Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effektiv COP  (läst 5936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigurdnorrbagge

  • nyfiken pÃ¥ värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
effektiv COP
« skrivet: 26 januari 2010, 23:01:26 »
Hei,

undrar hva effektiv COP blir på ulike värmepumper när det er kallt, till eksempel -7 ..
Reklamen från produsent er nå en ting, men det hadde värt interessant å höre hva dere har av erfaring med deres pumper..

Når jeg ser på tallene som logges her, kan det set ut som om de fleste får omtrent halv el forbruking til oppvarming. Det er et stykke fra det til en COP på 4.5... som en del produsenter reklamerer med. De fleste oppgir vel en teoretisk COP rundt 3 ved streng kyla, men det hadde vært interessant å høre hva dere opplever som effektiv COP ved ordentlig vinter väder ..

hilsen sigurd

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektiv COP
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2010, 19:12:12 »
Jag skulle säga att de flesta med jord/bergvärme ligger pÃ¥ ca 3 i cop utslaget pÃ¥ hela Ã¥ret. Vid extrem kyla blir detta naturligtvis cop ngt lägre. När jag körde pumpen pÃ¥ enbart elpatron förbrukade vi ca 140 kwh/dygn vid -5, med kompressorn igÃ¥ng ca 60 kwh/dygn. Säg 15 kwh/dygn till hh-el, det ger ett cop pÃ¥ ca 2,8,  lÃ¥ngt frÃ¥n de teoretiska värdena men j-vligt bra om du frÃ¥gar mig  ;)
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 19:14:45 av ferlin »
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: effektiv COP
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2010, 23:07:05 »
Hei,

undrar hva effektiv COP blir på ulike värmepumper när det er kallt, till eksempel -7 ..
Reklamen från produsent er nå en ting, men det hadde värt interessant å höre hva dere har av erfaring med deres pumper..

Når jeg ser på tallene som logges her, kan det set ut som om de fleste får omtrent halv el forbruking til oppvarming. Det er et stykke fra det til en COP på 4.5... som en del produsenter reklamerer med. De fleste oppgir vel en teoretisk COP rundt 3 ved streng kyla, men det hadde vært interessant å høre hva dere opplever som effektiv COP ved ordentlig vinter väder ..

hilsen sigurd
Hej Sigurd!
Av ren nyfikenhet - vilken typ av värmepump har du? Luft/luft eller luft/vatten är inte jämförbara med med t ex en jordvärmepump vid en viss given utetemperatur. Under gynnsamma förhållande så har dessutom luftvärmepumpar bättre COP än t ex jordvärmepumpar men jag kommer inte ihåg vid vilken ute-temperatur som COP börjar dala men jag skulle gissa att vid ca 0 grader slår dem fortfarande jordvärmepumpar. Jag har svårt att förstå varför COP faktorn för en jordvärmepump skulle börja minska när det blir kallare ute dvs. så länge brine in är konstant. Kanske kommer det snart en förklaring om det nu skulle förhålla sig så. Vi har -28ºC mitt i Sverige och fortfarande kommer det värme från jordvärmepumpen.
Hälsningar
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: effektiv COP
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2010, 15:35:03 »
jordvärme har han, kallare ute = Högre effekt uttag, kyler ned jorden mer, års cop på en luftvärmepump hamnar kanske grovt på 2 till 2.5..3?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9753
  • Karma +19/-4
SV: effektiv COP
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2010, 19:01:38 »
Jag har svårt att förstå varför COP faktorn för en jordvärmepump skulle börja minska när det blir kallare ute dvs. så länge brine in är konstant. Kanske kommer det snart en förklaring om det nu skulle förhålla sig så. Vi har -28ºC mitt i Sverige och fortfarande kommer det värme från jordvärmepumpen.
Hälsningar
sansun


Är det kallt ute krävs högre värmebärartemperatur för att hålla samma inomhustemperatur. Högre värmebärartemperatur = lägre COP även om köldbärartemperaturen är konstant.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektiv COP
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2010, 23:24:49 »
Ett tillägg till min kommentar: Det var inte förträffligheten i min anläggning jag ville framhÃ¥lla utan värmepumpar generellt  *vinkar* Jag tycker det är suveräna maskiner.

