Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Värmebärare ut MAX - Kokar?  (läst 524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmebärare ut MAX - Kokar?
« skrivet: 25 maj 2019, 08:23:12 »
Halloj.

Har nu allvarliga problem med vår IVT E9 från 2001.

Igår hörde vi hur det slamrade från rören och när jag gick ner till pumpen så luktade det någon typ av överhettning/bränt. Stängde av pumpen så det skulle sluta låta...Mer om det senare.

Det som händer är att värmebehov uppstår, vp startar och inom ca 4min löser larmet om för hög värmebärare ut (> 70°). Röret ut till radiatorslingan inne i pumpen går ej att ta på med handen när detta sker. Däremot T-kopplingen vid bypassen några cm längre upp känns knappt varm. (Är det för att det blandas med returen?)

Jag har kollat växelventilen. Jag kan med ganska stor kraft trycka in piggen och den åker ut sakta inom någon sekund. Ska det vara så eller ska det vara enklare?
Jag har även rensat filtret på varma sidan, var inte direkt mycket skräp i den. Men endel svart avlagring.

När jag håller på och rensar och provar växelventilen så ser jag att isoleringen på röret som går till VVB har smält!



Nu till min teori:
Nått knas med växelventilen alternativt flödet inne i pumpen. Kompressorn slår av men tillskottet går in och går helt bananas! Har mätningar på upp till 120° vilket gör att vattnet förångas och smälter isoleringen?
Jag tror mig lyckats koppla ur tillskottet så nu går bara kompressorn i några minuter tills det blir för varmt och hoppas på att det inte kokar igen...

Frågan är hur fixar jag detta? Kan jag själv eller måste man ringa efter någon?

Trenden jag har sett det senaste året är att  :dt: på VB har ökat med ca 7° i vintras till ca 16-17° (inte bra). Kan det vara så enkelt att byta insatsen till växelventilen och kanske spola ur slangarna (som jag har läst om här)?
Slangarna är ju metallomspunna och stenhårda. Går inte att komprimera och är ljudlösa när man rör på dem.
Alla radiatorer luftade och fullt öppna, avluftningar på pumpen luftade. Yttre CP står på läge 3, inre på läge 1. Har provat att öka till läge 3 på inre men samma fel kvarstår.

Bifogar lite grafer på anläggningen. Mätningen kommer från externa givare och alltså inte VP själv.

Vinter 2017
https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/dNRVAx7LTqBmp762B2lCjdC2pQHAnCP2?orgId=2

Vinter 2019
https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/vaPZFlSmKRqYundRExne3nWAtQAFOic1

Problemet nu, med 120° kurvan
https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/wh18UHLbOw2eiqyEPG65lrOxzOpHO2ra

(Det går att zooma graferna genom att markera valt område i grafen med musen)

Tacksam för vidare hjälp!



Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 631
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2019, 08:49:33 »
Växelventilen går nog lite väl trögt men av din beskrivning är det nog ingen katastrof. En "ny" växelventil är "trög" att trycka in. Man vill inte gärna tycka in den lilla "pinnen" med bara tummen. Pinnen skall dock åka ut omedelbart om allt är som det skall vara. Jag tror dock inte att din sekundfördröjning har någon betydelse,
Det kommer dock att gå trögare och trögare med tiden så att fixa till den redan nu förhindrar ett kommande problem med den. Jag plockar bort min ventil runt var tredje-fjärde år, plockar isär den, gör rent den och smörjer upp delarna för att den inte skall ställa till med problem. Det tar ca en timme så det är det värt.

Ditt ökande delta T tyder på att du har för lågt flöde över kondensorn. På min C7 från 2002 var det skit i slangarna som var orsaken till att jag hade uppåt 20 grader i delta T men det kan ju också vara cirkulationspumpen som pumpar för litet eller helt enkelt står still. När jag hade skit i slangarna med högt delta T gick dock pumpen (dvs stannade inte). För att undvika problemet med slangarna plockar jag numera bort dessa (runt var 5e år) och rensar dem för att slippa detta problem. Sista gången var det nästan inget skit i dem alls.

Mina föräldrars Thermia hade samma symtom som din pump (att gå en kort stund och sedan stanna) och där var det den inre cirkulationspumpen som hade stannat.
« Senast ändrad: 25 maj 2019, 08:58:08 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29639
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2019, 08:59:15 »
Kolla först om cirkpumpen går, om den gör det så kan det som redan sagts vara plugg i flexslangarna.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2019, 09:01:08 »
Stiftet på min växelventil åker ut på en gång, lika snabbt som trycket lättar. Så den behöver smörjas.

Fungerar inre cirkulationspumpen? Det räcker inte att lyssna, den brummar även om pumphjulet står still. Skruva loss muttern i motoraxelns förlängning och se efter om den roterar.

Nu tror jag att problemet är slangarna. Hade cirkulationspumpen havererat skulle deltaT ha ökat på en gång, inte gradvis. Igensatta slangar är ett rätt vanligt problem på IVT-pumpar och här finns det radiatorer i systemet som kan korrodera.
 
