0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan ju välja en acktank istället som varmvattenackumulator, då passar nog en 500 liters bäst. Den kan också bli basen i en eventuell framtida konvertering till andra uppvärmningsformer?MVH/Gano
De flesta större acktankar säljs utan isolering eller med ett demonterbart pur-hölje för att man ska kunna få in dem genom dörrröppningarna. Om man väljer en helt naken tank och isolerar själv får man en prisvärd och bra lösning. Lambdavärde polyuretanisolering 0,024 W/mKLambdavärde mineralull 0,037 W/mKMan kan alltså kompensera för den sämre isoleringsförmågan i mineralull genom att lägga på lite extra. Mineralull är ganska billigt.- Varför gjorde inte jag så ? Ibland ser man i efterhand hur man skulle ha gjort.MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 21 oktober 2006, 22:43:19De flesta större acktankar säljs utan isolering eller med ett demonterbart pur-hölje för att man ska kunna få in dem genom dörrröppningarna. Om man väljer en helt naken tank och isolerar själv får man en prisvärd och bra lösning. Lambdavärde polyuretanisolering 0,024 W/mKLambdavärde mineralull 0,037 W/mKMan kan alltså kompensera för den sämre isoleringsförmågan i mineralull genom att lägga på lite extra. Mineralull är ganska billigt.- Varför gjorde inte jag så ? Ibland ser man i efterhand hur man skulle ha gjort.MVH/GanoHar du en riktig acc.tank, eller en varmvattenberedare typ den jag skrev om ovan ?I så fall hur fungerar det för dig ?Vi kommer troligtvis att behöva byta ut varmvattenberedaren till sommaren ( hoppas inte tidigare bara ), eftersom det är "orginalet" som sitter i huset..
Nu vill inte jag låta negativ, men du har idag en FLVP som producerar ditt varmvatten för ca 2500kWh/år.Jag förstår resonemanget med att inte FLVP skall starta i onödan etc., men för mig verkar det lite "overkill".
hej .. jag kör en vanlig borotank på 500 liter som vvb funkar helt perre..köpte den i stället för en 200lit elberedare prismässigt va det inte många kr mer som tanken kostade + att det går ju att docka in ett vattenburet system på tanken....ångrar bara att jag snålköpte tanken utan solfångar slinga men som vanligt e det lätt å va efterklok..fast det går ju docka in solfångaren med en platt värmeväxlare i stället...110 lit beredaren räcker gott till åt oss,vi 5 st i familjen 110 låter lite men med fegventil/blandventil på systemet och ca 400liter 75gradigt vatten rund beredaren så tappar den inte orken omg...utstrålad effekt tjaa min tank står i tvättstugan å strålar värme..borotanken är inte känd för att va bra isolerad men jag tycker det kvittar då jag värmer garaget/tvättstugan med direkt el det tanken strålar bort slipper elradioatorn pytsa in i kåken+ att då jag får dit min solfångare så blir strålnings värmen ännu billigare=)