Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blandningsventil i radiatorkrets  (läst 2105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Blandningsventil i radiatorkrets
« skrivet: 09 oktober 2006, 11:39:44 »
Jag har en kompis som har golvvärme i sin hall på ca. 5kvm samt en IVT bergvärmepump. Han har en ESBE blandningsventil som styr värmen, och han säger att det fungerar bra. Personligen tror jag dock att det fungerar lika bra med att strypa in grundflödet, under förutsättning att man inte behöver köra med höga framledningstemperaturer i övriga huset. En pusher tycker jag verkar överdrivet när det gäller ett såpass litet rum som ditt.
Kan man använda en blandningsventil för att begränsa framledningstemperaturen ut från pannan till hela huset? När solfångarna fyllt varmvattenberedaren så vill man använda överskottet till att värma huset. Mina förutsättningar:
* VP laddar en liten acktank (gammla elpannan), reglerar på kurva (utetemp)
* Radiatorerna har rumstermostater och separat cirkulationspump.
* Kurvan är ställd så låg som möjligt (hälften av elementen står öppna mesta tiden)

På vintern funkar det utmärkt men vad händer på sommaren då radiatorerna inte förbrukar all värme som solfångarna producerar? Temperaturen i ack-tankarna kan gå upp till 90 grader och jag vill ju inte ha ut den temperaturen oshuntat till elementen. Jag vill inte heller köpa en separat motorshunt om jag kan undvika det. Enda syftet med den vore i så fall att begränsa framledningstemperaturen eftersom VPn står för regleringen.

Den billigaste och bästa lösningen vore alltså att montera en blandningsventil i radiatorkretsen. Cirkulationspumpen har jag redan så det behövs bara en ventil och lite rör+kopplingar. Kan det funka? Kalarar den flöde, miljö, etc???

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Blandningsventil i radiatorkrets
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2006, 18:24:38 »
Det går nog bra.
Man kan göra lite allt möjligt med blandningsventilerna.
Här är en länk till ESBE:s produktblad

http://infoweb.esbe.se/files/51980/Katalogdel_Termo_SE_99500290_A2.pdf
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Blandningsventil i radiatorkrets
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2006, 19:21:17 »
Hmmm
"Applikationsområden vidate är temperaturbegränsning för tappvatten med eller utan VVC och konstanthållning av temperatur, t.ex. vid golvvärmesystem (upp till 100m2."
och ...
"Max differenstryck: 3 bar (0.3 MPa)"
kollar man i diagrammet  sÃ¥ fÃ¥r man max differenstryck vid knappt 1,5 l/s har man inte större flöde i radiatorsystemet?
Dessutom har jag 200m2 :(
Verkar lite klent?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!