Det verkar också som om  överhettningsskyddet inte fungerar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2019, 09:05:20 »
@Peter Lu
Jag har läst dina trådar om rensning av slangarna och är lite nyfiken på att göra liknande. Har du stålomspunna också? Som efter rensning gick att trycka ihop?

Hur lossade du dem? Jag har bara två, men den ena som går från värmeväxlaren till elpatronen har ingen yttre "mutter" eller vad man kallar det. Är det så att det är inre gängor på den? Har även läst om att man behöver sätta nya packningar eftersom de som sitter förbrukas när man lossar dem. Vet du vad det är för packningar?

Å gällande inre cp, så hör jag att den ändrar varvtal när jag vrider på I-II-III vredet. Så den snurrar, men hur effektiv den är vet jag inte...

@Roland
Ska se om jag kan komma åt cp och se om den snurrar.

Gällande att ringa in någon jourgubbe, har de dessa grejjer i bilen eller måste även de vänta tills på måndag? Eller är det så pass enkelt att lossa slangarna själv att man klarar sig med att köpa de löst?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2019, 09:45:15 »
Å gällande inre cp, så hör jag att den ändrar varvtal när jag vrider på I-II-III vredet. Så den snurrar, men hur effektiv den är vet jag inte...
Då snurrar den, hade pumphjulet fastnat hade det inte hörts någon ändring i ljudets frekvens.

Många som har haft problem med igensatta slangar har rensat dem och återanvänt dem. Man behöver inte köpa nya. Packningarna kanske är mer tveksamma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2019, 11:11:22 »
Då snurrar den, hade pumphjulet fastnat hade det inte hörts någon ändring i ljudets frekvens.

Okej, för min cp hade ingen mutter utan en mässingsskruv. När jag lossade den så kommer det vatten. Och det verkar att gå att snurra på något där inne (axeln?).

Fråga:


För att få bort denna slang så behöver jag lossa "muttern" eller räcker det med att snurra på slangen? Någon som vet?
Är det en invändig gänga eller är det "muttern" som håller fast den i elpatronen? I så fall, vad är det för "guck" som det verkar vara tätat med. Antar att det behövs läggas på efter?

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 631
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2019, 17:47:00 »
Anslutningen på din bild har en invändig gänga i elpartonshuset. Du måste skruva bort "sexkanten" för slangen sitter fastpressad på "sexkantsdelen"

På min C7 från 2002 är utloppet från elpatronen i den översta gaveln riktad uppåt vilket innebär att du måste hålla fast elpatronshöljet (det svarta) med en stor rörtång när du lossar slangen annars riskerar man att bryta loss fästet från den stora isolerade tanken. Fast det kan ju se annorlunda ut på din pump eftersom du har en separat varmvattenberedare

Jag har också stålomspunna slangar. Jag har tre stycken
- från kondensorn till nederdelen av elpatronen
- från inre cirkulationspumpen till kondensorn och
- från övre delen av elpatronen till växelventilen

Slangen nr 2 ovan går i en tvär böj och har därför en inre stålslang (liknande dom på gamla duschslangar) som gör att den inte går att klämma ihop. Dom övriga två slangarna saknar denna inre stålslang och kan därför kännas "mjukare"

Lossar du mässingsskruven i centrum av pumpens bakgavel hittar du pumpaxeln som har ett spår för en spårskruvmejsel. Ofta (?!) kan skitigt vatten skapa avlagringar på pumpaxeln så att den börjar gå tungt och då orkar inte pumpen börja snurra. Mha en skruvmejsel och detta spår i axeln kan du i bästa fall få pumpen att börja snurra igen

När du har lossat slangarnas gängade kopplingar behöver du täta dem igen när du skruvar tillbaks dem. På dessa kopplingar har jag provat med gängtape (fungerade inte alls), flytande gängtätning (fungerade men kändes inte riktigt tillförlitligt) samt lin och linolja (blir alltid bra). Lin och linolja har dessutom den egenskapen att man kan justera kopplingen efteråt utan att det börjar läcka (dvs snurra en aning i gängorna)
« Senast ändrad: 25 maj 2019, 20:42:35 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad lost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2019, 19:18:50 »
Success!!! tummenupp

Tack alla för allt hjälp. Jag har nu lossat båda slangar och avlägsnat ca 3-4 dl sten ur dem. Det knastrade och rasslade när man böjde dem/skakade dem. Den från kondensatorn till interna cp verkar också ha fjäder i sig. Den från kondensator till tillskott var helt tom.

En liten del av resultatet:

Återmontering med lin och pasta + nya packningar. Ser ut att hålla tätt.

Så nu funkar värmepumpen bättre än tidigare! Fick ett larm efter ca 10 min under första varmvattenkörningen 'Hög retur VP'. Interna CP står på I och yttre på III. Återstår å se om det var en engångsgrej eller om det återkommer.

