0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 21 oktober 2006, 18:59:56Citat från: Northkingen skrivet 21 oktober 2006, 18:29:22jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.//Krister Ja, jag vet inte, vart skulle det vara ? Skulle nästan vilja ha en skiss över fästplattan på innerdelen där man kan se måtten för att kunna skapa sig en uppfattning hurvida detta är ett problem eller ej.Är det någon sanyo ägare som har dessa mått, eller vet var jag kan hitta dem ? Rör är på höger sida är nog lika på Sanyo men det går nog att vika rören rakt upp ? ej dräneringen ( AC ) På Panasonic är det uttag i plasten för rörenpå ovansida & nersidan om jag inte mins fel vet ej om det är lika på Sanoy Tomas på TSF vet nog ? mvh Kjell
Citat från: Northkingen skrivet 21 oktober 2006, 18:29:22jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.//Krister Ja, jag vet inte, vart skulle det vara ? Skulle nästan vilja ha en skiss över fästplattan på innerdelen där man kan se måtten för att kunna skapa sig en uppfattning hurvida detta är ett problem eller ej.Är det någon sanyo ägare som har dessa mått, eller vet var jag kan hitta dem ?
jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.//Krister
men ha i åtanke att det är en stor fördel att montera innedelen mot en yttervägg pga av rördragningar, eldragningar samt kondensvattenslangen som ska ha ett litet fall så vattnet rinner i rätt riktning.... sen så är det ju inte så jättesnyggt med rördragningar längs innerväggar iofs finns det ju plastkanaler..... men kan du hitta en vettigt plats på en yttervägg är det att föredra.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 21 oktober 2006, 23:29:31men ha i åtanke att det är en stor fördel att montera innedelen mot en yttervägg pga av rördragningar, eldragningar samt kondensvattenslangen som ska ha ett litet fall så vattnet rinner i rätt riktning.... sen så är det ju inte så jättesnyggt med rördragningar längs innerväggar iofs finns det ju plastkanaler..... men kan du hitta en vettigt plats på en yttervägg är det att föredra.//Krister Måste man tänka på det där med kondens ifall man inte tänker köra kyla med pumpen, på nedervåningen har jag svårt att se att det överhuvudtaget behövs någon kyla..[/quotedu behöver inte tänka på kondensen har min i källaren utan kondens slang har inte kommit en droppe på ca 1 år har BARA kört värme i källaren mvh Kjell ]
Citat från: D_Sundsvall skrivet 21 oktober 2006, 23:53:48Citat från: Northkingen skrivet 21 oktober 2006, 23:29:31men ha i åtanke att det är en stor fördel att montera innedelen mot en yttervägg pga av rördragningar, eldragningar samt kondensvattenslangen som ska ha ett litet fall så vattnet rinner i rätt riktning.... sen så är det ju inte så jättesnyggt med rördragningar längs innerväggar iofs finns det ju plastkanaler..... men kan du hitta en vettigt plats på en yttervägg är det att föredra.//Krister Måste man tänka på det där med kondens ifall man inte tänker köra kyla med pumpen, på nedervåningen har jag svårt att se att det överhuvudtaget behövs någon kyla..[/quotedu behöver inte tänka på kondensen har min i källaren utan kondens slang har inte kommit en droppe på ca 1 år har BARA kört värme i källaren mvh Kjell ]Ja, det är det jag känner. Någon kyla på suterängplan kan aldrig behövas. Behövdes inte ens i år med denna rekordvarma sommar. På övervåningen kan det däremot vara skönt kanske, åtminstone hade det varit skönt när det var över +30 i skuggan.. ( huset har ett soligt läge )
Det borde inte vara några större problem med att montera innerdelen på en "fake-vägg".Du kan underlätta luftflödet in i pumpen genom att låta det finnas en luftspalt mellan fake-väggen och taket.Placeringen bredvid trapp-foten är rätt ok, undertrycket där kommer att hindra att värmen smiter upp för trappen i allt för stor utsträckning.Är du orolig för vatten från innerdelen (eller kör pumpen i avfuktningsläge) kan du dra slangen till en hink under trappen.Är du ändå mer orolig och vet med dig att du är slarvig så sätter du ett fuktalarm, nivå-alarm eller vikt-alarm på hinken som varnar att den blivit full.Vill du ha mer värme till hobbyrum så backa fakeväggen någon meter till och komplettera med en vinge som riktar en del av luftströmmen mot dörrhålet.
..Vad gäller att backa placeringen av fakeväggen, så kommer den då att hamna på sidan av trappen som är tät, dvs täckta trappsteg.