0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, ja det var ett tag sedan jag uppdaterade här.Det är konstigt att parametrarna är gömda och bara visas som "koder", sjukt jobbigt att justera, som att det är byggt för att ingen ska pilla i det, vilket inte är så kul.Jag är väl nöjd, så här i efterhand skulle jag nog valt en modell mindre för att slippa lika mycket på/av. Nu med -16 ute går den bara på knappt halvfart.Viessmann har ett API för Vitoconnect, tyvärr kom det ett mail om att jag "använde det för mycket" (jag hämtade data en gång var 5:e minut) och det begränsades sedan hårt för att deras servrar "inte orkade med". Jag anmälde mig via en länk i samma mail om att få ta del av nyheter eller info/input till framtida utveckling av deras API men jag har inte hört ett ljud. Att deras servrar inte orkar med är ju rent skitsnack, de vill bara inte erbjuda något vettigt för oss entusiaster. En kass app i en molntjänst som inte kostar något = 95% risk att den kommer stängas ner innan pumpen byts ut. De skulle lätt kunna lösa alla problem med både deras servrar och den kassa molntjänsten genom att erbjuda ett lokalt API-interface, men de är helt enkelt inte intresserade av att göra något vettigt.Istället kör jag vidare med tyskarnas kod (OpenV)Pumpen gjorde start/stop ofta med dess egen styrning, jag har nu byggt egen automatik som kollar om målvärde för framledning ligger inom det jobbiga intervallet och då slår av pumpen en timme, för att sen starta igen och se om det är bättre. Till det en enkel brytpunkt som startar pumpen med högre målvärde om tidigare avstängning gör så att innetempen blir för låg.Jag har också lyckats läsa ut energidatan ur pumpen, det är rätt trevligt att logga hur mycket el som går åt till uppvärmning och/eller VV.Vi passade också på att gräva ner 200m mer kollektorslang nu i höstas (en utökning med 50%), det ska bli spännande att se om det gör nån skillnad för brine-tempen.Jag hade Nibe, Thermia och Viessmann jag främst valde mellan. Då pumpen står i kombinerat badrum/tvättstuga så är jag nöjd med valet då den är väldigt tyst. I slutändan blev det Viessmann för att installatören rekommenderade det. Jag ska snart till att installera en ny pump i verkstan, och där är det andra förutsättningar och jag lutar åt en Nibe on/off.
Hej. Tack för inspirationen!Jag hade precis installerat vitoconnectmodulen och appen är ju tråkig så att klockorna stannar.... Så jag grävde fram en gammal Pi 2 (2016?) och pluggade in USB-kabeln från vitoconnectmodulen och fick det ganska snabbt att funka med vcontrold. Med hjälp av google translate såklart Så nu återstår att definiera all data jag vill läsa ut, men du har ju några års försprång, jag tänkte höra om du vill dela med dig av din vito.xml och vcontrold.xml? De borde ligga på din Pi i /etc/vcontrold/