Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT har köbt husdata  (läst 6602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT har köbt husdata
« skrivet: 28 juni 2008, 11:06:00 »
Detta finns under nytt på otillåten_länk:

IVT Industrier har förvärvat Metronics system Husdata (www.otillåten_länk).

"Systemet innebär att en värmepump kan kopplas mot Internet, så att man via Internet kan övervaka driften, se momentana driftstillståndet, visa statistik, ändra värden, skicka larm vid fel mm.
Systemet har funnits i drift i flera år och är väl utprovat.

Avtalet innebär att Metronic kan fortsätta underhålla befintliga kunder men ingen nyförsäljning kommer att ske.
Systemet kommer att vidareutvecklas av IVT under namnet IVT@home, och kommer att lanseras under september i år."
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2008, 19:10:38 »
Kul, hoppas han fick bra betalt. Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2008, 23:09:05 »
Antagligen... vad man kan undra är om IVT har köpt rättigheterna till IVT-kopplingen enbart, eller om de köpt upp hela Husdata och de övriga kopplingarna kommer att försvinna (och bara gamla existerande kunder kommer att fÃ¥ fortsätta köra).  En konkurrent mindre i sÃ¥ fall...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2008, 02:23:55 »
Antagligen är det så, konstigt vore annat, men i affärslivet får man aldrig vila på lagrarna...

Vem som helst kan ju göra samma sak fast ännu bättre, om de väl bestämmer sig.

För att få sälja gäller det att ha en bra produkt, en bra support, ett bra pris och en bra säljkanal.

Eller ett multinationellt företag bakom sig, och då behöver man inte ha ett bra pris längre, då köper folk ändå...

Husdatakonceptet är bra, men det har vissa brister, t.ex. när det gäller garantier på inkopplad utrustning, så fort du som kund direktansluter en utrustning som inte är levererad av tillverkaren kan garantierna (delar av dem i alla fall) falla.

Jag har valt att försöka bygga upp ett system som inte använder sig av tillverkarnas "data", utan helt förlitar sig på extern mätning - allt för att inte behöva åsidosätta eventuella garantiåtaganden.
Och för att vara så flexibel som möjligt, det är också därför min nya logger kommer att heta "FLEXILOGGER".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2008, 14:26:59 »
Husata har jag sålt till IVT och precis som ni förmodade så får mitt företag inte fortsätta med denna eller liknande verksamheter utom för IVT's räkning. Men företaget kommer fortsätta att upprätthålla online-systemet för befintliga kunder. Ingen nyförsäljning.
Detta innebär att produkterna för NIBE och Thermia inte kommer utvecklas mer.
IVT produkterna kommer naturligtvis att fortsätta att utvecklas av IVT.

Rickard jag tar mig friheten och skriver lite här eftersom jag inte har några konkurrerande produkter att sälja längre. :)

Jag ville bara kommentera att visst kan garantin påverkas av att man ansluter en produkt till värmepumpens regelerdator men fördelarna är att man får ut information som är svår att få fram på annat sätt som t.ex. frekvens på pumpar, kompressor eller steglöst eltillkott som t.ex. Optima och X15 har.

Sedan kan man fråga sig hur garantin påverkas om servicesnubben kommer förbi för ett garantijobb och denne upptäcker att man har lämnat tydliga spår av att man har varit in och skruvat i anläggningen. Spår efter avskalad isolering för givaranslutningar, extra kablar kors och tvärs. Kanske även kopplat in sig på elsystemet för att få ut tillstånd av olika enheter.

Jag tror båda loggningsmodellerna kan påverka garantin fast på olika sätt.
Man får inte göra ingrepp i en apparat under garantitiden ovasett om ingreppet är elektriskt eller fysiskt om man ska hårddra det.

Trevlig sommar alla.
/Peter pÃ¥ Husdata som nu inte finns mer...  8)

Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2008, 16:14:13 »
Men företaget kommer fortsätta att upprätthålla online-systemet för befintliga kunder. Ingen nyförsäljning.
Detta innebär att produkterna för NIBE och Thermia inte kommer utvecklas mer.
IVT produkterna kommer naturligtvis att fortsätta att utvecklas av IVT.
Jag antar att detta betyder att IVT kommer att lägga ner Nibe och Thermia-produkterna?  För jag antar att de inte kommer att erbjuda Nibe och Thermia-tjänster...  ::)

Tur att man har en Nibe 1210 dÃ¥.... sÃ¥ man inte har missat nÃ¥got...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2008, 06:08:48 »
Husata har jag sålt till IVT och precis som ni förmodade så får mitt företag inte fortsätta med denna eller liknande verksamheter utom för IVT's räkning. Men företaget kommer fortsätta att upprätthålla online-systemet för befintliga kunder. Ingen nyförsäljning.
Detta innebär att produkterna för NIBE och Thermia inte kommer utvecklas mer.
IVT produkterna kommer naturligtvis att fortsätta att utvecklas av IVT.

Rickard jag tar mig friheten och skriver lite här eftersom jag inte har några konkurrerande produkter att sälja längre. :)

Jag ville bara kommentera att visst kan garantin påverkas av att man ansluter en produkt till värmepumpens regelerdator men fördelarna är att man får ut information som är svår att få fram på annat sätt som t.ex. frekvens på pumpar, kompressor eller steglöst eltillkott som t.ex. Optima och X15 har.

Sedan kan man fråga sig hur garantin påverkas om servicesnubben kommer förbi för ett garantijobb och denne upptäcker att man har lämnat tydliga spår av att man har varit in och skruvat i anläggningen. Spår efter avskalad isolering för givaranslutningar, extra kablar kors och tvärs. Kanske även kopplat in sig på elsystemet för att få ut tillstånd av olika enheter.

