Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering Nibe 750, fläkthastighet, förÃ¥ngningsbegränsning  (läst 709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla forumister, först måste jag säga, underbart att detta forum finns och att häftigt att så många är så otroligt insatta hur man kan optimera dessa maskiner såsom Nibe 750. Har tidigare bott i lägenhet där man var bortskämd med 24 grader och oändligt med varmvatten :)

Jag har satt mig in i detta sen några veckor tillbaka och har försökt läsa alla trådar på detta forum och optimera så gott det går med bla optimeringsguiden. Däremot så blir jag inte riktigt klok på det här med fläkthastighet och förångningsbegränsning och vad som är "bäst" ur kanske både ekonomiskt perspektivt men även komfort.


Har testat köra både kurva 7 0, kurva 6 -1, och kör just nu kurva 7 -1. Enligt OVK / norm så ska vi på våra 105kvm ha ett luftflöde på 130, 30% fläkthastighet, ser även att det har justeras så under 5.1.5.1 så jag har korrigeringsfaktor 1.07. Problemet som jag ser det med så lågt luftflöde så jobbar kompressorn inte speciellt effektivt och därav så har jag nu kommit fram till två alternativ:

1. Fläkthastighet på 40% ger mig ca 180 i luftflöde men max tillåten frekvens är 98 hz och förångningsbegränsning är oftast på 1.

1. Fläkthastighet på 45% ger mig ca 220 i luftflöde men max tillåten frekvens är 120 hz men förångningsbegränsning verkar gå in igen lite då och då.

Har ibland avfrostningar men de varar max 10 min, där är jag också lite fundersam, är det "bättre" att man inte har några avfrostningar alls, eller ska man ha det?

Vad är "bäst" här skulle ni säga? Ska man köra så högt luftflöde man kan tills man tycker att det börjar "dra" kallt eller ska man nöja sig med ca 180 eller gå lägre till normen som för mig är 130?

Har även Nibe Uplink om någon vänlig själ vill ta en titt :)

Serviceinfo just nu:

status
medelutetemperatur BT1   -2.6°C
utetemperatur BT1   -3.0°C
varmvatten laddning BT6   45.8°C
varmvatten topp BT7   47.9°C
ström EB100-BE1   0.1A
ström EB100-BE2   0.1A
ström EB100-BE3   0.1A
gradminuter   -451GM

kompressormodul
blockerad   nej
förÃ¥ngningsbegränsning   1
hetgasbegränsning   0
kompressorstarter EB100-EP14   1440
värme: dT börvärde   5.8
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3   5.4
hastighet värmebärarpump 1   29%
dT Inverter - frÃ¥nluft BT20   15.6°C
förÃ¥ngare EB100-BT16   -16.9°C
hetgas EB100-EP14-BT14   93.4°C
kondensor fram EB100-EP14-BT12   37.2°C
kondensor retur EB100-EP14-BT3   31.5°C
suggas EB100-EP14-BT17   2.0°C
vv: laddbörvärde   --
vv: laddärvärde (BT12 | BT63)   37.2°C
vätskeledning EB100-EP14-BT15   31.6°C
kompressor drifttid EB100-EP14   2342h
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   800h
aktuell kompressorfrekvens   96Hz
tillÃ¥ten kompressorfrekvens   96Hz
kompressor tidfaktor   1602.8kWh
kompressor tidfaktor varmvatten   613.6kWh

ventilation
fläkthastighet   43%
avluft BT21   -12.5°C
frÃ¥nluft BT20   22.2°C

avfrostning
referens, lufthastighetsgivare   217.5
värde, lufthastighetsgivare EB100-BS1   213.7
minskning frÃ¥n referensvärde   2.0%
avfrostningstid   0s

klimatsystem 1
extern justering S1   nej
beräknad framledning S1   36.8°C
framledningstemp. 1 rad EB100-BT61   36.6°C
framledningstemp. EB100-BT63   36.3°C
returledningstemp. 1 rad EB100-BT62   31.2°C
rumstemperatur BT50   --

tillsats
blockerad   nej
säkringsstorlek   16A
tidfaktor   132.1h
effekt eltillsats   0.0kW
max inställd eleffekt   6.5kW

mjuka in-/utgångar
AUX1   ej använd
AUX2   ej använd
AUX3   ej använd
AUX4   ej använd
AUX5   ej använd
X7   larmutgÃ¥ng

info
land   Sverige
produkt   F750 CU 3x400V
version   9086R15
« Senast ändrad: 31 december 2023, 11:55:23 av jonas83 »
Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9686
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Modellerna NIBE F730/F750/S735 kräver alla regelbunden avfrostning när de kör med medelhög eller hög effekt. Har man en ganska liten bostad är det som regel en fördel att ventilera mer än normen föreskriver men att köra med 220 kbm/tim när ordinarie frånluftsflöde enligt normen är 132 kbm/tim känns väl ganska dragit med tanke på antal ventiler och frånluftsdon?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ja vi har ju en friskluftsventil på nedervåningen och fyra på ovanvåningen, alla är öppna till max, vidare så ha vi frånluftsdon i köket, ena badrummet på nedervåningen och en i badrummet på ovanvåningen. Jag har laborerat lite och testat med allt från 130 - 250 i kbm/tim men när det går över 220 kbm/tim så känner jag som ett tryck i huvudet och det kan ju inte vara bra :) vidare så märker jag att täcken och textiler blir kalla om man går över 200 kbm/tim.

