Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S2125-12 med VVm S320 Hög förbrukning?  (läst 512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Troopz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S2125-12 med VVm S320 Hög förbrukning?
« skrivet: 12 januari 2024, 15:28:49 »
Hej alla kunniga,

Har S2125-12 med VVm S320 med ukv40 i skåne.
Första vintern med systemet.

Har extern mätning på vad vi förbrukar totalt i hemmet.
Som t.ex idag har vi med plusgrader och värmekurva 8+1 från igår vid 17 tiden vi förbrukat 43.5kw på 15h

Vi orkade inte med 6+2 längre som vi kört med i stort sätt sedan vi fick allt installerat. Knäcken för oss var den veckan med -8 till -10 efter det var huset så nerkylt att vi sedan igår var tvugna att höja.

Vi har inget extra som förbrukar ström förrutom ett 600w
element och det har jag separat loggning för (4.4-7.2kw per 24h)

Sedan höjningen har vi inte tvättat eller kört med diskmaskin/torktumlare för att få ut korrekta värden.

Nibes inställlning är, anser du det är fel ta det med din installatör så får han skicka in en begäran om hjälp.
Jag förklarade att jag aktiverat och betalat för deras loggtjänst
och undrade om de inte kunde ta sig en titt. Svaret var nej och hänvisade till GDRP.

Vi hade tidigare en söndrig l/v från iVT från 2009 den hade typ samma siffror i förbrukning (ren elpatron drift tills vi bytte) som vi har nu om det är kallt minus och jag kör 8+1

Huset är byggt ’71 i betong 2 våningar med element och 158m2.


Tack för all input :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S2125-12 med VVm S320 Hög förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2024, 15:41:01 »
Ett betonghus från 1970 före oljekrisen är säkert inte särskilt välisolerat alls och stenhus är kända för att dra mer än energi än trä-hus. Det blir intressant när ni har en hel årsförbrukning att redovisa med den nya värmepumpen. Då kan man få en bra uppfattning om hur energiförbrukningen ligger till jämfört med andra hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Troopz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S2125-12 med VVm S320 Hög förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2024, 15:51:42 »
Absolut helt klart, tyvärr tog det tid innan jag fick in homewizard p1:an 8618kw för 2023 dock saknas jan/feb/vecka 1,2,3 i mars kollar man estimerat behov och vad som konsumeras med bara lite minus ser inte kalkylen att gå ihop med 5423kw som är installatörens estimat.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S2125-12 med VVm S320 Hög förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2024, 16:04:01 »
Jag skulle absolut inte sätta ett estimat för huset på 17000 kWh/år som du har i dina dokument utan snarare 25000 kWh/år. Värmepumpen drar då snarare 8000 kWh/år och sedan tillkommer annat och hushålls-el.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!