Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 13 september 2010, 12:19:16 »

Det jag sett är att det är precis samma kort i båda modellerna, men att de är byglade annorlunda (gäller Polar 1).
Att Polar 2 skulle vara så mycket annorlunda tvivlar jag på, men de kan ha valt bort byglingssystemet, och istället använder två olika kretskort så att det skall vara svårare att "trimma" en 10E till 13 ND som det tidigare var.
Vill inte misskreditera Polarpumpen, men tror faktiskt inte att Toshiba säljer kretskort och plintar till andra länder som inte håller måttet.
Slutsats, de kan ha ändrat lite på hårdvaran, men förmodligen mer för att ha gjort det än för att det skulle vara dåliga komponenter i E-modellerna.

Den riktigt stora fördelen med -ND är att de mindre modellerna varvar mycket mer än -E-modellen, så man får lika hög uteffekt (i princip) på en 10 ND som på en 13 E
Det finns att läsa en hel del om detta i installatörsmanulerna.

Ja jag kan bara hålla med Rickard här att det är med all sannolikhet precis samma kort i både E & ND-modellerna av polar1-pumparna, sen kan det säkert skilja lite på bygling mm i dessa och berör väl då isf de skillnader som finns mellan dessa resp pumpmodeller när det gäller främst avfrostning vid underhållsvärme, värmekabeln i bottentråget samt styrningen för temperaturer under -7 ºC (viss uppvarvning på ND-modellerna). Detta finns dessutom behandlat i denna tråd av en som dessutom verkar känna till hur det förhåller sig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22257.msg215759#msg215759  :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 11 september 2010, 16:53:51 »

Säkringarna är för trågvärmaren. Chassit vet jag inget om... Är det kanske mer öppet under värmeväxlaren för avrinnigen kanske..? Man borde ha ett helt öppet "spår" rakt under värmeväxlaren.
Skrivet av: Polarpumpen.se
« skrivet: 10 september 2010, 09:42:39 »

Kan mycket väl vara olika kretskort på grund av mjukvaran. Hörde något om att man kan få ut mer hästkrafter ur sin bil genom att bara byta programvara. I så fall har biltillverkana lyckats med varianthanteringen :).

Såg dock på listan för Polar 2 att det tex var olika chassi och "säkringshållare". De borde ju inte innehålla någon mjukvara.
Mvh Martin
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 09 september 2010, 22:49:36 »

Kanske... är det så att dom bytt några ic-kretsar till mil-specade versioner på ute-delens kretskort...

Men... Olika nummer på korten till olika modeller behöver det vara för att det är olika  mjukvaru-varianter i dom. Det går inte längre att byta modell genom att klippa byglar, så då måste det ju bli "olika" kretskort. Det kan man åxå kalla olika "komponenter" - om man vill...

Kanske är det både och... - jag vet i alla fall vad jag tror...
Skrivet av: Polarpumpen.se
« skrivet: 09 september 2010, 21:09:29 »

Det jag sett är att det är precis samma kort i båda modellerna, men att de är byglade annorlunda (gäller Polar 1).
Att Polar 2 skulle vara så mycket annorlunda tvivlar jag på, men de kan ha valt bort byglingssystemet, och istället använder två olika kretskort så att det skall vara svårare att "trimma" en 10E till 13 ND som det tidigare var.
Vill inte misskreditera Polarpumpen, men tror faktiskt inte att Toshiba säljer kretskort och plintar till andra länder som inte håller måttet.
Slutsats, de kan ha ändrat lite på hårdvaran, men förmodligen mer för att ha gjort det än för att det skulle vara dåliga komponenter i E-modellerna.

Den riktigt stora fördelen med -ND är att de mindre modellerna varvar mycket mer än -E-modellen, så man får lika hög uteffekt (i princip) på en 10 ND som på en 13 E
Det finns att läsa en hel del om detta i installatörsmanulerna.