Hursom är jag tacksam med alla som delar med sig av sina kunskaper! Det hjälper !

TACK!

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 631
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2019, 21:19:38 »
I IVTs handböcker kan du läsa vilka troliga fel det kan vara vid ditt larm

Denna handbok passar väl bäst till din VP
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CDE_sv_4.5.pdf

Denna handbok använder jag dock mest då den beskriver bla mjukvaran bättre (dvs hur pumpen ställs in). 2003 hade man bytt köldmediet så tekniska data stämmer dock inte helt och hållet
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Rego600_sv_1.0.pdf
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2019, 09:19:49 »
De där 3-4 dl sten är järnoxid. Järnet kommer från radiatorerna eller järnrör i systemet. Att det var så mycket betyder att det har kommit in syre i systemet. I ett helt tätt system som inte tillförs syrehaltigt vatten kan ingen järnoxid bildas. Det kan vara värt att fundera över hur syret har tagit sig in i systemet. Har det under årens lopp fyllts på en massa vatten i systemet? Finns det polymerslangar någonstans genom vilka det diffunderar in syre?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 631
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2019, 13:06:23 »
Nu har jag ingen aning om hur mycket nytt syrerikt vatten som måste tillföras elementvattnet för att det skall kunna skapas sådana "stenar/grus" i slangarna men det finns rika tillfällen då man måste fylla på med nytt vatten när man har en VP.

Exempel för mig:
- behöver fylla på några liter vatten en till två gånger per år när trycket sjunker. Vad jag vet har jag inga läckor i systemet men tex kan det bero på att luften/syret pyser ut via avluftningen och att detta måste ersättas med nytt vatten. Och så kollar jag ju då och då om det finns luft i systemet och finns det inte det rinner det ju ut litet vatten som så småningom måste ersättas
- luftar elementen gör jag förstås också då och då. Samma ska händer då som ovan beskrivet
- var tredje-fjärde år plockas växelventilen bort för att smörjas upp. Varje gång rinner det ut kanske 5-10 liter vatten
- ett par gånger har jag sköljt rent värmeväxlaren. Hittills alltid när jag plockat bort slangarna för att göra rent dem invändigt från "stenar/grus". Mycket vatten rinner då ut och måste ersättas
- innan jag kom på att högt och ökande delta T på varma sidan berodde på "stenar/grus" i slangarna trodde jag att problemet berodde på cirkulationspumparna. Köpte begagnade sådana på Tradera och bytte fram och tillbaka många gånger innan jag hittade problemet efter tips i detta forum. Varje gång rann det ut litet vatten
- när jag renoverade källaren putsades väggarna. För att det skulle bli snyggt vid elementen plockades dessa bort. Massor av nytt vatten behövde sedan fyllas på
- osv

Så nog finns det rika tillfällen då jag behöver fylla på med nytt syrerikt vatten. Och nog har jag en känsla av att dessa tillfällen är många fler nu jämfört med förr när jag först körde oljepannan och sedan körde med elpatroner i oljepannan.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #12 skrivet: 26 maj 2019, 13:36:29 »
Det verkar orimligt att det vatten man fyller på skulle vara mättat med syre till ett högre tryck än vad som motsvarar lufttrycket. Det betyder ca 11 mg syre/L vatten. Då 1 mg syre bildar 3,6 mg Fe3O4 (magnetit) betyder det att för varje liter påfyllt vatten kan det bildas högst 40 mg magnetit eller 40 gram/kubikmeter. För att det ska bildas 3-4 dl magnetitgrus som i losts fall måste det handla om kubikmeter vatten som har tillförts systemet. Det känns inte rimligt så jag undrar om det inte läcker in syre någonstans.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 631
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "expert" här ovan stämmer inte
SV: Värmebärare ut MAX - Kokar?
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2019, 14:43:09 »
I mitt fall kan totala mängden nytt vatten som tillförts systemet knappast överstiga några få hundra liter på dom 35 år jag ägt huset inklusive bytet från oljepanna till värmepump.

Den totala mängden "sten/grus" jag har rensat slangarna från understeg säkert med god marginal 1 dl. Men sitter den mängden olyckligt till räcker det säkert för att strypa flödet väsentligt. Mitt delta T på varma sidan ökade sakta från runt 7 grader till runt 20 grader och det hjälpte inte ens att byta den inre cirkulationspumpen till en som gick på 3-4 ggr så hög effekt. Med samma inställning på cirkulationspumpen som före rengöringen fick jag efter rengöringen ett delta T på knappt 4 grader. För att få den önskade tempskillnaden på 6-7 grader fick jag sänka cirkulationspumpen från läge 4 till läge 1
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 11300 KWh/år (06-07) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen drygt 6100 KWh (total eförbrukning 13260 KWh)
2013-14 (12 mån) drog värmepumpen drygt 4850 KWh (total eförbrukning 11930 KWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme