Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hjälp med val av L/V system  (läst 16766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #45 skrivet: 18 februari 2008, 16:50:18 »
Ja, just det. Aspekten med trögheten i golvvärmen glömde jag.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2008, 17:05:36 »
Hej

Nu förstår jag inte, trögheten i golvvärmen ?
Har man inte rumstermostat ?
Skulle man tillföra värme i golvet fast rummet är tillräckligt varmt ?

MVH
Messer

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2008, 17:50:36 »
de dom menar att golvet är trögt att värma upp. Det tar väldigt lång tid värma upp golvet skulle de slå om att bli varmare ute, tar det väldigt lång tid innan det svalnar med kontentan att det blir mycket varmare i rummet.
och tvärt om om det blir kallare. och blir det för kallt så höjer man termostaten ett snäpp .................. men jag tycker om man väljer elektroniska stydon borde den kunna reglera mycket snabbare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #48 skrivet: 18 februari 2008, 19:24:57 »
de dom menar att golvet är trögt att värma upp. Det tar väldigt lång tid värma upp golvet skulle de slå om att bli varmare ute, tar det väldigt lång tid innan det svalnar med kontentan att det blir mycket varmare i rummet.
och tvärt om om det blir kallare. och blir det för kallt så höjer man termostaten ett snäpp .................. men jag tycker om man väljer elektroniska stydon borde den kunna reglera mycket snabbare

Det är en bra beskrivning av problemet. Elektroniska styrdon hjälper inte, själva termostaten är snabb, trögheten kommer från värmeledningsförmågan och lagrad energi i massan som skall värmas upp eller kylas ner innan termostatens omslag ger resultat. En radiator kan ändra temperatur mycket snabbare, på grund av bättre värmeledning och mindre lagrad energi, där räcker det med snabba omslag i styrutrustningen.

I fallet med golvet krävs det en styrutrustning som slår på golvets värme innan det blivit så kallt att det behövs, och som slår av den innan det blivit så varmt att den bör slås av. Det går att åstadkomma om den enda påverkan är från värmekällan själv, och tröga yttre förändringar (långsamt ändrad yttertemperatur). Då går det att förutsäga hur varmt det kommer att vara om en timme. Men om påverkan kommer av ändrat väder, plötslig sol, eller 10 personer på besök, så finns det ingen bra möjlighet att vet i förväg att det skall hända.

--- Mats ---

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #49 skrivet: 18 februari 2008, 20:08:43 »
Hej

Men det är ju det jag inte förstår, om jag har ett rum som har rätt temperatur och det kommer 10 personer som tillför värme kommer då rummet att kallna fortare om jag inte har golvvärme och om så är hur mycket energi spar man på att det kallnar fortare ?

MVH
Messer

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #50 skrivet: 18 februari 2008, 20:51:39 »
Men det är ju det jag inte förstår, om jag har ett rum som har rätt temperatur och det kommer 10 personer som tillför värme kommer då rummet att kallna fortare om jag inte har golvvärme och om så är hur mycket energi spar man på att det kallnar fortare ?
Golvet kommer att fortsätta att avge värme till rummet även om termostaten har stängt av. Denna energi måste sedan återföras när gästerna gått hem vilket ger högre förbrukning än en värmekälla som bara värmer när det behövs.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #51 skrivet: 18 februari 2008, 21:43:12 »
Hej

Men det är ju det jag inte förstår, om jag har ett rum som har rätt temperatur och det kommer 10 personer som tillför värme kommer då rummet att kallna fortare om jag inte har golvvärme och om så är hur mycket energi spar man på att det kallnar fortare ?

MVH
Messer

I båda fallen slår rumsgivaren av så fort den uppfattar att rumsvärmen stigit över vald rumstempratur.
Både elementens och golvärmens värmeavgivande vattens temperatur shuntas då ner med kallare vatten för att sänka temperaturen.
Elementen som har tunt/lite material mellan vattnet och rumsluften som avger värmen kyls därför av fort och slutar därför snabbt att avge värme. Samma händer naturligtvis med golvvärmen men trögheten som kommer av golvmaterialets tjockhet/mycket akumulerande material mellan vattnet och rumsluften tar betydligt längre tid på sig att transportera värmen till ytan där den avges till rumsvärme.

