Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g brine temp, ska jag vara orolig?  (läst 5245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
LÃ¥g brine temp, ska jag vara orolig?
« skrivet: 13 februari 2012, 20:13:53 »
Jag installerade en bergvärme VP i sommras, läste på detta forum att det tar drygt ett år innan man vet allt om borrat. Men jag tänkte att bättre borra djup än grunt så jag la till 20 meter och har nu eller när vi mätte 173 m vatten i hålet. Men nu när det blev kallt så rasade tempen på inkommande till +2C. Jag börjar bli lite orolig att hålet inte skall "hålla" vid en vinter som 2009 och 2010 när vi hade nästan minusgrader från dec till mars. Allt lät dock bra när vi borrade, sprucket berg på 140m, 20m3/h vattenflöde så det vara bara positivt.
Till saken hör att jag kör med en Buffertank (eller arbetstank eller vad vi ska kalla den) och får relativt långa gångtider med få starter, detta kan ju påverka men har det en avgörande betydelse och är det något jag förlorar på, med tanklösningen? Koll gärna på loggen:
http://e-logger.se/pub?Lars52&p=1
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: LÃ¥g brine temp, ska jag vara orolig?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 21:18:54 »
+2 på inkommande brine är ju inget att oroa sig för, tvärt om :)

Visst kan man i många fall optimera lite genom att ha "rätt" antal starter och därmed få lite bättre brine temp in. Men i slutändan handlar det ju om hur mycket man hämtar från berget, till en mycket större andel än hur många och långa starter man har så att säga.

Ett friskt borrhål där man inte ligger och kör dygnet runt brukar ju återhämta sig ganska väl och man kan märka skillnad från dag till dag vecka till vecka beroende på hur kallt det är ute.

Jag tycker inte det finns anledning till oro. Och skulle det något år vara så att du får -1 på inkommande brine när det är svinkallt ute så är ju det snarare normalt än en varningsindikator!

Däremot är det ju förstås intressant att utreda de långa gångtiderna. Den underliggande anledningen och huruvida negativa konsekvenser uppstår.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g brine temp, ska jag vara orolig?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2012, 18:00:32 »
Jag inbillar mej att tempnivån spelar roll, att ett delta på 3C är bättre vid 10C än vid 0C. Då kan långa körtider spela roll i.o.m att man rasar ner i temperatur. å andra sidan inbillar jag mej att färre starter ger mindre starteffect, alltså att processen ska igång och förluster accumuleras. Sen ser jag fördelar med en tank med VV slinga (för det är orsaken till mina funderingar) ger färre varmvatten körningar, jag har ca 1 h per 2-3 dagar, vilket jag också inbillar mej drar mindre effect, då jag kan se att VV körningar drar mer ström. Rätta mej gärna om jag har fel, i mina funderingar.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: LÃ¥g brine temp, ska jag vara orolig?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2012, 20:37:35 »
Gissningsvis är många starter och korta gångtider per start fördelaktigt när man tittar på marginalen.

Men då pratar vi på marginalen.

Men det finns ju scenarion, trevliga sådana, där man har väldigt få starter och lång gångtid per start och ändå inte går särskilt högt i temp. Exempelvis om man har mycket stor vattenvolym. Bästa av två världar. Men det kräver sannolikt större vattenvolym än de vi har.

Jag tycker fokus ska ligga på att man inte går för högt i temp då detta kan föra med sig ett antal olika nackdelar. Och i samma veva hålla koll på att man inte får fööör många starter.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!