Just nu har jag ställt det fläkten på 40% och får ca 200 kbm/tim och max tillåten kompressorfrekvens är 100hz, däremot så ser jag hela tiden att det står förångningsbegränsning 1 och det kan ju inte vara bra att den är blockad av det, så frågan är ska man acceptera det eller finns det något man kan göra för att slippa förångningsbegränsning?
Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Att ha så hög tidfaktor 130h x 6,5 kW på detta lilla hus när pumpen bara kört ett halvår är högt. Jag röstar att du kör högre än boverkets minimikrav och använder kompressorn mer effektivt. 50% borde klara detta hus utan nämnvärd elpatron.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Ja vi har ju en friskluftsventil på nedervåningen och fyra på ovanvåningen, alla är öppna till max, vidare så ha vi frånluftsdon i köket, ena badrummet på nedervåningen och en i badrummet på ovanvåningen. Jag har laborerat lite och testat med allt från 130 - 250 i kbm/tim men när det går över 220 kbm/tim så känner jag som ett tryck i huvudet och det kan ju inte vara bra :) vidare så märker jag att täcken och textiler blir kalla om man går över 200 kbm/tim.

Just nu har jag ställt det fläkten på 40% och får ca 200 kbm/tim och max tillåten kompressorfrekvens är 100hz, däremot så ser jag hela tiden att det står förångningsbegränsning 1 och det kan ju inte vara bra att den är blockad av det, så frågan är ska man acceptera det eller finns det något man kan göra för att slippa förångningsbegränsning?

Alla S735/F750/F730-pumpar kommer förr eller senare under kylcykeln, att förångningsbegränsa när det är kallt (går på höga frekvenser) ute och is börjar byggas till på förångaren. :)

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
@d98josu ja jag håller med, hela den här resan satte igång när jag fick elräkningen för November, drog dig ett PM om du vill ta en titt genom Nibe Uplink och se vad mer kan göras efter jag har följt din optimeringsguide.

@kWhalp ja men frågan är hur ofta ska förångningsbegränsning ske och ska det vara avfrostningar varje timma, är det normalt, eller ska det ske en gång per dag osv :)

Det som är positivt är att elpatron inte har behövds användas sen jag optimerade men å andra sidan har vi ju inte haft -20 som vi hade här för två veckor sen, lite synd att just tidfaktor för eltillsats inte finns i historiken i Nibe uplink, undrar om man har gjort detta med flit för att inte visa hur mycket el den har dragit när osv :) oavsett så loggar jag med usb nu just för att se om det är något mer man kan snappa upp och optimera.


Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
En liten uppdatering här :)

Testade igår vid ca 17.00 att sätta fläkt på 45% vilket ger mig ca 220 i luftflöde, öppnade även alla golv thermostater till 25 grader, pumpen under serviceluckan står på hastighet III / konstant kurva och har gjort det under alla mätningar.

Idag den 2:a Dec kl 09.20 såg det ut såhär:

Nedervåningen enligt thermostaterna:
23 grader i köket
23.5 i vardardsrummet
25.5 i nedre badrummet där pannan är

Övervåningen
21 grader i alla rum enligt thermometer


Nu till min fråga, är det okej / "rätt" att bara sänka thermostaterna till 22 för golvvärmen på nedervåningen eller ska man igentligen ändra direkt på golvvärmens shunt/framledning, eller om det finns någon kran från 750 man kan ändra på.

Blir det någon skilland för hur effektivt Niben kan/får arbeta beroende på vad man gör?

NÃ¥got annat som ser konstigt ut i loggar grafer?

Värt att nämna att ingen duschade efter kl 12.00, 1:a Dec.


Bifogar lite grafer och usb log om nån vill ta en titt och ge nån kommentar :)

Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
En till uppdatering :)

Testade ändra alla golvthermometrar på nedrevåningen till 22 och bifogar lite nya grafer.

Kan ju säga direkt att i köket som har en friskluftventil så stod thermometern på 20.5 nu vid 08.00 på morgonen så lite väl kallt tycker jag.

Rummen på övervåningen visade fortfarande 21 grader vilket är bra.

Såg att avfrostningarna inte alls var lika frekventa som innan när jag körde 200 i luftflöde så uptime mässigt så är det ju bra.

Har nu sänkt fläkten till att få ca 180 i luftflöde så får vi se imorn hur det ser ut och känns :)

« Senast ändrad: 03 januari 2024, 08:44:03 av jonas83 »
Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
En sista uppdatering, rengöra alla filter både i pump och friskluft gav mig 20-40 mer i luftflöde, så kan vara en ide att göra det slaviskt varje vecka :)

Det jag har kommit fram till här är att genom att köra kurva 7 -1 och 40% på fläkten som ger mig 200 - 238 i luftflöde får jag ca 22 grader i hela huset och en avfrostning på ca 7 min varannan timma.

Jag skulle nog kunna öka fläkten lite till för att få färre avfrostningar men tyvärr tror jag att kalldraget / komforten kommer påverkas.

Nästa grej är att trimma in gradminutsinställningarna för att att se till att den endast drar el när det faktiskt är absolut nödvändigt men det får bli en annan tråd.

Laddar upp lite bilder på grafer och log ifall någon vill läsa detta i framtiden för deras optimeringsresa :)
Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!