Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tilläggsisolera golv -rockwool pÃ¥ kutterspÃ¥n  (läst 2697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bearclaw

  • Processoperatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vittangi
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN FTXL35G2V2+ INVEST MSY18FP
Är i färd med att räta upp en sättning i golvet i vardagsrummet där golvet satt sig 30mm. Rätningen ska ske med att slå reglar i sidan på dom gamla. Då golvet är slaget i cc40 blir det 73m regel att slå. Jag ska nu passa på att tilläggsisollera golvet där det nu ligger kutterspån efter luftspalten mot plattan 40 cm. Då golvet blir kallt på vintern just i detta rum, misstänker jag en luftspalt pga spånet har sjunkit sen huset byggdes -79. Jag kommer skala av 60-65mm o lägga 70 mm rockwool (flexbatts) så det trycker lite lätt mot golvspånskivan uppåt sen för garanterad täthet. MEN frågan är: Finns det något problem med att lägga rockwool på kutterspån vid isolering av golv? /Björn

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tilläggsisolera golv -rockwool på kutterspån
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2012, 14:38:03 »
Det hette förr från isolerfirmorna att det var OK att lägga ny isolering uppe på såg/kutterspån.
Tycker dock att jag sett en del om att det inte är bra att blanda fuktabsorbrande (spån bl.a) med glas- eller stenull som inte är absorberande. Jag tar alltså det säkra före det osäkra och tar bort allt spån när jag lägger in ny isolering, och lägger fuktspärr mot det utrymme som har högst luftfuktighet.

Alternativt kan man ju fylla på med nåt med samma egenskaper som sågspån, finns ju fler såna alternativ och då ska det inte vara någon fuktspärr.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tilläggsisolera golv -rockwool på kutterspån
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2012, 15:13:31 »
I det här fallet så hamnar ju rockwoolen närmast det uppvärmda utrymmet och då är det nog mindre risk än när man lägger glas-/stenull uppe på sågspån på taket.
Men det bästa är nog att fråga nån som jobbar med isolering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!