Har för äldre modeller (som inte var Toshibapumpar) set att det var samma nummer på reservdelarna oavsett om det var Norden- eller Europamodeller.
Men för Polar 2 är det olika komponenter. Det betyder inte att det är sämre komponenter i det ena kretskortet än i det andra. Snarare att det är olika komponeter.
Har under flera år varit teknisk inköpare åt försvarsindustrin och känner väl till skillnaden på komponenter som är konstruerade för lägre eller högre temp. Tyvärr är det framförallt priset som är olika :(.

Skrivet av: pi.r
« skrivet: 09 september 2010, 00:32:44 »

Den riktigt stora fördelen med -ND är att de mindre modellerna varvar mycket mer än -E-modellen, så man får lika hög uteffekt (i princip) på en 10 ND som på en 13 E
Det finns att läsa en hel del om detta i installatörsmanulerna.

Även det där gäller nog bara för Polar1, enligt Bosse-värmepumpsdo:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25576.msg244873#msg244873
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 september 2010, 13:28:19 »

Det jag sett är att det är precis samma kort i båda modellerna, men att de är byglade annorlunda (gäller Polar 1).
Att Polar 2 skulle vara så mycket annorlunda tvivlar jag på, men de kan ha valt bort byglingssystemet, och istället använder två olika kretskort så att det skall vara svårare att "trimma" en 10E till 13 ND som det tidigare var.
Vill inte misskreditera Polarpumpen, men tror faktiskt inte att Toshiba säljer kretskort och plintar till andra länder som inte håller måttet.
Slutsats, de kan ha ändrat lite på hårdvaran, men förmodligen mer för att ha gjort det än för att det skulle vara dåliga komponenter i E-modellerna.

Den riktigt stora fördelen med -ND är att de mindre modellerna varvar mycket mer än -E-modellen, så man får lika hög uteffekt (i princip) på en 10 ND som på en 13 E
Det finns att läsa en hel del om detta i installatörsmanulerna.
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 08 september 2010, 13:05:12 »

Hej Polarpumpen.se

Tack för detaljerad svar...
Tog bort -E modellen från min önskelistan  Thumbsup

 
Skrivet av: Polarpumpen.se
« skrivet: 05 september 2010, 10:48:49 »

Vad är skillnaden på dessa pumpar?
http://www.hetluften.se/contents/sv/p668.html
http://www.polarpumpen.se/?artnr=Toshiba+PAVP+13

har idag ME FD25-VABH, jätte nöjd... men i behov att  bytta ut min gamla Panasoniken som sitter i källarvåning,
FD25 an. har visat sig ett bra, pålitlig pump, den har bevisat mig vad den kan ända ner till -30,
så jag tänker att skaffa en till fast FD35...
Men för skoj/test skull funderar jag på att uppleva den nya POLAR 2 ras-13 pumpen, därav min fråga,
vad är skillnaden på namnet och vilken ska man gå efter?

Mvh.

Hej Wonder,

Tyckte det var en intressant fråga du hade så jag skickade den vidare till vår leverantör. Givetvis visste jag att den ena är gjord för nordiskt klimat och den andra sydeuropa men jag visste inte vad som var den egentliga skillnaden.

Fick svaret att -ND har speciella komponenter för nordiskt klimat. I ND-pumparna använder de komponenter som är konstruerade för att klarar lägre temperaturer.
Fick med en övergripande bild på ingående komponenter (en så kallad exploded view) och kunde se att det är olika kretskort, säkringshållare/säkringar, chassi mm i -E och -ND. Sen är skruvar, muttrar mm samma.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 02 september 2010, 13:12:00 »

Mycket kompisar sak man ha och helst i många olika branscher  Thumbsup
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 02 september 2010, 10:43:35 »

Vart köpte du en FD 35 för 12500:- :o

Hej kluven...
jag fick min pump billigt tack vare min kompis som är sertifierad VP montör,
han beställde den genom sitt företag, då slapp jag alla extra utgifter,
+ han har grymma rabatter så klart som företagare, sen installerar han den åt mig med mitt hjälp  Sc:,h,
på det sättet har jag garanti som geler i 5 år på kompressor, 2 år på övriga komponenter.