Sen förklarade Roland varför cop blir lägre vid sträng kyla.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: effektiv COP
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2010, 00:41:34 »
Jag har svårt att förstå varför COP faktorn för en jordvärmepump skulle börja minska när det blir kallare ute dvs. så länge brine in är konstant. Kanske kommer det snart en förklaring om det nu skulle förhålla sig så. Vi har -28ºC mitt i Sverige och fortfarande kommer det värme från jordvärmepumpen.
Hälsningar
sansun


Är det kallt ute krävs högre värmebärartemperatur för att hålla samma inomhustemperatur. Högre värmebärartemperatur = lägre COP även om köldbärartemperaturen är konstant.

Hej Roland!
6 stjärnor då måste jag tro på vad du säger. Det verkar vara många typer av COP-faktorer i omlopp. Års COOP för luftvärmepumpar har väl en relation till var man bor dvs. någon form av årsmedelvärde av luftens temperatur. Tillbaka till jord och bergvärmepumpar. Att brine är konstant vid sträng kyla är väl inte ovanligt? Vald kurva värde bestämmer alltså COOP faktorn. Hur skall man räkna om kompressorn inte behöver gå hela tiden? Eller är det så att COOP faktorn alltid är är ett momentant värde? Det skulle väl vara bra att rita in en COOP kurva på samma diagram som värmekurvorna. Vet du var man kan hitta värmekurvor t ex Kurva 35-40 för Thermia Diplomat TWS 12. Endast Kurva 40 visas schematiskt i Thermias Installationsmanual.

Jag skulle vilja skicka med följande fråga om Brine In/Ut: Jag har kört på cp- läge 2. Konstant 0ºC In och -2ºC ut nu i vinter. Hur får jag ett större delta T - skall jag öka eller sänka cp.?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: effektiv COP
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2010, 11:36:10 »
års cop på en luftvärmepump hamnar kanske grovt på 2 till 2.5..3?

/A.

Hagelsprakning av siffror. Ã…rs copet för bara en luftvärmepump verkar vara tämligen svÃ¥rt att mäta sig fram IRL. Ponera att du bara behöver tillskott frÃ¥n luftvärmepumpen när det är minst +7°C ute och minst +20°C inne. Resten av Ã¥ret är luftvärmepumpen avstäng.  Kanske skall är det hela husets system Ã¥rs verkningsgrad som är mest intressant. Man kanske ocksÃ¥ skulle kunna byta ut cop mot verkningsgrad...
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 16:13:43 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9753
  • Karma +19/-4
SV: effektiv COP
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 14:56:06 »
Att brine är konstant vid sträng kyla är väl inte ovanligt? Vald kurva värde bestämmer alltså COOP faktorn. Hur skall man räkna om kompressorn inte behöver gå hela tiden? Eller är det så att COOP faktorn alltid är är ett momentant värde? Det skulle väl vara bra att rita in en COOP kurva på samma diagram som värmekurvorna. Vet du var man kan hitta värmekurvor t ex Kurva 35-40 för Thermia Diplomat TWS 12. Endast Kurva 40 visas schematiskt i Thermias Installationsmanual.

Jag skulle vilja skicka med följande fråga om Brine In/Ut: Jag har kört på cp- läge 2. Konstant 0ºC In och -2ºC ut nu i vinter. Hur får jag ett större delta T - skall jag öka eller sänka cp.?
sansun

Att köldbärartemperaturerna är konstanta vid sträng kyla är vanligt i mitt fall. I januari stod kompressorn still sammanlagt 15 timmar. Det var alltid samma värde på KBin när jag tittade. Detsamma gäller för alla som har lite klena pumpar som går mer eller mindre kontinuerligt när det är kallt. Det var ju kallt i december också så borrhålet var nerkylt när januari började.

Visst skulle det var möjligt att sätta in värden på COP på värmekurvan men då måste man ha klart för sig att det gäller enbart för installationen om man vill ha någon noggrannhet. DeltaT på värmebäraren och köldbäraren spelar också en viss roll, det är inte bara KBin och VBut som avgör vad det blir för COP. Går pumpen delar av tiden kommer KBin liksom VBut att variera över tiden så det måste bli något medelvärde man använder sig av. Praktiskt rätt krångligt om man vill ha någon noggrannhet.

