Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump TermaVent - FTX-system Rexovent  (läst 4197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edtblen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

NÃ¥gon som har erfarenhet av TermaVent och deras M serie?

Sitter idag med ett mekaniskt FTX-system, Rexovent, som börjar sjunga på sista versen. Har planer på att slå två flugor i en smäll och installera frånluftsvärmepump istället och nyttja befintliga ventilationskanaler. Första tanken var att konvertera från nuvarande direktverkande el till vattenradiatorer men är osäker om återbetalningstiden för den investeringen är rimlig. En annan tanke har varit att installera fläktkonvektorer som ett mellanting, för att komma åt andra modeller på värmepumpar än ovan.

Är det någon som har erfarenheter eller tips till en förvirrad man?

Boytan är på 154 m2, friliggande enplansvilla med souterängvåning. Den totala årsförbrukningen 26500 KW

Utloggad StrefanA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftsvärmepump TermaVent - FTX-system Rexovent
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2006, 15:39:33 »
Hej!

Även jag är nyfiken på TermaVent och att använda den i befintlig frånluftsventilation från förra århundradet. På nätet finns så gott som inga testimonials, ej heller här. Säljer dom inget av sin produkt eller är köparna odblinda?

Jag har pratat med kommunens energirådgivare och han blev nyfiken. Han skrev inte direkt att "ventilationsrören är dimensionerade för friskluftsutbyte, inte uppvärmning" som jag misstänkte kanske var ett motargument .. måste skyffla stora mängder varmluft för att kunna värma ett hus, med små rör blir det enormt blås istället?

Sedan lönsamheten .. 50-60 tusen som sparar ?5000kWh? per år => 10-12 år med dagens elpriser? Men utan nöjda kunder som berättar om detta, hur ska man veta hur mycket man kan tänkas spara? Håller grejorna 10 år?

/spridda tankar

Utloggad TW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftsvärmepump TermaVent - FTX-system Rexovent
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2006, 18:45:40 »
Jag satte in en Termavent S 20 i september 2004. Jag var så j..la trött på fläktljudet ovanför spisen från våran bacho. Jag ville ha upp alla grejer på vinden. En termavent var inte så mycket dyrare än en vanlig FTX, och så kan jag kyla huset på sommaren. Har inte märkt någon större reducering på elförbrukningen dock. Har nog lite varmare i huset nu än innan + att jag i början körde fläktarna på väl höga varv ( överventilerade ).


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!