Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Qlima S3425 Missljud  (läst 582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snufsis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Qlima S3425 Missljud
« skrivet: 05 oktober 2023, 20:10:47 »
Jag har en liten Qlima S3425 luft/luft-värmepump där innerdelen har börjat ge ifrån sig ett malande ljud i frekvensområdet omkring 1500 Hz. Se bifogat filmklipp.
Det är fyra år sedan den köptes och den har bara varit i drift 1.5 år. Garantier och reklamationsrätt finns inte längre. Den ger ifrån sig både värme och kyla och fungerar i dessa avseenden. Ljudet följer hastigheten på fläkten. Funderar över möjliga orsaker.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2023, 20:59:10 »
Tror det kan vara fel pÃ¥ lagren i fläktmotorn. https://shop.klimabrands.dk/product/wms-motor-indoor-s-el25-s3325-s3425/  Tyvärr finns den inte inne i lager.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snufsis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2023, 22:29:09 »
Vet du vad det är för typ av lager i motorn och om de är utbytbara? Kullager, rullager, nållager, bussningar av nylon etc, sintrad mässing eller något annat? Funderar på om man kan hitta lösa lager på marknaden…

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2023, 10:49:38 »
Tyvärr vet jag inte exakt vilka lager det är. Men det finns andra gamla trådar här på forumet som visar hur man byter lager på innerdelens fläktmotor även om det är för t.ex. Panasonic eller Mitsubishi så det kanske inte stämmer exakt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2023, 15:31:52 »
Vet du vad det är för typ av lager i motorn och om de är utbytbara? Kullager, rullager, nållager, bussningar av nylon etc, sintrad mässing eller något annat? Funderar på om man kan hitta lösa lager på marknaden…
med största sannolikhet 608ZZ
en del motorer går det lätt att byta i men andra stört omöjligt
köp SKF så har du minst fördubblat värdet på maskinen
köp biltemas så låter det värre
arbetsinsatsen är den samma.
onödigt skitnödigt jävligt att ta bort fläktmotorn på dessa jmf panasonic, ivt, mitsubischi mfl.

Utloggad Snufsis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2023, 10:33:24 »
Ett litet tillägg. När jag stänger av VP:n minskar ljudet snabbt i frekvens och upphör inom 1-2 sekunder.
Jag upptäckte idag att fläkthastigheten var inställd med lägsta nivån. När jag ökar till max luftflöde påverkas inte det störande ljudet. Det ligger konstant. Däremot kan jag höra hur fläktmotorn arbetar snabbare. Kan det vara så att missljudet kommer ifrån köldmediekretsen? Exempelvis om det skulle ha läckt ut en viss mängd köldmedia? Den producerar värme och kyla men jag vet inte om det sker med full kapacitet.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2023, 09:59:51 »
Den låter precis som min Qlima SCJA-2516 gjorde innan jag böt lager!
Bytte till SKF med gummitätning (men låg friktion) och det har fungerat klockrent flera år nu.


608 2RSL Kullager SKF
https://www.kullagret.com/product/608-2rsl-kullager

Utloggad Snufsis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima S3425 Missljud
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2023, 21:55:28 »
Den låter precis som min Qlima SCJA-2516 gjorde innan jag böt lager!
Bytte till SKF med gummitätning (men låg friktion) och det har fungerat klockrent flera år nu.


608 2RSL Kullager SKF
https://www.kullagret.com/product/608-2rsl-kullager

Tack för tipset! Jag chansar på det och att kullagren passar. Annars får jag använda dem till nåt annat projekt :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!