Priset är inklusive allt, frakt, rör, installation... studs  annars skulle den kosta 14800kr bara pumpen :'(
Det är bra att ha kompisar  Thumbsup

Mvh.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 september 2010, 20:39:34 »

Det kan vara en paralellimporterad som någon tagit in ett parti av och säljer billigt  ;)
Knappast 5 års totalgaranti på den men å andra sidan är det jäkligt lite fel på dom  Thumbsup

Går att få tag på dom flesta märken och modeller riktigt billigt om man är lite gambler och inte är så noga med garantier
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 01 september 2010, 18:47:19 »

Ja det måste väl ha varit exkl moms isf, och exkl frakt, installationssats och installation givetvis. Köper man enbart denna pump exkl moms och frakt så går det väl att köpa en dylik pump som billigast för ca 11832:- kr. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: kluven
« skrivet: 01 september 2010, 18:27:28 »

Vart köpte du en FD 35 för 12500:- :o
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 31 augusti 2010, 23:26:24 »

hej Raffen...

tack för info och trevlig diskussion...
nu har jag 2st. ME VP. FD25 och FD35, det blir kul o testa dem mot varandra  ^-^
återkommer med test info inom kort  studs, men nästa VP blir nog Toshiba 8),
kan inte motstå frestelsen att testa den också....

Mvh.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 30 augusti 2010, 18:42:37 »

Hej Wonderer!  Ja nu vet jag inte riktigt exakt vad du menar med din fråga här, men om du möjligtvis kanske tror att Toshiban ev skulle vara dyrare i drift vid riktigt kall väderlek ifh till ME-pumparna så är det naturligtvis inte direkt på det sättet, visserligen så kan det skilja en del i värmeavgivning mellan olika pumpar vid full kompressrseffekt (100 %) vilket också framgår av Energimyndighetens tester vid t.ex -7 och -15 ºC men inga direkt större skillnader om man jämför och tar hänsyn till storlek på de resp pumparna i max kw inkl deras maximala driftsförbrukning. ;)
För det är faktiskt på det sättet att alla pumpar sjunker i driftsförbrukning med en sjunkande utetemperatur vilket är helt naturligt eftersom pumparnas värmeeffekt också sjunker dessto mer utetempen går ned vilket innebär att vid utetemperaturer på mellan ca 25-30 minusgrader så ger inte pumpen så mkt mer värme ifrån sig än vad den faktiskt tar i strömförbrukning, även om pumparna fortfarande avger en del värme då naturligtvis. :)

Mvh Raffen.
 
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 30 augusti 2010, 17:33:15 »

Toshiba är absolut en vinnare i elförbrukning melan +10 till -0
men hur törstig är den när ute bra många minus grader?

skiljer det mycket då mellan FD och Polar?
skulle uppskatta om du har några värden på hur din toshiba går i kylan
Mvh.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 augusti 2010, 23:29:11 »

men valet är gjort, det är kallt där jag bor + att det är källare så power behöver jag, FD35... blir det.

Hej Wonderer! När du talar om källare här och att du därför skulle behöva lite extra power så är annars min egen erfarenhet att det är betydligt enklare/lättare att värma upp källaren (huvudsak under marknivå) än bostadsvåningen (som ligger ovanför marknivå) inkl vid kall eller mkt kall väderlek. Det är klart att om man har en källare som är nedkyld eller att man t.ex har haft den helt ouppvärmd under en tid och startar upp en pump så får ju pumpen jobba på ordentligt under många många timmar eller t.om kanske något dygn för att få upp temperaturen och värmen i alla ytor därnere. Men när man väl har fått upp tempen ordentligt inkl värmt upp alla ytor som golv väggar, tak mm, sen är det en baggis att upprätthålla den värmen/temperaturen enligt min mening.
Så personligen så anser jag normalt att det skulle vara bättre och mkt viktigare att ha en kraftfullare pump uppe i bostadsvåningen istället för nere i källarvåningen där man mkt väl kan ha en något nr mindre storlek på pump. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 augusti 2010, 21:55:42 »

det blir en FD35... har beställt den redan Thumbsup  för 12500 är på väg hem till mig studs

för att sammanfatta, rätta mig om jag har fel, jag trodde att polar2 tack vare att den kan gå ner i effekt,
och vi säger idlar på 100-150w i timmen konstant en lönsammare köp en FD25-35 som förbrukar
i snitt 300w timmen i on/off drift, på 15 timmar gått det åt 5kw för min FD25, +8 ute, +20 inne
det skulle räcka 1.5-1.7kw för polar under samma förhållanden...?
men då pratar vi kanske inte samma värme effekt? levererar polar lika mycket värme som FD25 gör?
jag bara undrar hur stort är skillnad i elförbrukning på 1 år mellan dessa pumpar under samma förhållanden?

