Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F470 og tilluftstemperatur  (läst 6251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjornart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kongsberg, Norway
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F470 og tilluftstemperatur
« skrivet: 23 februari 2014, 22:15:36 »
Jeg har en ny leilighet ferdigstilt i 2013. Det virker som at det er umulig å få ned temperaturen lavere enn 18-19 grader på soverommene fordi tilluften er oppvarmet av et tilluftsbatteri. Tilluftsbatteriet er parallelkoblet med resten av turledningen, og får dermed samme vanntemperatur. Jeg har tilluftstemperatur på 35-40 grader og siden ventilene på soverommene er plassert høyt (nært taket), legger den friske, varme luften seg i taket og skaper ikke særlig luftsirkulasjon.

Jeg har forsøkt å stenge ventil RN1, med både 1/2 omdreining ut, og 1 omdreining ut. Jeg fikk da en tilluftstemperatur på ca. 20 grader. Noen ganger går tilluftstemperaturen ned til 12 grader og opp til 22 grader. Sist natt hadde jeg 18 grader på soverommet, men den steg til 22-23 grader på natten uten at jeg gjorde noe spesielt. Hvorfor skjer dette om jeg har RN1 på 1/2 omdreining ut?

Entreprenøren som har installert systemet sier at jeg ikke kan strupe RN1 mer enn 3 omdreininger ut, ellers bortfaller garantien.

Tilluften bør være lavere enn ønsket romtemperatur, fordi kald luft er tyngre enn varm luft og da trengs det en lavere tilluftstemperatur for å få luftsirkulasjon inne på soverommene.


Spørsmålet blir da: Hvordan kan man stille inn tilluftstemperaturen når varmtvannet som går til tilluftsbatteriet har samme temperatur som varmvannet som går til radiatorene, og man risikerer frostskade om man stenger RN1 for mye? Finnes det noen annen måte å kontrollere tilluftstemperaturen på?
NIBE F470

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2014, 06:51:51 »
Hej!
Vilken kurva har du?
Jag tror du har en aldeles för hög kurva och stryper ner värmen med termostater i värmesystemet så att tilluftsbatteriet får hela flödet trots att du stänger på RN1.
Prova att sänka kurvan och öppna termostaterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kongsberg, Norway
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2014, 22:42:33 »
Varmekurven har jeg stilt inn på 5 / -3
Minimum turledningstemperatur stod på 27 grader. Har satt den til 24 grader nå.

Har også satt RN1 1/4 omdreining ut, og nå har jeg klart å komme ned på 18,2 grader på tilluftstemperaturen.
Risikoen er jo nu at tilluftsbatteriet fryser sønder om det blir riktig kaldt ute.
Det som er merkelig nå, er at avluftstemperaturen er over 20 grader. Da virker det som at varmepumpen ikke henter varme fra inneluften.???

Jeg vil gjerne ha tilluften ned på 13-14 grader fordi jeg ønsker 15 grader inne på soverommene på natten. Er dette mulig å få til med Nibe F470?
NIBE F470

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2014, 08:47:21 »
Hej!
Min framledning bör vara under 20 °C, annars kommer det bli varmt inne i sommar, den slutar ju aldrig att värma annars. Ska du har max 15 °C inne så kan du inte ha högre max framledningstemp.
Är avluftstemp över 20 °C när kompressorn går? Läs av annars då den är igång.

För att få svalare inne så måste du sänka kurvan, kör aldrig med högre kurva än vad som behövs.
Ställ upp termostater på max och sänk kurvan tills det blir lagom temp inne.

Under sommaren kan du även aktivera nattsvalka i meny 1.9.9, men detta verkar bara funka när värmepumpen inte värmer alls.

Kolla också menu 4.9.2, utetemp för stopp av värme (och stopp av tillsats) kan du ställa ner, vill du ha max 15 °C inne så krävs troligen att du ställer ner temperaturerna under detta.

