Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acktank bot mot korta gÃ¥ngtider ?  (läst 5634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Acktank bot mot korta gångtider ?
« skrivet: 20 februari 2004, 15:42:26 »
Jag har ca 33 starter/dygn och 4-5 tim/dygn,100m2 golvvärme.Nibe1210-7 som i framtiden skall värma mycket mera(80m2övervåning,100m2garage,30m2 altan).Bör jag installera en acktank före golvvärmen och i så fall hur stor ? Gångtiderna gäller vid några minus,vid ca15minus går pumpen7-8tim.Min rörpulare tycker inte det behövs,vad tycker ni????? ??? ???
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

admin

  • Gäst
admin
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2004, 15:54:47 »
Kolla mina teorier under följande tråd.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=4

Kom bara ihåg att hålla koll på grejorna om du ändrar i styren, skulle framledningstempen ligga långa tider väldigt högt, så är det nog bättre med fler start/stopp/dygn under en övegångsperiod.

Skall du köra både golvvärme och radiatorer i ditt system framöver är det heller ingen dum ide med ack.


Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2004, 17:09:53 »
hur mycket längre gångtider kan man få med 500 liters jämnfört med utan med en VP som reglerar med gradminuter.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2004, 19:46:04 »
hur mycket längre gångtider kan man få med 500 liters jämnfört med utan med en VP som reglerar med gradminuter-

Knepigt med gradminuter. Men 1 kW värmer 860 liter en grad pÃ¥ en timme (3.6MJ) om man inte har nÃ¥gra förluster. Din pump (7kW) skulle alltsÃ¥ kunna höja temperaturen pÃ¥ 500 liter vatten med ca 12 grader pÃ¥ en timme om ingen värme gick ut till radiatorerna. Men om man inte vet hur mycket vatten du har idag eller hur mÃ¥nga kW dina radiatorer avger vid en viss temperatur sÃ¥ kan man bara gissa och det kan bli hur fel som helst!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2004, 21:41:52 »
Jag har nu ändrat i styren:vp-gradmin 100(60).ts-gradmin 500(300).vb-diff 18(13).vv-start 40(44).Resultat:kapat 10 starter/dygn till ca 23.Tänker nog ändå bygga tank.FRÅGA:40cm i diameter 180cm hög vb in i botten ut i toppen vidare till golvet ???är det rätt så eller??
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2004, 09:32:48 »
Jepp! Du vill ha sÃ¥ varmt vatten som möjligt ut till radiatorerna/golvslingorna sÃ¥ länge som möjligt, och det finns i toppen. Botten och upp kyls efter hand som den kalla returen kommer tillbaka när pumpen stÃ¥r stilla. Observera att givaren för framledning helst skall sitta efter acken annars kommer pumpen att starta tidigare än nödvändigt. SvÃ¥rt att fixa pÃ¥ en 1210 kanske!  ???
« Senast ändrad: 24 februari 2004, 09:35:19 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2004, 08:24:30 »
Du behöver inte ha någon acktank till Ditt system men däremot ställa in reglersystemet ordentligt vilket kräver lite "finlir" som en seriös installatör alltid gör till varje anläggning. De starter Du har är inte bra då det är mer än 3 starer per timme vilket är absolut max för en kolvkompressor men en scrollkompressor är mindre känslig för detta.
Stå på Dig mot installatören.
Kolla mina teorier under följande tråd.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=4

Kom bara ihåg att hålla koll på grejorna om du ändrar i styren, skulle framledningstempen ligga långa tider väldigt högt, så är det nog bättre med fler start/stopp/dygn under en övegångsperiod.

Skall du köra både golvvärme och radiatorer i ditt system framöver är det heller ingen dum ide med ack.


8)

admin

  • Gäst
admin
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2004, 08:55:29 »
Citera
De starter Du har är inte bra då det är mer än 3 starer per timme vilket är absolut max för en kolvkompressor men en scrollkompressor är mindre känslig för detta.

Vad menar du Bert...

Citera
Jag har ca 33 starter/dygn och 4-5 tim/dygn,

Enligt mina beräkningar så startar hans värmepump när den stått stilla i 43 minuter, och går sedan 9 minuter.

Detta om man räknar ut ett snitt över dygnet.

Jag hoppas att du räknat fel när du kommit fram till mer än 3 starter i timman, så du inte försöker föra oss bakom ljuset ;)

Om det är så att en scrollkompressor bättre kan hantera många starter vill jag gärna att du beskriver hur det kommer sig.

Själv har jag läst att just detta med täta starter är ett känsligt ämne för scrollkompressorer, de har t.o.m. tvingats bygga in ett "inre läckage" i scrollarna för att den skall tappa trycket över "pumpen" innan nästa start.

Dels för att minska startströmmen/belastningen, men även för att undvika bakåtrotation av kompressorn vid stopp - när trycket på något sätt skall utjämnas i maskinen...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Acktank bot mot korta gångtider ?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2004, 13:46:00 »
Bert..... jag har kollat på många pumpar det du säger om injustering optimering.....
att det görs av varje seriös installatör..... så är det inte här.... tyvärr.
Ingen injustering/maximering av flöden..... kurvan ställs in jättehögt.... sen åker man
iväg till nästa kund.. och hoppas att den gamla ska va nöjd med sitt varma hus....

På min rek. har en bekant monterat in en 250l ack. (dom bygger oxå på huset!!)
skillnaden blir otroligt stor.... ev ska vi flytta givaren efter acken..... tyvärr
kan man inte öka startvillkoret i Thermia till mera än -100 det bättras om
vi flyttar givarn. ( på NIBE och min gamla Thermia där går det ändra mera!!)
Minskning frÃ¥n 40 starter till max 10/dygn  vid +-0  ute.... att ändra i styren gick
inte tidigare pga av att returtempen steg så snabbt i systemet.....
Nu när pumpen går stiger inte returtempen något alls under en driftcykel (max 2 grader)
det gör att pumpen jobbar med mycket kallare vatten än tidigare...... vid pumpstopp
fortsätter tanken att ge lagom värme låååång tid.
golvvärme har ju väldigt liten vattenvolym... likaså moderna radiatorer....
Att öka i styren gÃ¥r oftast bra, men det ger oftast ökade drifttider dÃ¥ tenderar  genomsnittliga
drifttempen att öka det ger sämre verkningsgrad, och pumpen får jobba "hårdare".
Finns plats för en ack så är det en fin idé. Fina grejor även sen du byggt ut huset... det blir iofs.
bättre då pga det större värmebehovet...


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!