Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation  (läst 1387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Svar #15 skrivet: 01 maj 2024, 08:01:45 »
Klart är i alla fall att man ska ha AC inne om man har över 25 grader i sovrummet på.sommaren för god sömn.
En ac torkar dessutom luften inne så man slipper den höga luftfuktigheten som är jobbig att sova i.

Ingen har 15 grader inne på vintern så varför ska man då ha över 27 grader inne på sommaren brukar jag dra som exempel.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2024, 06:32:42 »
Gällande 50 meter rör.
Det är ju räknat på flera enheter med separata slingor. Ingen enskild slinga skulle bli över 20m
Men nu lutar det ju kanske ändå åt att sätta separata uteenheter på respektive kortsida. Om jag inte ”kan” köra en duo på kortsidan utanför sovrummen så måste jag ha två utedelar där och då blir det så mycket som 3 utedelar totalt sett.
Men är det väsentligt billigare och dessutom bättre/enklare så är det kanske så det får bli

Vet inte om det är antalet slingor som avgör, det går inte trycka in hur mycket extra gas som helst i en anläggning och fortfarande få den att fungera som man vill.
Fler enheter är enklare, billigare (ofta i alla fall) och bättre.
Nu är det ju alltid lite bökigt att montera på övervåningar, men slipper de dra tiotals meter rör så sparas det ju in på både rör och arbetstid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2024, 09:16:10 »
man måste ha en reciver om man har stor volym och många distributionsställen. mängden gas kalibreras till full drift, vid dellast samlas överflödig gas i recivern. detta vet tillverkaren om. problemet med konsument grejer är att kompressorerna inte orkar längre rördragning eller höjdskillnader varvid den viktiga gashastigheten går ner mycket tydligt när R32 används vid värmedrift.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!