Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra bägge pumparna eller inte?  (läst 317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TBTB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra bägge pumparna eller inte?
« skrivet: 02 januari 2024, 13:21:23 »
När jag nu ändå reggat mig på forumet...
Har både en luft/luft och en luft/vattenpump installerad, när temperaturen kröp under c:a -5 i höstas så slog jag av luftvärmepumpen, dels för att installatören menade att det är det bästa men även ljudnivån. Kör innedelen som fläkt för att rena luften och sprida runt den lite.

Nu till frågan, finns det kanske anledning att köra luftvärmepumpen ändå? och strypa termostaterna i de utrymmen som den kan förse med värme, om inte, förklara gärna för en nybörjare som eldat med ved och pellets i hela sitt liv. a:gl

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9691
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köra bägge pumparna eller inte?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2024, 14:24:25 »
Om det är kallt så att luftvattenvärmepumpen måste koppla in el-patronen är det ju bättre om luftluftvärmepumpen används hellre än el-patronen så länge det går.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TBTB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra bägge pumparna eller inte?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 16:19:22 »
Om det är kallt så att luftvattenvärmepumpen måste koppla in el-patronen är det ju bättre om luftluftvärmepumpen används hellre än el-patronen så länge det går.
Frågan är hur jag då tar rätt på det, har en Daikin med app, men jag hittar inte information om när den kör vad så att säga?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!