Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Raptor
« skrivet: 27 januari 2010, 07:17:37 »

Jag har ju ett nybygge , då vart ju också extern inluft till "framtida" kamin en självklarhet, därför min fråga.
Har FTX också.

Raptor: Du förlorar väl en hel del i att suga in massor av kall luft i huset när du eldar eller?.

Så då tror ni jag kan beställa hem denna kamin, och få den godkänd ?.

MvH Jawen

Förlorar? Det är en definitionsfråga. Jag har självdrag och hela huset är byggt för vedeldning. Jag vill ju ändå ha in luft och den tas från hela våningsplanet. Kaminen kyls alltså inte av av luften. FTX är ju lite annurlunda. Men en friskluftsventil i rummet där eldstaden är räcker oftast. Sätter man det lite smart så får man inget kallras och kaminen får varmluft.
Men visst går det att köra med uteluft. Din insats är väl byggd för det.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 27 januari 2010, 01:07:45 »

Jag har ju ett nybygge , då vart ju också extern inluft till "framtida" kamin en självklarhet, därför min fråga.
Har FTX också.

Raptor: Du förlorar väl en hel del i att suga in massor av kall luft i huset när du eldar eller?.

Så då tror ni jag kan beställa hem denna kamin, och få den godkänd ?.

MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 26 januari 2010, 07:23:44 »

Jag vet inte hur laddomaterna är uppbyggda men det borde vara ett konstant flöde över laddkretsen och den mängd vatten som tillförs acken tas alltså också ut ur acken i botten. Det borde lösa sig av sig självt.
Jag styr mitt med en trevägsventil och ställdon 0-10V.

Friskluften är i mitt fall rumsluft. Det tror jag är att föredra. Man får uppvärmd luft in i kaminen istället för kall, fuktig uteluft.
Jag handrattar allt som har med luften att göra. Svårt att fixa det på något annat sätt, i alla fall med min kamin.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 23:10:57 »

Hur uppfattar ni att kaminen jag är intresserad av är uppbyggd ?, jag kan inte tolka den riktigt.
Magasinet verka vara i "taket", med rör på sidorna eller  Sc:,h

Man måste väl kunna styra det så att vattnet är still tills ideal temperatur uppnås, och sedan att det "pyttsas" in en skvätt som bara sänker tempen nämnvärt för att sedan upprepas hela tiden, då får man ju aldrig låg temp till varken acktank eller kamin.

eller tänker jag fel ?

Och hur styr ni inkommande ext friskluft, med manuellt spjäll eller via microprocessor ?

MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 25 januari 2010, 18:44:15 »

Jag vet faktiskt inte hur många liter den rymmer, men jag skulle tro att del ligger mellan 20-25L
Jag har min acktank "över" kaminen och 28 rör så jag har självcirkulation av guds nåde.
Jag skulle kunna elda en timme efter strömaavbrott bara jag handshuntade då och då.
Det optimala vore att ha noll cirkulation från tändningsögonblicket tills dess att tempen är ca 80 grader.

Min laddpump startar vid 80 grader men då är hela laddkretsen ca 80 grader. Sedan öppnar shunten vid 90 (insällbart). En gång i timmen gör laddshunten ett maxuslag i 5 sekunder och återgår sedan till föregående läge. Då avluftsa systemet mycket fortare än om man går och avluftar på raddarna. Allt syre hamnar i luftklockan i toppen på ackatnken.

Kondensen är nog omöjlig att komma ifrån jag har kondens i ca 5-10minuter. Men jag har hellre lite "avfukting" av rökgaserna i kaminen än i skorstenen!

Ps. Veckar hål kan det göra om du har en längdutvidgning sedan en krympning osv. Förmodligen är det inget problem. Jag tror att det kommer kunna röra sej lite både i plasten och i betongen. Men plusprisol är att föredra.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 18:36:45 »

Fukten från veden kondenseras på allt som är kallt nog så keram räcker egentligen inte helt. men med en laddventil blir kondenstiden ganska kort iallafall. Om man ser till en riktig vattenmantling så kyls inte rökgaserna förrän den bränt upp vedgaserna som annars blir sot o tjära. Walltherm är en sån kamin. I detta aktuella fall finns inget som kyler kaminen om strömmen skulle utebli vilket inte känns helt ok. Nödströmsaggregat i alla fall ett måste. Hoppas sen att det är plusprisol som är ingjutna så att inte längdutvecklingen "veckar hål" på kopparrören.

