Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös ELenergimätare  (läst 6721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Trådlös ELenergimätare
« skrivet: 15 januari 2010, 21:32:16 »
 
   Hej !
 
    Köpte för en knapp vecka sen en TrÃ¥dlös ELenergimätare (Efergy) http://www.efergy.com/elite.html

Från Clas Olsson . Har kopplat in den på vår Nibe Fighter 310P .
    Ã„r hittils EJ riktigt nöjd med den . Orsak : den visar för lite" och finns inga uppgifter om hur man eventuellt kan kalibrera den !?
    Nibens kompressor drar 550 watt , fläkt ca 100 watt , cirkpump läge-1  45 watt . Borde dÃ¥ bli c 695 WATT .
    Mätaren visar dock mellan 550-600 watt . När kompressor "stÃ¥r" sÃ¥ visar den 120watt för fläkt och cirkpump .
  
   Har nÃ¥gon av er erfarenhet av dylika grejjer ?   Jag ringde classebutiken , de visste inte mycket men de tog kontakt med Classe i Insjön .
   Ringde sen snabbt och upp mig och pÃ¥stod vänligt att den efter en tid borde börja visa rätt , hittils visar den samma som när jag installerade den . Hittils 6 dygn i drift !  Sc:,h  Men fick dock svaret att den ej är helt exakt (det läste jag ochsÃ¥ själv i bruksanvisn. ) exakthet ca 90 % . Samt att jag naturligtvis kan fÃ¥ pengarna tillbaka...
  De tre "klämmorna" som man sätter runt de 3 ledningarna klarar ledningar upp till 12mm , det stÃ¥r inget om nedre gräns . Har själv en teori om att i.o.m att det är glapt mellan klämma och ledning sÃ¥ blir magnetfältet svagare ? kan det vara sÃ¥ eller..
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 21:35:05 av rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 22:52:06 »
Magnetfältet är det nog inget fel på. Däremot måste man alltid kalibrera strömtrafomätare eftersom instrumentet inte har nån aning om vilken spänning det är.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2010, 09:41:13 »

  Kanske jag kom pÃ¥ det ? Det gÃ¥r ju att ställa in Volt pÃ¥ den ochsÃ¥ . Det var ju 230volt förinställt s.a.s . Ökade pÃ¥ det sÃ¥ nu stämmer det .   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 15:41:39 »
Hej,

Några frågor bara. Enligt Classe så har den 3 givare, 3 sändare och en mottagare (displayen), stämmer det?
Skulle man då kunna sätta en på VP´n en på Pannan och sedan en vid elmätaren för och få info om VP för sig
samt panna för sig och sedan totalen från elskåpet (mätaren)?

Det verkar vara ett intressant alternativ till de modeller som finns i Energibutikens sortiment!

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2010, 16:25:37 »
Hej,

Några frågor bara. Enligt Classe så har den 3 givare, 3 sändare och en mottagare (displayen), stämmer det?
Skulle man då kunna sätta en på VP´n en på Pannan och sedan en vid elmätaren för och få info om VP för sig
samt panna för sig och sedan totalen från elskåpet (mätaren)?

Det verkar vara ett intressant alternativ till de modeller som finns i Energibutikens sortiment!

//Zääta


Det är väl tre givare för att man skall ha en på varje fas, inte för att mäta tre olika förbrukare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2010, 17:51:01 »
Den mäter 1,2,3 fas, ej flera förbrukare..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2010, 18:46:17 »
Toppen, då vet jag. Tack, purjo__ och Apan Thumbsup

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2010, 21:34:22 »
  Jo , den har 3 givare , alltsÃ¥ EN/fas . Samt EN sändare . Den är nu inkopplad i undercentralen pÃ¥ de tre ledningarna som gÃ¥r till Niben .
   Det lustiga är ju att det stod inget i Brukanvisnnigen om hur/om man kan kalibrera sÃ¥ det tog en stund förrän min hjärna förstod att ändra pÃ¥ Volt talet i menyn.  :D
  Dessutom pÃ¥stod Classes Tekniska support i insjön att efter nÃ¥gra veckor börjar den visa rätt . Tror i varje fall int jag pÃ¥ .
   Men jag har märkt att den förbrukar mer ström när panntemp är högre . Kompressorns märkeffekt är ju 550 watt . Är det dÃ¥ det som menas som MAXförbruknning .
    Detta vore bra att veta sÃ¥ att den blir "rätt" kalibrerad . ( sÃ¥ rätt det dÃ¥ kan bli)   Sc:,h
« Senast ändrad: 17 januari 2010, 21:36:50 av rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös ELenergimätare
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2010, 17:08:25 »
 Jo , den har 3 givare , alltsÃ¥ EN/fas . Samt EN sändare . Den är nu inkopplad i undercentralen pÃ¥ de tre ledningarna som gÃ¥r till Niben .
   Det lustiga är ju att det stod inget i Brukanvisnnigen om hur/om man kan kalibrera sÃ¥ det tog en stund förrän min hjärna förstod att ändra pÃ¥ Volt talet i menyn.  :D
  Dessutom pÃ¥stod Classes Tekniska support i insjön att efter nÃ¥gra veckor börjar den visa rätt . Tror i varje fall int jag pÃ¥ .
   Men jag har märkt att den förbrukar mer ström när panntemp är högre . Kompressorns märkeffekt är ju 550 watt . Är det dÃ¥ det som menas som MAXförbruknning .
    Detta vore bra att veta sÃ¥ att den blir "rätt" kalibrerad . ( sÃ¥ rätt det dÃ¥ kan bli)   Sc:,h

Bästa sättet att kalibrera är att mäta späningen vid förbrukaren vid normal last och knappa in det värdet i mätaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!