Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Granne störs av buller  (läst 12154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Granne störs av buller
« Svar #15 skrivet: 15 september 2006, 13:21:31 »
Tillbaka till topic (kände mig manad)
Jag tycker man ska ha stor omtänksamhet när det gäller maskiner som avger buller hela tiden.
Det är stor skillnad på att lyssna på en vinkelslip i 20 minuter mot en gnagande VP dygnet runt i 20 år.

När kommer LL och LV pumpar med maskineriet inne, och bara en tyst fläkt och värmeväxlaren ute? VAd är det tekniska hindret för det?



Det är nog inget hinder alls, skulle tro att det är för att slippa bullret inne  ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Granne störs av buller
« Svar #16 skrivet: 15 september 2006, 13:55:42 »
Stiebel Eltron har l/v med allt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Granne störs av buller
« Svar #17 skrivet: 15 september 2006, 15:43:47 »
Tack för svar.
Min granne är en äldre kvinna, som gärna inte klagar, så visst har jag fått dra det lite ut ur henne. Jag nappar på iden att besöka henne i vinter, så jag förstår bättre vad och hur störande det är. Plank å dylikt går inte att satta framför då det är passagen till grovtvätt och baksidan men ungarnas alla prylar. Har aldrig reflekterat över det, men visst blåser det rakt på hennes väg och kyler. Fick höra av granen på andra sidan att de gör en likadan installation som vi och då kommer eventuellt problem hamna hos mig själv.
Den mest praktiska lösningen jag kan se är att flytta in den på bakgården, då hamnar den ca 7 meter från grannen och betydligt mer luft omkring som borde reducera resonans etc.
Dragningen blir då ca 20 meter, kan det fungera ?

Mvh
CA
Mja...
20m rör, låter inte bra... måste man säkert dels dimma upp rören och dels tanka i en massa soppa. Sen måste väl isolera rörpaketet å det grövsta. Låter rätt dyrt och inte särskilt bra för effektiviteten.

Är du säker på att det inte går att klämma in ett 10cm tjockt plank + 10cm luft mot grannens kåk?
Planket skulle kunna byggas av ett par betongplintar i backen, stolpskor i järn, 60x60mm stolpar klädda med plank 20x80mm om vart annat på vardera sida. Mellan planken/stolparna lägger du in markskiva.
Då får du isolering av kalldraget, ljud-dämpande och ljud reflekterande. Stjäl kanske 20-30 cm som mest...

Samtidigt borde du kanske fundera på om du har återcykling av kall-luften ur pumpen. Det är ju inte önskvärt heller.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Granne störs av buller
« Svar #18 skrivet: 15 september 2006, 18:21:26 »
Håller med, långt ifrån en optimal placering.
Var det verkligen en "riktig" installatör som satte upp pumpen åt dig.
Om så, sa han inget om den "dåliga" placeringen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl-Anton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #19 skrivet: 16 september 2006, 14:30:57 »
Jag har svårt att se hur en bullerblank ska få plats, antar att den behöver vara rätt bred och hög också, det är en smal gång mellan våra 1,5 planare, så ljudet å vibrationerna antar jag sprider sig i hela gången, den sitter ungefär mitt i. Antar att även bygglov behövs...?

Installatören är seriös, och övriga installatörer som var där för att offerera, angav samma plats.
Den enda vettiga placeringen för innerdelen (över entredörr) i vårt hus ger denna uteplacering. 3 st har kommit fram till samma lösningen och de övriga som är på väg att installeras inom området har samma lösning, det blir nog ett jävla liv i området i vinter om fler upplever det som min granne.
Glad att inte sitta i styrelsen denna vinter....