Jag tror båda loggningsmodellerna kan påverka garantin fast på olika sätt.
Man får inte göra ingrepp i en apparat under garantitiden ovasett om ingreppet är elektriskt eller fysiskt om man ska hårddra det.

Trevlig sommar alla.
/Peter pÃ¥ Husdata som nu inte finns mer...  8)



Självklart kan garantin påverkas även om man bara lagt en givare utapå ett rör, men då skall man ha haft otur med en väldigt kinkig reparatör, eller så skall det finns tydliga tecken på att "extrautrustningen" verkligen orsakat felet. (t.ex. om man skadat värmepumpens egna givarkablage när man skurit upp isoleringen).

Ingen lösning är helt säker, förmodligen inte ens tillverkarnas egna lösningar.

Visst finns det fördelar med att kunna koppla in sig direkt på reglerdatorn, de du räknar upp är några av dem, men för mig som tillverkare så ter sig de löpande uppdateringarna av hårdvara och mjukvara hos de olika tillverkarna som en, på lite sikt, närmast oövervinnerlig utmaning att följa upp och hänga med i.
Det finns tiotals tillverkare, och varje tillverkare har antagligen några olika styrsystem med olika gränssnitt, vilket gör att det, om man vill kunna erbjuda en lösning som fungerar för flertalet, krävs många olika gränssnitt och mjukvaror - och dessutom antagligen allt fler ju längre tiden lider.

Jag tror att det var ett vettigt steg både för dig och för IVT att helt integrera "din" lösning i deras maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #7 skrivet: 05 juli 2008, 21:29:05 »
Personligen tycker jag att detta inte känns bra alls. Nu kan IVT styra över applikationen hur de vill och det tror jag inte är bra.

Skulle väldigt gärna se ett alternativ till IVT:s husdata, i form av ett opensource-projekt på mjukvaran. Dvs man skulle kunna få insyn i programvaran och vem som helst med kunskap skulle kunna bidra med nya funktioner.

Detta skulle framför allt gälla den sk logger-applikationen för att kunna analysera och kanske även styra anläggningen lokalt utan att göra det på någon central webbplats.

Om IVT släppte programvaran som opensource vore givetvis kanon, men det är väl uteslutet antar jag.

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2008, 21:54:30 »
Hej.

Underskatta inte den produkt som kommer ut från vidareutvecklingen av Husdata, eller IVT@Home som det kommer att heta.
I och med Husdata verkar IVT vara på det klara med vad kunder efterfrågar och man är mån att köra vidare i den riktningen.
Jag är övertygad om att för er IVT ägare kommer detta bli ett lyft. Framför allt att möjligheten till fjärrstyrning tillkommer som saknats tidigare.

Att IVT eller annan VP tillverkare släpper källkoden tills sina mjukvaror fritt eller publicerar protokollen är inte speciellt sannolikt av naturliga skäl.


/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2008, 22:19:31 »
Att IVT eller annan VP tillverkare släpper källkoden tills sina mjukvaror fritt eller publicerar protokollen är inte speciellt sannolikt av naturliga skäl.
Vet inte det jag. Visst kan man tjäna pengar på att sälja egna abonnemang för fjärrstyrning osv ett tag, men man ska nog inte underskatta värdet av att massor med utvecklare sitter och hackar egna applikationer som folk efterfrågar. De kanske inte behöver släppa källkoden som open source, men programmeringsgränssnitt för lite "ofarliga" funktioner skulle nog kunna ge upphov till en del intressant produkter så uppfinningsrika som folk är. Någon liten klausul om att tillverkaren får använda de uppfinningar som använder sig av programmeringsgränssnittet kan de ju alltid slänga in så att de kan mjölka ur de bästa idéerna.

Iofs en helt annan typ av produkt men Apple bestämde till slut att ett programmeringsgränssnitt till Iphone skulle släppas trots att de från början inte skulle göra det. De *vill* att folk ska använda Iphone som plattform för massa coola applikationer. Som sagt, en helt annan typ av produkt än en VP, men i alla fall.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2008, 08:21:13 »
Man kan inte jämföra Iphone med värmepumpar. Helt andra försäljningsvolymer.
Det är en mycket liten "community" kring vp programmerare.

Mycket av IVTs, NIBEs och Thermias protokoll finns redan tillgängligt på nätet för den som verkligen är intresserad men det är väldigt få som gör något av det.

/Peter
« Senast ändrad: 11 juli 2008, 11:30:26 av Rickard »
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2008, 13:20:28 »
Kanske kan IVT utveckla konceptet vidare. Jag tror en stor del av framgången kommer bero på hur de paketerar funktionen och så givetvis priset. Kommer de exempelvis dela applikationen i två delar varav den första blir i form av en egen hårdvara och den andra delen på deras hemsida?

Den som lever får se. IVT har stora möjligheter att lyckas eller misslyckas.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad redc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #12 skrivet: 11 juli 2008, 11:02:31 »
Det var ju typiskt att Husdata skulle bli sÃ¥lt just nu  :( har en Thermia pÃ¥ gÃ¥ng och skulle givetvis vilja ha loggning pÃ¥ den och vad jag förstÃ¥r var Husdata det enda alternativet, eller?

Vart kan man hitta specifikationer på de elektriska interfacen och protokollen för Thermia?
Är själv programmerare och har jobbat en hel del med inbyggda system och serverlösningar men värderar också min fritid ;) däremot skulle jag vara intresserad att läsa specarna.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: IVT har köbt husdata
« Svar #13 skrivet: 11 juli 2008, 11:51:32 »
Om du värderar din fritid och inte planerar att kommersialisera en logg-lösning för Thermia, sÃ¥ är säkert det bästa att köpa Rickards logger (antingen den gamla eller den nya, när den nu kommer  ^-^ ).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!