Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 kompressor väldigt lÃ¥g i grader och displayen fryser när den är igÃ¥ng  (läst 638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bobil

  • Gäst
Hej,

Sedan i morse har min värmepump ställt till det rejält. Det verkar som om den helt har slutat fungera. Jag är osäker på vad som kan vara fel, men jag har redan kontaktat tekniker, även om de inte kommer förrän nästa vecka. För närvarande har vi ingen uppvärmning i huset, och varmvattnet är endast uppe i 37 grader. Jag lyckades öka varmvattentemperaturen genom att använda elpatronen.

Det största problemet verkar vara kompressorn, som ligger på en mycket låg temperatur, cirka 19,5 grader. När både elpatronen och kompressorn är igång, så fryser hela displayen och jag kan inte vrida på ratten eller använda några knappar. Jag har märkt att kompressorn försöker arbeta, och temperaturen stiger något, men sedan stänger kompressorn av sig själv och temperaturen sjunker mycket snabbt.



Jag har försökt att hitta information om vad de symbolerna på displayen betyder, men jag har inte lyckats hitta någon information om vad för "felkod" som visas. Se bifogad bild för att se hur displayen ser ut när både elpatronen och kompressorn är aktiva. Hoppas någon kan vägleda mig lite.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skriv upp dina inställningar på kurva, fininställning, varmvatten mm, och sen går du till meny 12 och gör en fabriksåterställning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Jag har återställt den till fabrikat.
Först fick jag larm kunde tyvärr inte se vad det gällde eftersom hela meny systemet låser fast sig reagerar inte på knapptryckning eller scroll utav rattten.

Har märkt att så fort kompressorn är igång och elpatronen så kåser sig systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skit ocksÃ¥, dÃ¥ är det nÃ¥tt dyrt fel, du mÃ¥ste nog köpa nytt styrkort.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Vad kan det kosta och byta ut styrkortet? Är det värt och byta ut det? Kanske lika bra byta ut hela pumpen?

Den är ju från 2008

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Detta var den billigaste jag hittade.

https://www.delivent.se/produkt/styrkort-ivt-490/

Jag vet inte om det är värt? Det kan ju vara fler fel på den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Detta var den billigaste jag hittade.

https://www.delivent.se/produkt/styrkort-ivt-490/

Jag vet inte om det är värt? Det kan ju vara fler fel på den?

Ja jag funderade pÃ¥ att byta ut den,  ska hämta en tekniker som fÃ¥r titta pÃ¥ det här ev. kör vi den pÃ¥ manuellt tills jag beställer en ny.
Tack Carl för all hjälp

Bobil

  • Gäst
Detta var den billigaste jag hittade.

https://www.delivent.se/produkt/styrkort-ivt-490/

Jag vet inte om det är värt? Det kan ju vara fler fel på den?

Hej Carl!

Jag tror vad som är felet, shunt när den vrids till max så fryser displayen.
Jag har lagt den i manuell drift och vrider den tillbaka till lägsta läget och drar igång pumpen igen. Då funkar allt och nu på morgonen så ser jag att den igen har vridits till max och den hannar i frysläge. Gjorde samma grej igen vred den tillbaka nu funkar den. Dock hör jag ett klickande ljud hela tiden. Kan det vara shunt som strular eller tror du fortfarande att det är styrkortet?

Bobil

  • Gäst
Nu verkar det som att Shunten vrids hela tiden till max, när jag vred den till lägre nivå så jobbade pumpen väldigt hårt och alla värden blev typ över 70 grader. försökte ställa in den till mittenläget igen och då jobbar den på som normalt en liten stund sedan vrids den automatiskt till högst nivån.

Tror jag ger upp med den här pumpen, är redan på jakt efter en ny. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vänta lite här, låter som att nån tempgivare är kass om den drar shunten till ändläget.
Sen varför detta låser displyen är knepigt, men innan det händer, ställ tillbaka shunten och läs av temperaturerna under meny 3.
Kan vara så enkelt att du bara behöver byta typ GT1 eller GT2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Vänta lite här, låter som att nån tempgivare är kass om den drar shunten till ändläget.
Sen varför detta låser displyen är knepigt, men innan det händer, ställ tillbaka shunten och läs av temperaturerna under meny 3.
Kan vara så enkelt att du bara behöver byta typ GT1 eller GT2?

'Tack Carl!

Jag har just nu följande värden på min pump

GT1 29.,3 (33.2)
GT2 3.5
GT3:1 51.,2
GT3:2 50.1
GT3:3 28.5
GT6: 22.1

När tempraturen på vatten går ner så sätter jag igång pumpen genom att ge extra varmvatten då går kompressorn upp till normal nivå och alla värden ser normala ut.
Den kör ett tag sedan kan jag inte styra mer värmepumpen hela styrenheten hamnar i frysläge.
På morgonen så ser jag alltid Shunten på max läge får vrida den till mittenläget då beter den sig normalt tills hela displayen hamanr i frysläge.

En annan grej också är att när den hamnar i styrenheten hamnar i frysläge det jaggör att jag switchar till manuell och tillbaka till auto för att kunna styra pumpen så jag får varmvatten.
När jag switchar tillbaka till styrläge via displayen efter ett tag tills hela systemet är igång så sätts kompressorn igång då vrids shunten till max automatiskt, jag vrider den tillbaka så körs den i några timmar tills allt hamnar i frysläge.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser OK ut, fattar inte varför den kör upp shunten till ändläget?
I alla fall så är nog ändlägesbrytaren i shunten trasig, det borde funka med en ny shuntmotor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Tack för all hjälp Carl, jag avvaktar tills sevicekillen är här nästa vecka på torsdag.
Verkar som alla firmor i sthlm är överbelastade kanske ringt till 10 st. dontknow

Trodde det gick beställa en ganska snabbt, det verkar fortfarande vara problem med leverans. Det blir troligen fixa pumpen och sen beställa en ny.

Har tittat på S735, har du någon erfarenhet av den?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror Nibes 700-modeller av frånluftsvärmepumpar är OK nu för tiden.
Vet att 750 hade problem med avfrostningar, antingen tokavfrostade den eller så fick man permafrost.
Har inte sett samma problem mer 730 och 735...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bobil

  • Gäst
Vill ge uppdatering servicefirman var här två ggr nu äntligen tror jag pumpen är fixad.
Det var precis som du sa styrkortet som det var problem med samt något med avfrostningen.

Nu har pumpen rullat i ca  5 dagar vi skulle avvakta nÃ¥gra dagar till.

Tack Carl för alla svar, har även bestämt mig att köpa in en IVT402/Bosch inte värt för min del och lägga ut 150 för f730/s735. ivt402 går på 70kr med installation inte värt med 80k mer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!