Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service - behövs det? Samt fylla pÃ¥ begagnad pump...  (läst 2587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ford Prefect

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en ca. 5 år gammal Panasonic pump i huset - funkar och värmer tycker jag.
I sommras bytte jag lagret i innerdelen efter beskrivning på forumet.

Hur är det med "allmänservice" (kolla ev. påfyllning av gas m.m.) på en luftpump?

Behövs det?

Jag menar - ett kylskåp behövs ju inte servas och principen är ju likadan för en värmepump...
Å andra sidan brukar ju AC:n på bilen behövas fyllas på efter några år....


Ungefär vilket härad ligger en service på om det skulle behövas?


Vidare - har fått en begagnad Panasonic (tömd på gas) av en arbetskompis som jag ev. tänkt installera i vardagsrummet. Elen har jag tänkt dra färdigt och låta en behörig koppla in i centralen och pumpen.

Hur mycket "kan" jag sedan göra själv - ansluta rören mot inne/utedelen eller låta en firma göra det?

Är det "lätt" att hitta en firma som bara fyller pumpen - givetvis kan jag inte ställa garantivillkor då - eller?
Tänkte att om firman får både serva den "befintliga" pumpen och fylla på den "nya" så är de kanske lite mera intresserade...

Förslag på firma i Göteborgsområdet tas oxå emot med tacksamhet...

//Ã…ke





Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Service - behövs det? Samt fylla på begagnad pump...
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 23:03:28 »
ett kylsåp läcker aldrig såvida det inte utsatts för yttre åverkan, det finns inte ens påfyllningsnipplar.
medan en bil läcker som ett såll pga alla underdimensionerade kopplingar och gummislangar.
en värmepump kan läcka, men är den riktigt installerad så håller det tätt väldigt länge, många år.

så att låta "fylla på" gas behöver du inte göra förrän du märker att den värmer sämre
hur gammal är den pumpen du fått? är den så gammal att det står R22 som köldmedium så är det inte värt att bry sig.
annars kan du ju smälla upp den och låta en firma dra rör och driftsätta, kostar nog runt 3000 med material och gas.

Utloggad Ford Prefect

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för svaret.

Den beg. pumpen är från 2004 och har inte R22 - har för mig att det är 407C.

Om det ligger uppåt 3000:- för en fyllning så kan jag ju lika gärna köpa Julas 5000:- pump i stället - då får man ju garanti på pumpen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!