Man kan jämföra det med att elementen uppför sig som en tunn järnkamin och golvvärmen uppför sig som en kakelugn eller täljstenskamin. Järnspisen avger snabbt värme men kallnar fort och kakelugnen tar lång tid på sig innan den avger värme men kommer att göra det lång tid efter elden slocknat.

Om detta har så stor betydelse på ekonomin har jag ingen uppfattning om, men trögheten i golvvärme kommer absolut göra att rumstemperaturen får större och långsammare svängningar med påverkan från yttre faktorer som sol och mänsklig värme.

Mvh Thomas
« Senast ändrad: 18 februari 2008, 21:52:25 av zx12r »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #52 skrivet: 18 februari 2008, 22:40:22 »
I båda fallen slår rumsgivaren av så fort den uppfattar att rumsvärmen stigit över vald rumstempratur.
Både elementens och golvärmens värmeavgivande vattens temperatur shuntas då ner med kallare vatten för att sänka temperaturen.
Tänk på att det kalla vattnet kommer från returen. Alltså måste allt vatten och död massa svalna först innan returen blir kall.
Alternativt är det en ventil som stänger av flödet i slingan men resultatet blir samma. Elementet svalnar långsammare än golvet.

I en annan trÃ¥d jämförde nÃ¥gon med att tunga stenhus är att föredra för att de hjälper till att utjämna temperaturvariationer men det är inte alls samma sak. Snarare tvärtom. PÃ¥ dagen är väggarna fortfarande kalla och hÃ¥ller nere rumstemp samtidigt som de värms upp. PÃ¥ natten är de varma och hÃ¥llerkylan borta. De har den look-ahead-funktion som golvvärmetermostaterna saknar  ;)

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #53 skrivet: 18 februari 2008, 23:50:13 »
Tänk på att det kalla vattnet kommer från returen. Alltså måste allt vatten och död massa svalna först innan returen blir kall.
Alternativt är det en ventil som stänger av flödet i slingan men resultatet blir samma. Elementet svalnar långsammare än golvet.

Det är klart att det är returvatten som shuntas in för att sänka värmen. Men är det verkligen så att elementsystem har lägre diff på temperaturen mellan in och utgående vatten? Och därför skall förväntas ha en långsammare avkylning gentemot ett golvvärmesystem. Jag trodde att ett golvvärmesystem genom sin volym som ackumulator även skulle bidra till att returvattnet långsammare kyls av.

Citera
Alltså måste allt vatten och död massa svalna först innan returen blir kall.

Är inte vatten och den döda massan större i ett golvvärmesystem? Vilket borde göra att returen svalnar långsammare där?

Mvh Thomas
« Senast ändrad: 18 februari 2008, 23:52:50 av zx12r »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #54 skrivet: 19 februari 2008, 10:26:27 »
Thomas, du har helt rätt för dig. Golvvärmen är trögare. Det var bara formuleringen att shunten kyler med kallare vatten jag protesterade emot. Returen blir snart lika varm som framledningen och all massa, vatten+golv eller vatten+radiator, måste svalna. Systemet kyls alltså av luften i rummet och inte av returen.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: hjälp med val av L/V system
« Svar #55 skrivet: 19 februari 2008, 11:24:57 »
Jo...
det varma vattnet som shuntautomatiken släppt ut i (golv)värmesystemet kan inte tas tillbaka till pannan. Måste svalna och avge värme till huset.

PS I stora stenhus lönar det sig inte med tex nattsänkning och liknande. Man kommer alltid att vara "ur fas". Däremot kan man prenumerera på en look-ahead tjänst från tex Fortum. Med den kan man börja sänka/höja värmeuttaget ett par dagar före ett väderomslag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 428
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!