Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhustermostat till Sigmagyr RVP 31.31  (läst 3279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inomhustermostat till Sigmagyr RVP 31.31
« skrivet: 20 november 2007, 12:36:20 »
Hej!

Jag har en fråga angående rumsgivare:
I vårt nuvarande fritidshus (som skall bli vår bostad om några år), skall vi installera en luft-luft-VP. Huset har idag en olje/el-panna med vanligt vattenburet radiatorsystem (golvvärme som funkar rätt dåligt i ett rum).

Vi är ofta i huset även vintertid, ca varannan helg. Tanken är att kunna dra ned tempen till kanske 16-17 grader när vi inte är där. En luft-luft pump av någorlunda kraftig modell (ev Nocria 14 LB) kommer antagligen kunna hålla hygglig temp för det mesta, men ibland kommer stödvärme behövas. Bäst tänkte jag vore då om vi installerade en rumsgivare som ställs någon grad lägre än vad VP är inställd på (vet att VPs "börvärde" antagligen får ställas någon grad över önskad temp en bit bort). Min erfarenhet från vår nuvarande bostad och även svärfars hus är att ute-givare inte ger lika jämn innetemp som en rätt placerad och bra innegivare (i alla fall inte om huset är lite vindkänsligt pga halvdålig isolering eller utsatt läge).

Vid pannan finns en Landis & Gyr reglercentral (från mitten på 80-talet?). Den har beteckningen Sigmagyr RVP 31.31. Frågan är;
Går det att ansluta en rumsgivare till denna i stället för nuvarande ute-givare? Jag mailade frågan till Landis & Gyr support, men fick svar att de ej längre sysslar med reglercentraler - de trodde Siemens tagit över den enheten men från Siemens tycks det vara svårt få svar. Antar att det finns någon duktig hemmafixare här på forumet som har svaret! Var kopplas då innegivaren (har ännu inte öppnat RVP 31-31)?,Vilken typ av termostat bör man använda? Jag är införstådd med att givaren skall placeras i ett större rum och så att sol inte kan träffa den mm. Termostatventilen på radiatorn kommer ju stypa ned om ett rum får väldigt mycket solinflöde, men jag vill alltså att det i det läget då VP räcker till för att värma, inte mycket värme går ut på stigaren, utan att tempen där höjs bara när det verkligen behövs! /Micc


Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Inomhustermostat till Sigmagyr RVP 31.31
« Svar #1 skrivet: 20 november 2007, 14:02:44 »
Koppla en elektrisk termostat pÃ¥ cirkulationspumpen.  PÃ¥ det sättet slÃ¥r du tvÃ¥ flugor i en smäll.  Dels skickar du inte ut nÃ¥gon värme när det inte behövs dels sÃ¥ sparar du energin som cirkulationspumpen skulle dra dÃ¥.

Körde själv sÃ¥ länge.  Köp t.ex. en FS20 SA och en FS20 STR hos www.conrad.se, sÃ¥ slipper du krÃ¥nglig/ful kabeldragning och kan själv prova ut en bra plats för termostaten.  Tyvärr har Conrad lite begränsat urval.  Om du inte har nÃ¥got emot att handla pÃ¥ tyska, sÃ¥ kan du fÃ¥ delarna billigare pÃ¥ www.elv.de (och där säljs FS20 STR ensamt utan väggdosan som du inte behöver samt FS20 AS1 som fungerar lika bra och lite billigare än SA).   98 Euro gÃ¥r det pÃ¥ där, ännu billigare om du löder ihop det själv...  >:D
« Senast ändrad: 20 november 2007, 14:04:51 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhustermostat till Sigmagyr RVP 31.31
« Svar #2 skrivet: 20 november 2007, 15:06:08 »
Tack för svaret!
Ja, det var ju ett sätt som jag inte alls tänkt på. Vore helt perfekt om det inte vá det där med golvvärme i ett rum, + 1 toa/duschrum och detta råkar vara i suterängvåningen (kände ju Du inte till).

Det sägs ju att det inte är bra att låta ett sådant golv (som alltså måste ligga på en betongplatta - antar jag, har ju inte byggt det själv, men denna delen av huset är byggt 1987), mår riktigt bra om värmen stängs av helt och hållet. Kan visst "dra" fukt då. Dessutom kommer ju värmen från VP, som placeras på den övre och betydligt större våningen, inte att nå ned till rummet där nere varför det vore bra att kunna ha lite värme på från pannan. På övervåningen får jag väl försöka ställa radiatorventilerna så att det nästan inte går igenom något vatten så länge VP orkar hålla värmen? -"Men då behöver du väl ingen rumstermostat säger någon", men grejen är den att jag helst inte vill låta så varmt vatten som behövs för att värma huset (lite små radiatorer) stå och gå ut konstant eftersom det där golvet i gillestugan tycks mycket märkligt konstruerat. Det verkar vara stora värmeförluster där konstaterade vi i somras när alla element var avstängda men vi körde ut lite på shunten och trots det var golvet nästan inte varmt alls. När jag spikade tak hörde jag att pannan gick ofta trots att inget varmvatten förgrukades! Därför tror jag det vore bra om det gick att styra stigartempen också!Fler bra idéer någon?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!