0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ursäkta, utan att ha läst hela tråden än, finns det mer än en nolla respektive jord? Nu har jag läst hela tråden, förstår vad du menar. Men kunde inte låta bli att komentera. Jag har kopplat så i garaget, 3 uttag 3 faser. Rätt bra om en säkring går är det bara att ta nästa uttag. kan bränna tre innan jag måste gå och byta.
Hej & tack för ett svar.Vad heter detta uttag? Länk?/Sune73
Bara en liten varning för dom billigaste uttagen och höga laster, som det blir i tvättmaskiner och torktumlare. Det handlar om att metallen i kontaktytorna efter en tid blir "utmattad" och kontakten ned stickproppen minskar. Men den dyrare Elko 4 vägs har 2 separata uttag under skalet, men jag skulle nog sätta 2 separata i alla fall, inte minst för att man ser vad som är vad.
HejAntingen väljer du att koppla in maskinerna med fast anslutning i en dosa med skruvplint och dragavlastare eller så får du sätta ett uttag med uttagsbrunnar som är delbara finns i Eljos sortiment men jag skulle säga att du får köra på första exemplet var noga med anslutningen av Nolla Och Jord!!Mvh Turborolle
Fråga (02-228)Får två uttagsbrunnar i samma vägguttag anslutas till olika fasledare?SvarNej. Utförandet strider mot starkströmsföreskrifternas grundläggande principer att anläggningen skall vara så utförd att säkerheten för personer, husdjur och egendom är betryggande. Av 513.1 framgår allmänt att materielen skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad.En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas. Om olika uttagsbrunnar i samma uttag är anslutna till olika faser finns risk för elchock vid efterföljande arbete.Jämför även svensk standard för vägguttag för allmänbruk.