Nä jag ser ingen vits med att reglera upp och ned värmen I en ”modern panna” … panntemperaturen på pannan ställer man så att varmvattnet räcker till …
Värmepump brukar fungera lite annorlunda … den växlar mellan att ladda vvb och radiatorslingan
Har väl inte spelat så stor roll i ditt fall eftersom du har elvärme och separat elvvb, å eftersom din panna strålar ut mycket värme till omgivningen så ”kanske” en viss besparing är gjord.
Det klart att du kan strypa shunten till nästan noll om du skulle behöva ha den så ….
Och flödet till elementen är detsamma oavsett vad du ställer shunten på . enda skillnaden är att vattnet går mera runt runt med låg inställning..
Det klart att det blir ju alltid någon typ av besparing om du stryper ned källar elementen … visst kommer den värmen huset till godo men inte till 100 % …. För varje grad kallare du kan ha i olika rum du inte använder för tillfället så sparas det någon krona här och där, men att hålla på och sänka och höja på kort sikt är ingen ide , som typ att sänka när man är på jobbet och höja igen när man kommer hem… det blir endast obekvämt och 0 i besparing.
LÅTER väldigt konstigt tycker jag …. Spjäll brukar vara stängda med spaken längst in.
En brännare i pannan borde du kunna räkna hem på några år ….. det e väl inte så himla dyrt och ett bulkförråd går väl att spika ihop … vill du hålla kostnaderna nere då kan du ju alltid fylla brännarens förråd med hink från bulkförådet… Det värmer ju det med att då och konka på hinkar
I jämförelse med elpriset så borde det väl vara betalat på några få år … å sen spelar det inte så stor roll om de lägger skatt på pellets ,,, för i såna fall får du då byta till någon annan panna ,,,, menar i jämförelse med att du inte gör något,,, står kvar med el i några år till …..
Personlig åsikt … Jag liter inte på att elpriset inte kommer att stiga en bra bit till… anta en fördubbling eller kanske mer ändå,,,, då är det inte längre så billigt med bärgvärme,,, och har man då investerat i en sån dyr anläggning är det inte lätt att byta…
NÅGOT behöver du göra ,,, antingen byta ut hela pannan ,,, eller så en pell-brännare i den befintliga ,,, för att inte låta ekonomin gå åt till driftskostnader enbart …..
Själv så har jag nu lagt på de sista pannorna på taket och håller på att murar upp ett hörn på en vägg i källaren och beställt en limträbalk till att växla av en vägg i köket som jag oxå håller på att ta bort ...
Men det lite större projektet i vinter blir att tilläggs isolera taket... håller på och plockar bort golvbrädorna uppe på förrådsvinden, skall där ta bort all spån och slagg för att ersätta med stenull. Kommer oxå att lägga upp golvet högre så att jag får plats med 400 mm isolering där..
MVH/// BG