Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur  (läst 723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteandersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« skrivet: 05 november 2023, 21:37:52 »
HallÃ¥ gott folk!  help

Har haft en del problem med våran IVT 290 A/W och IVT Optima 700 på senare tid. Kan börja från första början.
Vi håller på att totalrenovera, dvs innedelen stod stilla i allt byggdamm under 1 års tid och utedelen stod stilla utomhus under 1 års tid. Bor längst söderut i Skåne så inga jättekalla vintrar.
Vi fick problem med cirkulationspumpen (värmeåterbärarpumpen) för ca 1 månad sen, det började att droppa från den och sen så löste den ut jordfelsbrytare. Bytade den och allt fungerade bra.
Ungefär 1-2 veckor senare så fick vi samma problem fast med den andra cirkulationspumpen (värmepumpen) och samma sak där, den löste jordfelsbrytare och fick byta den med.
Allt fungerade bra i ungefär en veckas tid.
Nu har vi problem med att den larmar för T6 Hög hetgastemperatur rätt så ofta, ibland 1 gång per dag, ibland ingenting alls på en dag, och nu idag så har den säkert larmat runt 5 gånger under dagen.
Trycket har även börjat öka när den väl larmar, men det är väldigt skumt för att ibland ökar trycket och ibland har trycket sjunkit. Vi har även haft problem under ett bra tag att vi tappar tryck, men har trott att det har varit cirkulationspumparna i med att dem har strulat och läckt med. Men trycker fortsätter att sjunka, och nu när den har börjat larma för Hög Hetgas så kan trycket även öka ibland.

Temperaturer under senaste larmet:
T1 Framledning 50,1°C
Värmesystem start 23,9°C
Värmesystem stopp 28,0°C
T2 Utetemperatur 10,5°C
T3 Varmvatten 53,1°C
Varmvatten start 49,0°C
Extra varmvatten start 60,0°C
Extra varmvatten... 65,0°C
Varmvattenspets stopp 65°C
T6 Kompressor... 68,1°C
T8 Värmebärare ut 51,1°C
T9 Värmebärare in 49,6°C
Varmvatten stopp 54°C

Några tips? Alla inställningar är grundinställningarna på värmepumpen, cirkulationspumparna körde jag på grundinställningarna så dem har jag inte rört (se bild) Har testat att rensa smutsfiltret.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #1 skrivet: 07 november 2023, 23:06:33 »
Men hur 17 kan den larma på hög T6 när den visar 68 C? ???
Eller var det ett tag sen så att T6 hunnit sjunka?

Läs av värdena en gång till när den går och inte larmar?

Gärna när den värmer huset och inte vid en VV-laddning (som jag tror är fallet här)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matteandersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #2 skrivet: 08 november 2023, 22:36:41 »
Men hur 17 kan den larma på hög T6 när den visar 68 C? ???
Eller var det ett tag sen så att T6 hunnit sjunka?

Läs av värdena en gång till när den går och inte larmar?

Gärna när den värmer huset och inte vid en VV-laddning (som jag tror är fallet här)?

Det var nog som du säger, att den hade hunnit sjunka eller VV-laddning.
Larmade igår natt, vet inte exakt vad den stod på då, men har tagit en bild på högsta värdet och det var 105,7°C.
Är det för högt värde?

Har även som sagt problem med att jag tappar tryck, får fylla på ofta och även lufta pannan. Känns som att det kanske kan vara något fel på expansionskärl/expansionsventilen eller kan det vara något annat?

Tips på vad man kan testa?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #3 skrivet: 09 november 2023, 01:10:32 »
Kan vara lite olika saker.
Börja med att kolla att hetgasgivaren visar rätt värde, enklast är att mäta på hetgasröret med en IR-termometer, om ytan på röret är blankt, måla lite med en svart tuschpenna där du ska mäta.
Visar den rätt så är hetgasen hög, kan bero på gasbrist eller fel på expansionsventilen.
Då behöver du en kyltekniker som kollar upp grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matteandersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 22:17:07 »
Kan vara lite olika saker.
Börja med att kolla att hetgasgivaren visar rätt värde, enklast är att mäta på hetgasröret med en IR-termometer, om ytan på röret är blankt, måla lite med en svart tuschpenna där du ska mäta.
Visar den rätt så är hetgasen hög, kan bero på gasbrist eller fel på expansionsventilen.
Då behöver du en kyltekniker som kollar upp grejerna.

Tusen tack, ska kolla på detta. Har haft fullt upp och bara dragit ut på tiden.
Har låtit larmet ligga kvar så den har kört på elpatron och allt har fungerat bra.
Men tappar fortfarande tryck, behöver lufta osv. Så fixa fram en IR-termometer så jag kan kolla givaren.

Nu märkte min sambo att varmvattnet inte blev så varmt, mycket riktigt så ligger varmvattnet på 35-36°C fast symbolerna för uppvärmning av varmvatten, kompressor osv är igång. Konstigt nog så har inte pannan larmat på 2 dagar heller nu helt plötsligt men vi får inget varmvatten heller.
Någon som kan dra någon slutsats utav det? :D


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 22:24:31 »
Tror att den stoppar VV-laddning när den larmar så att man inte ska missa att den larmar.
Du måste nog kvittera och ställa om den till elpatrondrift?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matteandersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #6 skrivet: 14 november 2023, 22:36:55 »
Tror att den stoppar VV-laddning när den larmar så att man inte ska missa att den larmar.
Du måste nog kvittera och ställa om den till elpatrondrift?

Tröttnade på att det larmade så ofta så stängde av larmsignalen. Då har det fungerat som så att den har gått över till elpatronsdrift trots att larmet ligger i bakgrunden. Allt har fungerat som det ska (fast den kör via elpatronen) när larmet har legat aktivt.
I förrgår så kvitterade jag larmet, och allt gick igång som vanligt. Sen dess så har jag inte fått något larm, men nu vill plötsligt inte varmvattnet värmas.

SÃ¥ gÃ¥tt frÃ¥n att det larmar konstant och gÃ¥r pÃ¥ elpatron när larmet ligger aktiverat till att inget larm pÃ¥ 2 dagar men den värmer inte varmvattnet trots ikonerna indikerar pÃ¥ att den gör det.  Sc:,h :D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #7 skrivet: 15 november 2023, 02:22:03 »
Det var lite skumt, IVT 290 har elpatron i pannan, funkar den så borde den även kunna dra på så att det blir varmvatten.
Prova att starta om grejerna?
Kolla hur mycket effekt som är tillåten, räcker den för att värma både varmvatten och hus?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matteandersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W T6 Hög hetgastemperatur
« Svar #8 skrivet: 15 november 2023, 06:32:46 »
Det var lite skumt, IVT 290 har elpatron i pannan, funkar den så borde den även kunna dra på så att det blir varmvatten.
Prova att starta om grejerna?
Kolla hur mycket effekt som är tillåten, räcker den för att värma både varmvatten och hus?

Ja verkar väldigt konstigt.
Jag provade att bryta allt innan jag gick och la mig igår och skulle se nu på morgonen hur det hade funkat.
Såhär var temperaturerna på morgonen:


Satte på extra varmvatten i en timme och elpatronen hoppade igång direkt och varmvattnet gick upp till 47°C på ungefär en minut.
Känns väldigt konstigt att den inte vill varma varmvattnet trots att kompressor, fläkt osv är igång. Effekten ska inte vara för låg, har klarat det utan problem tidigare, den har full spänning osv.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!