Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattensystem-1 Ã¥rs drift  (läst 3263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gano

  • Gäst
gano
Varmvattensystem-1 års drift
« skrivet: 16 oktober 2006, 14:49:50 »
Jag skulle vilja dela med mej av mina erfarenheter av mitt renodlade varmvattensystem. Jag har 8 kvm Lesol 3AR som är nedsänkta i ett tak som lutar 46 grader åt 195 grader sydsydväst (nära rakt syd). Jag bor i ett område som har relativt generöst med soltimmar (Hammarö, syd om Karlstad).

Systemet är byggt så att jag kör med variabel yta, 4,8, 6,4 eller 8,0 kvm beroende på årstid. Tanken är en vanlig OSO 300 liters toppansluten rostfri varmvattenberedare. Styrs via en enkel Steca 0301. Solfångaren ligger precis uppe vid nock för att fånga in den lågt stående vintersolen. Så här års kör jag med full yta. Rören går kortaste vägen ner i uppvärmda utrymmen och är idiotisolerade med minst 50 mm glasull runtom. Styrtempen i vvb ligger på 55 grader.

Har anslutit elpatronen i vvb till 1-fas för att kunna mäta stödvärmen med en vanlig ClasOhlson-mätare. Har även ett tidur efter denna mätare som inte tillåter elpatronen att jobba mellan 05:30 och 14:30. Man gör vanligen det största energiuttaget på morgonen och då kan man trigga igång elpatronen i onödan. Jag vet inte om detta verkligen ger så mycket, men ibland vet jag att det har haft god effekt. Frånsett att man förhindrar elpatronen att gå i onödan så tvingar man solfångaren att arbeta mot den lägsta möjliga temperaturen.

Har loggat energiÃ¥tgÃ¥ngen ett Ã¥r nu. Totalt 1370 kWh har gÃ¥tt in i varmvattenberedaren. JAG ÄR SUPERNÖJD !    :)

Även under vintern startar solfångaren och värmer då bottenvattnet i vvb så att den totala energiåtgången minskar. Det är en myt att solfångaren är död under vintern, den värmer i smyg utan att man märker det så mycket (om man inte mäter som jag). Ibland kommer man hem och ser att tempen i botten av vvb ligger på 40 grader ??

Eftersom taklutningen är ganska brant sÃ¥ rasar snö och frost av med jämna mellanrum sÃ¥ att solfÃ¥ngaren hÃ¥ller sig öppen även under vintern. Man kan fuska lite ocksÃ¥ om solfÃ¥ngaren är begravd i snö, köra cirkpumpen 5 minuter, det varma vattnet tinar snön/frosten sÃ¥ att det rasar av.   :) :)

Är det något som jag är lite missnöjd med så är det nog kapaciteten i tanken. En 500 liters tank hade varit bra att ha ibland.

Ha det bra/Gano





Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2006, 15:53:36 »
Intressant!  :) rapporter som dessa uppskattas!

Ett par frågor bara.. hur många är ni som förbrukar vatten? Bad eller dusch?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2006, 19:27:03 »
Jag håller med föregående talare. Kul med rapporter!

Vet du hur många kwh gick det gick till varmvatten tidigare?

gano

  • Gäst
gano
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2006, 20:04:32 »
Intressant!  :) rapporter som dessa uppskattas!

Ett par frågor bara.. hur många är ni som förbrukar vatten? Bad eller dusch?

4 personer, mestadels duschar, men ungarna gillar att bada ibland.

MVH/Gano

gano

  • Gäst
gano
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2006, 20:13:50 »
Jag håller med föregående talare. Kul med rapporter!

Vet du hur många kwh gick det gick till varmvatten tidigare?

Jag tror (ganska säkert) att det gick ca 5500-6000 kWh tidigare. Man bör dock tänka på att det var en gammal vvb från -79 med en hög styrtemp (85 C). En sådan vvb har en fasansfullt hög tomgångsförbrukning, vilket bidrar till att skillnaden blir ganska stor. Man får alltid med sig en massa sidoeffekter av ett systembyte.....

MVH/Gano

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2006, 20:26:59 »
Jag tror (ganska säkert) att det gick ca 5500-6000 kWh tidigare.
Är det inte rätt lite för en hel familj? 10000kwh brukar man väl räkna med som tumregel på ett år, eller har jag fel?

gano

  • Gäst
gano
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2006, 20:43:21 »
Jag tror (ganska säkert) att det gick ca 5500-6000 kWh tidigare.
Är det inte rätt lite för en hel familj? 10000kwh brukar man väl räkna med som tumregel på ett år, eller har jag fel?

Nej, man brukar räkna 10000 för hushållsel och varmvatten. Av varmvattenförbrukningen så är ca 1000 kWh per år rent värmeläckage (på moderna beredare). På gamla vvb kan värmeläckaget ligga över 2000 kWh.

10000 kWh är förresten vår totala årsförbrukning.....

MVH/Gano

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Varmvattensystem-1 års drift
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2006, 21:02:55 »
Ahh, fel av mig. Kollade i Solgruppens bok och där räknar de med knappt 4000kwh/år för en familj på 2 vuxna och två barn.

Vaddå kwh/år förresten? Effekt gånger tid delat med tid??? Det blir ju bara effekt kvar? Aha, nu vet jag! Det är ju medeleffekten! 4000kwh/år -> 457W. Jag har tre datorer igång 24/7, det blir ju lika mycket! Sorry, Off-topic, nu måste jag gå och stänga några datorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!