0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lambda för låg = för mycket oförbränt bränsle.Byt tändstift olja och luftfilter så skall det nog ordna sig.
Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden... Thumbsup
Citat från: Harri ( Gotland ) skrivet 07 oktober 2006, 11:44:15Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden... ThumbsupKan man göra så utan risk för motorras? förmodar att det är en tempoär förbättring, men mätarna ljuger ju inte (eller), betyder det då att om man alltid hade denna blandning skulle man kunna skrota bort en hel del krafs i bilarna ?
LITE E85 gör ingen skada.Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.(varför experimentera för 1kr/mil)
Citat från: nic2 skrivet 07 oktober 2006, 23:00:46LITE E85 gör ingen skada.Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.(varför experimentera för 1kr/mil) Nä numera är det inte ekonomiskt försvarbart, men det är bara en tidsfråga innan det ändrar sig igen... Låter som bränsle problem, pga av nåt som satt igen sig, kan mycket väl vara etanolen som ligger bakom det. Men problemet beror ju inte på etanolen i sig, utan skiten den löst upp. Därför bör man alltid byta filter i gamla bilar, nyare som enbart gått på BF95 ska knappast råka ut för sånt där. Då är ju bilen redan körd med 5% etanol-inblandning, så ev skit har redan fastnat nånstans, eller åkt ut genom avgasröret...mvh humlan.
bosse bildoktor hade nog rekomenderat att börja med att byta olja..