Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med prisbild  (läst 7542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bergvärmetillvintern

  • Gäst
bergvärmetillvintern
Hjälp med prisbild
« skrivet: 30 september 2004, 08:01:47 »
Nu har vi äntligen lyckats få offert av en bergborrare!
 
Tidigare hade vi ringt tio stycken, en hörde av sig och kom och tittade. Han lovade att skicka offert och sen dess har vi inget hört.  
 
Om vi skall hinna få något borrat innan vintern så verkar det vara hög tid att beställa nu och jag har helst inte tid att ringa runt ett varv till utan undrar nu om ni kan säga om priset vi fått är ok.
 
Borrning, provtryckt kollektor fulld med KB Bioetanol, grävning upp till 3 m. HÃ¥ltagning i grundmur. 210:-/m  
 
Odexborrning (stålrör) enligt Normbrunn-97 (2m ingår) 450:-/m
 
Rörisolering Blåslang 40:-/m
 
Etablering 1700:-
 
Grävning och slangsättning utöver 3 m 150:-/m
 
Alla priser är exkl. moms. Borrningen skall ske i stockholmsregionen.
 
TACK på förhand!
 

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp med prisbild
« Svar #1 skrivet: 30 september 2004, 08:57:27 »
Vad krångligt med alla små tilläggsavgifter hit och dit. Min borrare tog 240 kr/meter inkl moms, slang KB. Foderrör kostade 500kr/meter ink mvs. Dessutom fick jag slang in till hus (2x5,5 meter), brunnslock och 25liter sprit. (Göteborgsregionen, borrat sommaren04).

Jag räknade lite på vad mitt hål skulle kostat med dina siffror och då hade mitt hål blivit ca 12-13 tkr dyrare. Jag fick själv betala containern för borrmjölet ca 1500kr. Se till att du inte åker på sådana extra avgifter.

En sak som förvånar mig är att han borrar 3 m från hus. Jag ville också ha hål nära hus men min borrare sa att hans försäkringar inte gällde om han borrade närmre än 4 meter. Det kan bli sprickor i husgrund.

Lycka till
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

Utloggad Gunnar A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Hjälp med prisbild
« Svar #2 skrivet: 30 september 2004, 12:20:51 »
Om man borrar enligt Normbrunn 97 ska det vara 6m foderrör varav 2m i berget. Varför offereras mindre längder och tilläggspris pr meter.......kan man undra.

Gunnar

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hjälp med prisbild
« Svar #3 skrivet: 30 september 2004, 20:33:17 »
Kolla även lite på geotec ang borra.
som sagt det är "krav" på minst 6 meter foderrör!!! varav minst 2 meter i fast berg.

Kolla här   http://www.geotec.se/forum.htm
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp med prisbild
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2004, 08:15:33 »
Foderrör är en annan liten fälla med extra avgifter. En del borrare (alla?) tar betalt per rör (3metersrör). I mitt fall hade jag 4 meter till berg och klarade mig precis med två foderrör. Hade det varit en meter djupare till berg hade jag åkt på att betala ett tremetersrör till a 1500 kr.

CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

bergvärmetillvintern

  • Gäst
bergvärmetillvintern
Re:Hjälp med prisbild
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2004, 20:39:20 »
Tack för svaren! Vi bygger hus på en rullstensås och det är minst 20 m ner till berget så foderröret kommer att kosta, det vet jag redan nu.

Det rör sig som sagt om ett nybygge och hela tomten ser ut som ett grustag och vi behöver mera fyllnadsmassor så inget behöver forslas bort. Behövs det en container då också?

Hålet kommer inte att vara 3 m från huset, offerten jag fått är nog väldigt generell, de har inte ens varit och besökt tomten. Vi har från grunden förberett med tomrör där bergvärmeslangarna skall komma in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!