Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ Nibe 310p GDS  (läst 1933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fylla på Nibe 310p GDS
« skrivet: 29 april 2013, 10:21:49 »
Hej!
Jag har en gammal Nibe 310P från 1999, med utbytt kompressor, ventil filter mm från 2003. Häromveckan började den gå i nästan konstant avfrostning, för att sen få utlöst kompressorskydd. Låter jag den vila och startar så drar kompressorn en kort stund innan den går i skydd igen. Jag kan se på förångaren attd en isar på, så kompressorn ger viss kyla. Som jag serd et så tyder det på Köldmediebrist. Jag har inte tänkt ta hem en installatör, utan har tänkt försöka fylla själv. Det är inte mitt primaära system, uatn kör i princip bara varmvatten på den idag. Ilte experiment för att lära mer helt enkelt.

Jag har ett tvåväsställ, manometrarna är dock ej för propan utan r134, r407 etc...
Något råd om man kan använda någon lämplig annan skala av dessa?

Det sitter inga ventiler direkt vid kompressorn som vissa bilder på forumet visat. Däremot sitter det en ventil på Lågtryckssidan. På högtryckssidan hittar jag ingen ventil bara hoppressad rörstump. Är detta normalt? Behövs inte både Hög och lågtrycks anslutning för att kontrollera/vakumsuga fylla?

Jag tänkte fylla på med vanlig gasol, Har AGA PC 10 flaska hemma, och bra våg, funkar den? Vissa har förordat statoils, är det någon skillnad här??

Frågan är nu också om jag bara skall fylla på lite på känn, kansk 50 gram, och se om den sparkar igång. Eller om jag skall vakuumsuga systemet fullt, och fylla på.

Nästa fråga är olja. Om jag bara toppar, så fyller jag väl inte på mer. Men om jag vakumsuger, så misstänker jag att oljan också ryker, eller?
Vad skall jag använda för olja? Hur mycket?

Tacksam för alla tips.

Morgan






Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på Nibe 310p GDS
« Svar #1 skrivet: 26 september 2013, 09:16:44 »
Puffar lite, Kylan pÃ¥ väg  help

Jag lade nedan projekt på is över sommaren. men nu måste jag ta tag i det. Finns det verkligen ingen här som har lite lite råd på fyllning med gasol?

Jag har kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att jag tänkt fylla genom  pÃ¥ lÃ¥gtryckssidan med vanlig AGA Gasol. Högtrycksidan har ingen ventil alls.
Har  för R134 och ett för R410, vilket rekommenderar ni? Rekommenderas gas i vätskeform (Uppochned) eller gasform?

Står mellan att vakuum suga och fylla helt, eller bara toppa lite, för att se om den drar igång överhuvudtaget.
Om jag vakuumsuger, är det nödvändigt att fylla ny Olja? På bil brukar det inte vara nödvändigt att fylla olja om inga delar bytts. I detta fall byttes Kompressor 2003. Ingen om fyllning har skett en dess.

Är det någon som har uppgifter om fyllnadsmängd? Gas resp ev olja?

Tacksam för alla råd....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!