Svar #3 skrivet: 01 november 2006, 16:14:54 »
Jodå det går att räkna på detta också. Vanligast är nog att man räknar som en plan yta en men med en infallsvinkelberoende faktor >1 när rören inte skuggar varandra.
Bifogar en fil som exempel som visar uppmätt infallsvinkelsberoende från SP.

Solstrålarnas dämpning fås direkt utav uppmätt instrålning. Annars kan man räkna på solkonstanten 1.368 W/m2 ± 2 W/m2 och sedan räkna med vinklar, moln och tider.
Lite mycket antaganden därför används verkliga mätvärden.

Dessutom är verkningsgraden för solfångarna såväl temperatur som solinstrålningsberoende. Hur de används ger alltså också olika resultat.

Och dessutom variera vädret, dvs instrålningen. Samma dokument visar en verkningsgradskurva som beror på temdiff och instrålning.

Enklaste är tycker jag att använda samma utgÃ¥ngspunkt som SP. De använder en  mätserie frÃ¥n Stockholms frÃ¥n 1986 som referens och har dÃ¥ en total instrÃ¥lning om 1062 kwh/m2 för hela Ã¥ret. De uppmätta värdena därifrÃ¥n kan sedan med rimlig noggrannhet användas pÃ¥ andra order med andra mätvärden. Och även andra Ã¥r.
Jämförelsen mellan solfångare blir enkel att göra.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Mottagen solenergi
« Svar #4 skrivet: 02 november 2006, 21:10:32 »
Det var det jag misstänkte, alltså att det var mer av akademiskt intresse.

Mätvärdena hade varit intressanta om de gÃ¥tt att läsa. Jag kan inte se värden och rubriker pÃ¥ axlarna.  :(
Har du ingen bättre kopia?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!