Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera FLM med frikyla?  (läst 2406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kombinera FLM med frikyla?
« skrivet: 29 januari 2005, 14:36:42 »
Hej!
Jag har en idé som jag skulle vilja testa i forumet innan jag verkställer den.

På sommaren är det väldigt varmt i huset (söderläge) och så skulle en kylanläggning vara smutt. Idén är att kombinera en frånluftsmodul med frikyla. Jag kan ha den i pannrummet där det finns avlopp. När det blir varmt ute blåser jag in luft som jag kyler med frånluftsmodulen och när det blir kallare kopplar jag bara om så att den funkar som en vanlig frånluftsmodul.

Kan jag suga och blåsa genom samma don?

Om inte så kan jag ta frånluften från bottenvåningen som går genom pannrummet.

Kan jag få problem om jag har övertryck i huset på sommaren?

Klarar en FLM30 att kyla luften hyfsat bra?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Kombinera FLM med frikyla?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2005, 16:54:06 »
Iden borde fungera bra. Finns ett inlägg om det här:
Jag har en Nibe FLM-30 som har gått i drift sedan augusti 2003. Har kopplat den med spjällventiler där jag på sommaren kör ut allmänventilationen på taket och istället låter frisk utomhusluft passera FLM:en. Detta medför att jag kan förse huset med kall luft under varma sommardagar.
FLM-30 är inget högkapacitetsaggregat för detta ändamål, men vi hade en mycket sval övervåning i somras och jag tror att det blir lagom att dela på aggregatet för bägge våningarna, totalt 145m2 boyta.

Frånluft skall alltid tas från "våta" utrymmen som kök, badrum etc. Tilluft alltid i "torra" utrymmen sovrum, vardagsrum etc. Se till att aldrig blanda detta.

Det du skulle kunna göra är att med hjälp av nÃ¥gra spjäll skifta kanal pÃ¥ FLM30. PÃ¥ vintern  sitter det kopplat i frÃ¥nluftkanalen och pÃ¥ sommaren i tilluftkanalen.  

Det absolut viktigaste är att ALDRIG ha övertryck i huset. På bara några dagar trycker man ut massor av fukt överallt där den inte ska finnas. Undertrycket kan ju lösas på sommaren med en vanlig kanalfläkt för frånluften som suger ut mer än vad exvis. FLM30 blåser in.

Sen ska man vara medveten om att kylning av inluften generarar massor med kondesn på sommaren så det gäller att ha ordentligt med kondensisolering och bra avrinning.

Jag har haft liknande funderingar men har efter att ha pratat med olika vent leverantörer skrotat planerna med att ha en modul liknande FLM30, Istället sätter jag ett vanligt kanalkylbatteri efter vår FTX (som ska installeras snart). På så sätt slipper jag massa extra ventrör och slipper även risken med övertryck iom att systemet redan från början balanseras för undertryck i huset.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Kombinera FLM med frikyla?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2005, 20:48:22 »
Tackar för svaret. Då vet jag hur jag ska göra... :D




Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!