Vill man ha större deltaT skall hastigheten sänkas men först bör man kontrollera att givarna visar rätt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektiv COP
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2010, 22:32:47 »
Lite mer siffror från verkligheten: Kollade närmare i "loggboken", oktober 2006 var första månaden vi bokförde och då förbrukade vi 2927 kwh med medeltemp +1,1. Vid samma temp nu förbrukar vi ca 1150 kwh, med 15 kwh/dygn i hh skulle det innebära runt 3,5 i cop.

Mina föräldrar mer än halverade sin förbrukning med VP (jordvärme), frÃ¥n ca 29 k till dryga 14 k per Ã¥r, säg 5000 i hh (tror de har mer) och du har cop 3. Tror som sagt det är där man ska räkna med att landa, och det är BRA  studs Att cop 5 ser bra ut i broschyren mÃ¥ sÃ¥ vara...
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektiv COP
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2010, 23:46:17 »
Grovt räknad för mindel blir det 21500 – 5000 =16500 och 10500 – 5000=5500
16500/5500 = 3  pÃ¥ hela Ã¥ret.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: effektiv COP
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2010, 09:44:29 »
Grovt räknad för mindel blir det 21500 – 5000 =16500 och 10500 – 5000=5500
16500/5500 = 3  pÃ¥ hela Ã¥ret.


5636232 -66565 = 666325 och 632656 .......   ;D  Cop 3

Går det att få en förklaring till siffrorna?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: effektiv COP
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2010, 09:56:16 »
Kan inte mäta Cop...

på mina LL, så där måste jag passa.

Men jag kan mäta på min Ecoair LV med hyfsad noggrannhet. Den har faktiskt lyckats pressa ur sig 3.02 på drygt helår. Men den går extremt gynnsamt:

-Mätt på 16 månader (Januari 2010 ej med)
-Flytande kondensering
-Eftervärmning av VV
-Mycket litet direkt eltillskott (har 2 LL oxå)

Om jag räknar in direkt-eltillskottet under januari 2010 i COP, då LV stängde av vid 3 tillfällen för > -17 ºC, så hamnar jag på COP 2.95
« Senast ändrad: 05 februari 2010, 10:01:13 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: effektiv COP
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2010, 11:18:50 »
Hej

Effektiv COP på luft/luftvärmepumpar är i princip omöjligt att ange, man måste veta så mycket runtom. Kan ge ett exempel på hur det ska vara för att ge bra COP:

Hus i 2 plan med 2 värmepumpar som når 100% av boytan. Huset är beläget i Göteborg och ägaren har stängt av elvärmen helt. Huset är på 135 kvm, byggt 1990 med FTX-system och moderna 3-glasfönster. Förlustfaktorn ligger på 105 W/gradC. Värmepumparna arbetar på dellast hela tiden med relativt hög fläkthastighet och ägaren har valt maskiner som kan gå lågt utan att börja gå on-off (Toshiba, Sharp etc). Innerdelarna är lågt placerade så att intagsluften håller så låg temp som möjligt. När temperaturen ligger över nollan körs endast 1 värmepump (den på bottenplan). Med sådana extremt bra förhållanden skulle jag vilja säga att man kan få ett COP på 3 i snitt över uppvärmningssäsongen, möjligen någon tiondel över.

Sådana driftförhållanden är dock ovanliga och ett rimligare värde är kanske 2-2,5 på COP. En liten skitpump placerad trångt i en hall kanske ger 1,5 i COP.

OBS: Med COP menar jag pumpens förbrukning ställt mot uppvärmningskostnaden. Har man en liten värmepump blir COP därefter, dvs lågt.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: effektiv COP
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2010, 13:22:04 »

Att ta reda på just luftvärmepumpens årscop är tämligen svårt. Men däremot hela systemet som sådant är lite lättare.
Kanske skall man frångå förkortningen cop och benämna det som verkningsgrad?

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!