CA

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #20 skrivet: 16 september 2006, 18:04:18 »
sänk temp 2 grader till natten ( det är ju då alla hör, de ligger och skall sova...hör alla ljud och har de ej egen pump så retar de sig )

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Granne störs av buller
« Svar #21 skrivet: 16 september 2006, 23:48:08 »
Kunde det kanske hjälpt om du vände den ett kvarts varv så att den blåser längs med gången? ljud transporteras lättare medvinds och det borde hjälpa ytterligare med ett extra hölje på pumpen. Samtidigt får den ett bättre flöde och du kyler inte ner grannens vägg och orsakar kondens i denna.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Granne störs av buller
« Svar #22 skrivet: 16 september 2006, 23:56:30 »
I somras åkte jag en tur i dom småländska skogarna långt bort från större vägar och bebyggelse...
Behövde stanna och lätta på blåsan, tanten likaså.

Det var en nästan overklig upplevelse!!! Det var nästan HELT tyst. Inte ens fåglarna kvittrade den dagen. Då inser man hur mycket smutsigt buller man går och vänjer sig vid hela dagarna annars.
Kanske det finns ett värde i att få uppleva detta? Jag lovar att det var rätt skönt!
Det har jag ocksÃ¥ upplevt, det var frid. Är nästan övertygad om att även avsaknaden av radiosignaler gjorde sitt, varken mobil eller bilradio fungerade, det var helt lungt. Man skulle ha en vecka av det varje Ã¥r.  :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Granne störs av buller
« Svar #23 skrivet: 17 september 2006, 00:09:46 »
I somras åkte jag en tur i dom småländska skogarna långt bort från större vägar och bebyggelse...
Behövde stanna och lätta på blåsan, tanten likaså.

Det var en nästan overklig upplevelse!!! Det var nästan HELT tyst. Inte ens fåglarna kvittrade den dagen. Då inser man hur mycket smutsigt buller man går och vänjer sig vid hela dagarna annars.
Kanske det finns ett värde i att få uppleva detta? Jag lovar att det var rätt skönt!
Det har jag ocksÃ¥ upplevt, det var frid. Är nästan övertygad om att även avsaknaden av radiosignaler gjorde sitt, varken mobil eller bilradio fungerade, det var helt lungt. Man skulle ha en vecka av det varje Ã¥r.  :)

Prova att bo i Norrlands inland.
Ã…ker själv bort ett par, tre veckor per Ã¥r just fÃ¥r att fÃ¥ uppleva lite buller och liv och rörelse  ;D

Det är ju så in åt he.......etes tyst!
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Granne störs av buller
« Svar #24 skrivet: 17 september 2006, 00:22:27 »
Jo det kan nog bli för mycket av tystnaden med. Undrar vad som är mest pÃ¥frestande, att komma frÃ¥n invand tystnad till buller eller tvärt om ?  Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Granne störs av buller
« Svar #25 skrivet: 17 september 2006, 09:51:24 »
Jag har svårt att se hur en bullerblank ska få plats, antar att den behöver vara rätt bred och hög också, det är en smal gång mellan våra 1,5 planare, så ljudet å vibrationerna antar jag sprider sig i hela gången, den sitter ungefär mitt i. Antar att även bygglov behövs...?

Om du legger inn et bilde av installasjonen blir det litt lettere å foreslå løsninger tror jeg...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Carl-Anton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #26 skrivet: 17 september 2006, 13:06:31 »
Ett försök till skiss i bifogad excelfil.
Jag har markerat en "ej alt" område som antagligen är ett första val, men området har varit tydliga med att pumparna inte ska så synliga i vårt område (vann något pris för vår "idyll" och stoltheten sitter i).

Utstickande länga är en-plan, grundplattan är ca 90kvm (tot 130).

Med förhoppning att skissen är begriplig;)



Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #27 skrivet: 17 september 2006, 16:12:46 »
prova med detta

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #28 skrivet: 17 september 2006, 16:14:10 »
kanske skulle bifoga filen

Utloggad Carl-Anton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #29 skrivet: 18 september 2006, 09:36:04 »
Tack för tipset!
Hur nära utblåset kan man sätta den?
Du skriver plåt med ljudabsorberade material, kan det lika gära vara trä med med material på, eller fyller plåten någon speceill funktion?

CA

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!