Hej Wonderer!  Jag får väl börja med att gratulera dig till att ha beställt en FD35:a. Thumbsup Den pumpen går ju både högre och lägre i effekt än vad FD25:an gör om man nu kan lita på specarna vill säga, så det kommer säkert att bli alldeles utmärkt.
Ja du verkar ha förstått det hela fullständigt rätt tycker jag när det gäller uppfattningen om uppvärmningen och effektförbrukningen på Toshibapumpen, och när det gäller själva värmeeffekten så är den naturligtvis självklart densamma. Det är bara det att på Toshiban så får du hela tiden en kontinuerlig värmedrift och därmed en lägre och precis lagom mängd värmetillförsel till bostadytan för att upprätthålla inställd innetemperatur ifh till t.ex FD25:an som håller på och startar upp och gasar på ordentligt en stund för att sedan stänga ned igen (on/off-läge). Du får alltså en mkt ekonomiskare drift samtidigt som du slipper alla uppstartsförluster inkl bättre komfort via mindre skillnader i innetemperaturen.
Jag kan väl nämna ett litet eget exempel från mig själv och från igår kväll och natt. Utetempen sjönk ned till ca +10 ºC igår kväll och det blev därmed svalare inne, jag satte på min RAS10:a i bostadsvåningen ca kl 20.00, utetempen sjönk sedan mer och mer och vid 7-tiden på morgonen var den nere i som lägst +3,8 ºC, pumpen var igång till ca kl 09.30 idag på fm då solen hade värmt på ordentligt och jag stängde av pumpen som f.ö då också hade gått ned i off-läge. Jag kollade på förbrukningen och pumpen hade då dragit 1,8 kwh under dessa timmar. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 29 augusti 2010, 19:36:33 »

det blir en FD35... har beställt den redan Thumbsup  för 12500 är på väg hem till mig studs

för att sammanfatta, rätta mig om jag har fel, jag trodde att polar2 tack vare att den kan gå ner i effekt,
och vi säger idlar på 100-150w i timmen konstant en lönsammare köp en FD25-35 som förbrukar
i snitt 300w timmen i on/off drift, på 15 timmar gått det åt 5kw för min FD25, +8 ute, +20 inne
det skulle räcka 1.5-1.7kw för polar under samma förhållanden...?
men då pratar vi kanske inte samma värme effekt? levererar polar lika mycket värme som FD25 gör?
jag bara undrar hur stort är skillnad i elförbrukning på 1 år mellan dessa pumpar under samma förhållanden?

som exempel jag har en Panasonic AC robot på 6kw, 4 år gammal som jag vill bytta,
den går ner till 150w i förbrukning och stannar i princip aldrig, men den orkar inte värma upp ens till 16 ºC när ute -15
att jämföra med FD25 när den blåser värme, det går inte ens att stå under den, så varmt är det,
men under Panasonicen är det bara att stå o njuta... och det är inget fel på maskinen...
blir det inte samma problem med Polar2?

men valet är gjort, det är kalt där jag bor + att det är källare så power behöver jag, FD35... blir det.

Mvh.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 29 augusti 2010, 14:28:29 »

Hej Wonderer..!

-ND modellen är väl att föredra, men priset för en färdiginstallerad värmekabel ska ju vara rimligt då. Jag vill minnas att det inte är någon praktisk skillnad på mjukvaran i -E och -ND (som det var på gamla Polar), utöver underhållsvärme. Du verkar ju ha läst tråden om Polar2... Var det inte en diskussion där om att klippa byglar på kretskortet, för att konvertera -E till -ND?