Tilluftsbatteriet kan frysa om flödet dit är för lågt, jag tror det är bättre att få till rätt kurva och öka lite på trimventilen än för hög kurva och nästan stängd ventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kongsberg, Norway
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2014, 15:52:59 »
Takk for forslag Carl.
Saken er at jeg vil gjerne ha 20-22 grader i stuen og ca. 15 grader på soverom (samtidig). Men det later ikke til å være mulig, siden tilluften får omtrent samme temperatur som temperaturen i radiatorene (fordi tilluftsbatteriet er parallellkoblet med radiatorkretsen). Om man ikke kan stenge RN1, vil uansett tilluften få over 20 grader noe som er for høyt, spesielt siden tillufts-ventilene sitter i taket (tilluften bør være kaldere enn romtemperatur slik at den friske luften kan falle ned mot gulvet og skape sirkulasjon). At man ikke kan senke tilluftstemperaturen uten å risikere frostskade på tilluftsbatteriet virker som en design-feil av F470?

Jeg vet at f. eks. ComfortZone har en egen termostat som styrer temperaturen på vannet som går til tilluftsbatteriet. Det hadde vært perfekt om også NIBE hadde hatt et slikt system, men jeg kan ikke se at dette finnes.
NIBE F470

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2014, 21:36:38 »
Jag skulle nog säga att detta är svårt att få till oavsett system.
Men prova att stänga av värmen i sovrummet och värm det enbart med tilluften?
Risken är som du säger att luften skiktar sig, men prova?

Sen är det väl så att ett nybyggt hus är så pass välisolerat att det inte behövs särskilt mycket värme, och att ha uppvärmd tilluftsventilation gör det inte enkelt att ha 5 °C temperaturdifferens från ett rum till ett annat.
Jag hade byggt utan värmd tilluft och tagit in friskluften via sovrummet => vardagsrum => och ut via badrum/tvättstuga/kök om jag skulle bygga ett hus med så pass stor temperaturskillnad mellan rummen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kongsberg, Norway
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2014, 22:30:28 »
Hei Carl! Ja, har prøvd å stenge varmen på soverommet, men kommer likevel ikke under 18,6 grader C (i så fall må jeg åpne vinduet). Disse nye husene er ekstremt velisolert! :-)

Alt jeg ønsker meg er å kunne kontrollere tilluftstemperaturen uten å måtte fjerne dekslet til F470, ta frem skiftnøkkel og en 6-kant for å justere RN1, samt risikere frostskade på tilluftsbatteriet. Det burde være muilg å angi tillufstemperaturen ved å trykke på noen knapper. At F470 ikke har denne muligheten, er en designfeil etter mening.

For eksempel kan man kjøpe SAM40 tilluftsmodul til F750, og med denne modulen kan man angi tilluftstemperaturen direkte. Finnes det mulighet for å kjøpe ekstrautstyr for å kunne justere tilluftstemperaturen på F470 også?


NIBE F470

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2014, 08:35:22 »
Du fÃ¥r göra som jag, sova utan pyamas med endast ett lakan (utan täcke eller filt) pÃ¥ dig.  :)
Jag tror inte det finns några tillbehör som kan termostatstyra tilluftstemperatur.
Men du kör med kurva 5/-3 har du provat att sänka till kurva 4 eller 3?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Nibe F470

  • Gäst
Nibe F470
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2014, 15:53:51 »
Hei,

Har du funnet en løsning? Jeg strever med noe liknende.

Takk

Redhat

  • Gäst
Redhat
SV: F470 og tilluftstemperatur
« Svar #9 skrivet: 06 november 2014, 09:26:19 »
Vi har samme utfordring, og har funnet en slags løsning:
Det er å programmere viftehastigheten for å gi henholdsvis høy viftehastighet/lav tilluftstemperatur og lav viftehastighet/høy tilluftstemperatur. Hvis man stiller inn tilluft på 15 grader med RN1 ved viftehastighet 100%, og så senker til 60% hastighet vil tilluftstemperaturen stige til rundt 20.

Jeg har gjort følgende endringer i mitt oppsett:
1) Ingen min tur ledning (for å sikre jevn temperatur på tilluft)
2) Varme skrus av i auto stilling ved 15 grader utetemp (for å sikre kjølig luft inn ved høy utetemp)
3) Programmert viftehastighet til 100% om kvelden/natten, 60% på dagtid.
(Gir ca 15 grader tilluft om natten, 20 grader om dagen)

3) kan evnt kombineres med programmering av temperatur for å få mer merkbar senkning.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!