"VECKAR HÅL" !!!!! :o , vad är det ?

Jag har gjutit in vanlig prisol inte plus, men det går bara 2-3m i gjutningen ( 15mm bockad max 90°) sen kommer den ut i källarens tak, därifrån till acktanken tänkte jag isolera med plus eller armafelx.

Blir det bra?

Sen tänkte jag ju koppla på nödström också som jag skrev tidigare, frågan är bara exakt hur jag ska koppla och vilka grejer jag behöver just i mitt fall?.
Storlek på acktank ?
Modell på EV laddomat ?
Ventil ?

Det måste ju helst ihop med värmepumpen också.

MvH Jawen
Skrivet av: claese
« skrivet: 25 januari 2010, 17:19:06 »

Fukten från veden kondenseras på allt som är kallt nog så keram räcker egentligen inte helt. men med en laddventil blir kondenstiden ganska kort iallafall. Om man ser till en riktig vattenmantling så kyls inte rökgaserna förrän den bränt upp vedgaserna som annars blir sot o tjära. Walltherm är en sån kamin. I detta aktuella fall finns inget som kyler kaminen om strömmen skulle utebli vilket inte känns helt ok. Nödströmsaggregat i alla fall ett måste. Hoppas sen att det är plusprisol som är ingjutna så att inte längdutvecklingen "veckar hål" på kopparrören.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 17:08:59 »

Art Deco:

Jag tror du reducerar problemet med 99% med tegel eftersom också tegel kan fuktas upp å torka igen, men du får nog elda länge för att få nåt till vattnet.

Jag vet inte hur kamin jag är intresserad av ser ut i verkligheten, men den har 25,5 liter i "kasetten"( blir ca 11-12 vikt% av kamin)och om det ligger smalare rör d.v.s en mindre vattenmängd, så är nog problemet med konderns klart mindre.

Men då gäller det ju att temphöjningen blir kraftig genom kaminen, och det medför ju ett "snabbare" akut problem vid eventuell kokning  Sc:,h.
Jag skelle vilja haft en å klämma på, så man verkloigen ser hur den är uppbyggd.

Hur många liter rymmer din Raptor ?

Finns fina grejer om man scrollar ned lite:

tex:

http://www.aa-shop24.de/Abgaswaerme-Warmwassertauscher---106.html


MvH Jawen
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 25 januari 2010, 13:11:10 »

Tokfråga på vattenmantlad kamin.

Har själv haft funderingar i denna riktning , men hoppade högt när jag såg här att man fick kondens i dessa vid eldstart.
Då infaller frågan om det finns kaminer i teglad utförande där värmeslingorna är i själva teglet ?
Eftersom jag har en gammal ö-spis i just tegel som håller värmen i många tim, går ju funderingarna i om man istället skulle ha slinga i teglet istället för att ha en vvx i rökgången som orsakar kondens. Jag är alltså medveten om att man får mindre effekt ut på vattnet här, men samtidigt är man väl också säkrare för "stormkokning". Vad anser ni ?
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 12:56:09 »

Ja, man måste väl köpa en sån där laddomat 10 eller modell 21 tror ja......men jag é jävligt dåligt insatt.
Säkerhetsventil finns det också nåt som heter  :D

Elpanna och bygga hus é lättare, ja t.o.m ventilation å biltrimmning å hacka datorer  ;D


Jag måste ju veta om det går att få ihop det innan jag lägger ut 28.000 kr inkl skorsten, exkl tank och styrning ´å allt annat jag behöver.


MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 25 januari 2010, 12:10:04 »

ACHTUNG, ACHTUNG! Det viktiga är att du inte får kokning, ja!
Men för att få så effektiv förbränning som möjligt skall det inkommande vattnet i kaminen helst inte understiga 70 grader.
Min kamin är inte uppbyggd som din. Jag har vattentankar på tre sidor av kaminen och sedan en tank som tak.
Det varma vattnet stiger och man tar ut det i toppen. Det kallare inkommande vattnet tillförs kaminen i botten. jag styr laddningen av tanken med en trevägsventil som hela tiden skickar tillbaka ca 60% av vattnet. Det blandas ut med det kalla vattnet från tanken och blir ca 70 grader.

Jag har 70-75 grader till kaminen och 90 grader från kaminen.

Men du måste beräkna flödet för ett visst effektuttag eftersom du har en slinga. vattnet får ju inte bli många grader över 100 från kaminen. För lågt flöde = kokning.

Har du tänkt något på laddshunt och styrning av den?
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 11:57:47 »

Men kan man koppla som jag föreslår ?, det var ju frågan  Sc:,h
Det viktigaste måste ju vara att vattnet mestadels rör lite på sig hela tiden eller ?.

HILFE, HILFE !!!!

MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 25 januari 2010, 10:35:56 »

Jag tror att det är svårt att komma ifrån att det sotar lite i en vattenmantlad kamin.
Det står till och med i dokumentationen till min att "det lager sot som byggs upp på de värmeupptagande ytorna skrapas bort då dessa isolerar tanken och minskar värmeöverföringen". När du tänder brasan och vattnet i tanken är kallt så får du oundvikligen kondens på dessa ytor. Det ser man när man tänder, det bildas vattendroppar. På den ytan fäster det sedan sot.

Var noga med att du inte får för kallt vatten tillbaka till kaminen. Helst inte under 65-70 grader.

Det är en del skötsel när man har en sådan här kamin. Men det är det värt!
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 10:25:37 »

Om du går in på länkenoch scrollar ner till treknisk fakta så ser du lite värden:


http://www.aa-shop24.de/Kamineinsaetze-wasserfuehrend/Wasserfuehrender-Kamineinsatz-14-kW-mit-Durchblick--3571.html

Låter ju trist om den skulle sota igen i själva kaminen  :(

MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 25 januari 2010, 10:19:29 »

Varför skulle det bli risk för sot ?  Sc:,h.

Sotrisken uppstår väl mera när man kyler av ex skorsten för mycket, så rökgasen tappar för mycket i temperatur och inte drar med sig röken ordentligt.

Denna kamin har ca 263 grader i rökgas-temperatur.

MvH Jawen

Det är just det du gör med vattenmatlingen. Du kyler ner rökgaserna och eldhärden.
Jag får mycket sot på de ytor som är vattenmantlade i min kamin, hur jag än eldar.

Hur vet du rökgastemperaturen?
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 25 januari 2010, 10:14:38 »

Varför skulle det bli risk för sot ?  Sc:,h.

Sotrisken uppstår väl mera när man kyler av ex skorsten för mycket, så rökgasen tappar för mycket i temperatur och inte drar med sig röken ordentligt.

Denna kamin har ca 263 grader i rökgas-temperatur.

MvH Jawen
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 24 januari 2010, 18:41:51 »

Intressant men är det möjlig med bara 2 kW till luft och 12 till vattnet.
Är det inte risk för sot?

Tony
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 24 januari 2010, 01:40:27 »

Hej

Tänkte köpa denna 14KW vattenmantlade kamin från Tyskland.

http://www.aa-shop24.de/Kamineinsaetze-wasserfuehrend/Wasserfuehrender-Kamineinsatz-14-kW-mit-Durchblick--3571.html


Den ger 12KW till vattnet och 2KW till rummet.

Problemet är att jag bara gjöt in 2 st prisol 15mm rör i betongbjälklaget, och kan inte göra mycket åt det nu  :(, jag har heller ingen brunn under.
Jag har förstått att den ultimata inkopplingen bör ha en extra prisol för kallvatten, och också en brunn under för e.v tömning vid krisläge.

Men kan jag på något sett koppla in bara tillopp och retur från kaminen till acktanken, kanske med expansionskärl samt termostatstyrd cirkpump och även lägga in en batteridriven extradrift vid strömavbrott.

Funkar det eller finns det någon annan lösning i mitt läge ?.

Kanske så här?.

MvH Jawen

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!