Polar2:an har helt klart förutsättningar att jobba lite effektivare vid temperaturer över ca +5°C eller när din pump börjar gå i on/off. Jag har ingen klar uppfattning om hur "dåligt" det är för effektiviteten, men det är helt klart en försämring. Lite beroende på hur varmt det är när pumpen börjar gå i on/off, är förbrukningen i absoluta tal är låg och tidspeioden relativt kort under vår och höst. Så besparingen med en Polar2:a kan bli ganska liten i realiteten. Att komforten störs av alla start o stopp, betyder kanske mer.

Du borde försöka titta på vilket effektbehov du har nere i källaren. En FD35: ger 4,3 kW vid -15°C, medan POLAR 2 RAS-10 bara ger 2,7 kW, enligt Energimynsighetens tester. Man skulle kunna tro att en RAS-13 ger mer än RAS-10, men tyvärr är det inte så mycke som Toshiba vill ge sken av. Titta på Energimynsighetens tester av deras gamla modeller RAS-10, -13 och -16. Nästan samma värden på alla 3. Jag har inte egen erfarenhet av någon av Toshibas pumpar, utan har bara studerat dokumentationen i form av testresultat och Toshibas service-manualer.

Om du kan hitta testresultat för din gamla pump på Energimynsigheten, kan du få en bra uppfattning om du tror att en Toshiba räcker, eller om du vill ha mer...

Tror du att du behöver mer effekt i källaren än där uppe? Om du väljer en FD35:a kan det ju vara läge att flytta din 25:a dit ner, och sätta 35:an där uppe. När man ändå håller på... Fast det hade du kanske redan tänkt..?
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 29 augusti 2010, 10:55:22 »

tack för svaret...
som jag förstår så är dem Polar 2 bege pumpar?

fick ett bra erbjudande för -E modellen 12300kr. monterar jag själv och kompisen som är sertifierad LLVP montör,
eller ska jag jaga -ND modellen istället? bor i Dallarna... -25-35 lätt hänt där jag bor,
pumpen ska sitta i källarn på 100kv.+ vedkamin då o då, huset är si så där isolerat  Sc:,h,
min FD25 svek mig inte ens när tempen ute låg under -30
men på höst o vår den on/off gräjen irriterar mig, den stannar var 8-10 minut, men i snitt förbrukar den typ 300w i timmen
när ute +7+8, inne +20+22, är Polar2 effektivare, levererar den värme som FD25 gör?

om jag väljer ND modelen Polar 2, hur kommer den att hantera driften? från+10 till 0, och från 0 till -15-25,
vad ligger den i förbrukning i respektive temperaturer?
Mvh.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 29 augusti 2010, 01:39:16 »

Hej Wonderer!  Ja du menar den här: http://www.hetluften.se/contents/sv/p668.html och jämfört med den här: http://www.polarpumpen.se/?artnr=Toshiba+PAVP+13 dvs skillnaden mellan RAS-13PAVP-E och RAS-13 PAVP-ND Nordic?? Jag vet egentligen inte alls, men gissningsvis så är den här E-modellen ett s.k Europautförande, och då har väl denna modell liksom tidigare E-modeller inte någon fabriksmonterad värmekabel i tråget samt ej heller någon underhållsvärme +5-13 ºC som ND Nordicmodellerna har, f.ö så är det samma pump och konstruktion. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Wonderer
« skrivet: 29 augusti 2010, 00:58:25 »

Vad är skillnaden på dessa pumpar?
http://www.hetluften.se/contents/sv/p668.html
http://www.polarpumpen.se/?artnr=Mitsubishi+FD35 sorry länken till RAS-13PAVP-ND funkar inte :S

har idag ME FD25-VABH, jätte nöjd... men i behov att  bytta ut min gamla Panasoniken som sitter i källarvåning,
FD25 an. har visat sig ett bra, pålitlig pump, den har bevisat mig vad den kan ända ner till -30,
så jag tänker att skaffa en till fast FD35...
Men för skoj/test skull funderar jag på att uppleva den nya POLAR 2 ras-13 pumpen, därav min fråga,
vad är skillnaden på namnet och vilken ska man gå efter?

Mvh.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!